2022-03-29, 19:18
Medlem
Verkar som vi får ett liknande parlamentariskt läge i höst. S störst, M näst störst och SD tredje störst, och ingen majoritet för något av blocken.
Citera
2022-03-29, 19:24
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, SD borde ha fortsatt som opposition till 7k. På det viset hade SD fortsatt att vara ett parti för alla sverigevänner, men som det är nu är SD i realiteten ett stödparti till M. Det blir svårt att tvätta av sig det kletet.

Nu pratar vi förstås ändå endast teoretiska alternativ, för SD har redan gjort sitt drag och resultatet ser vi redan.
Men din tröga jävla åsna. Visst, vill man ständigt vara i opposition för oppositionerandets skull så kan man gå emot alla andra partier i varje läge och tjata. Men vill man ta ansvar och få makt så får man tona ner stridsyxan och agera pragmatiskt.
Citera
2022-03-29, 19:26
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Verkar som vi får ett liknande parlamentariskt läge i höst. S störst, M näst störst och SD tredje störst, och ingen majoritet för något av blocken.
Med L och MP ute så har vi i stort sett dött lopp. Tillfälligheter kan avgöra om M, KD, SD får majoritet.

Får S, V, C majoritet så har jag väldigt svårt att se hur maggan trots allt ska få igenom en budget. Där tror jag M/KD/SD får igenom en gemensam budgetreservation genom att C lägger ner sina röster i sista omgången. Sen kommer S tvingas avgå och utlysa extra val.

S är helt slut som maktparti för lång tid framöver. De sitter vid makten enbart på håret.
Citera
2022-03-29, 19:57
Medlem
Bara 48-47 till vänstern. I stort sett dött lopp, som någon påpekade. Om MP genom något mirakel klarar sig kvar så är det helt kört, men med 2,9 i månadssnitt — och fallande — så ser det lovande ut.

SD bör köra sin egen valrörelse och hålla alla dörrar öppna. Om högerblocket blir störst så har man sin efterlängtade vågmästarroll och kan få en invit från Socialdemokraterna. På kort sikt kan det vara mer gynnsamt för partiet att placera sig i S-buren än att vara stödparti till den arroganta och osympatiska Kristersson.
Citera
2022-03-29, 19:58
Medlem
greta75s avatar
Jahopp, SD's ryssproblem fortsätter med Richthoff. Tror inte svenska folket är imponerade.

Jag sitter dock och väntar på bomben som visar på en större koppling till Ryssland. Övertygad att den finns där.
Citera
2022-03-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jahopp, SD's ryssproblem fortsätter med Richthoff. Tror inte svenska folket är imponerade.

Jag sitter dock och väntar på bomben som visar på en större koppling till Ryssland. Övertygad att den finns där.

Ja för den där ”bomben” hade verkligen inte kommit fram tidigare, om det nu fanns en sån där ”bomb”.

Anledningen till att SD har blivit ett 20%-parti är pga Sveriges negativa utveckling på en rad olika områden de sista decennierna. Så länge de problemen finns kvar så kommer SD finnas kvar- detta oavsett vilken tramsig video som boomern Richtoff delar på sociala medier.
Citera
2022-03-29, 22:00
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Ja för den där ”bomben” hade verkligen inte kommit fram tidigare, om det nu fanns en sån där ”bomb”.

Anledningen till att SD har blivit ett 20%-parti är pga Sveriges negativa utveckling på en rad olika områden de sista decennierna. Så länge de problemen finns kvar så kommer SD finnas kvar- detta oavsett vilken tramsig video som boomern Richtoff delar på sociala medier.

Ingenting kan komma fram innan det upptäcks.

Det som du bör fråga dig i detta ärende är varför denna "boomer" känner att han måste sprida rysk propaganda om att Ukraina har fabriker för kemiska vapen.

Har han bara extremt dåligt omdöme och vad gör han då i riksdagen?

Eller har han fått filmen av någon "kompis" som tyckte att han skulle dela den?

Jag tycker det är mycket konstigt och tyder i bästa fall på märklig kultur i leden.

Varför i helvete älskar SD ryssar, ungrare och andra slaver? Jag fattar det inte. INGEN annan har ju någon dragning ditåt. Så konstigt.
Citera
2022-03-29, 22:03
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Yes. Sjupartiet blir överlägset störst. Rätt väntat
Citera
2022-03-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ingenting kan komma fram innan det upptäcks.

Det som du bör fråga dig i detta ärende är varför denna "boomer" känner att han måste sprida rysk propaganda om att Ukraina har fabriker för kemiska vapen.

Har han bara extremt dåligt omdöme och vad gör han då i riksdagen?

Eller har han fått filmen av någon "kompis" som tyckte att han skulle dela den?

Jag tycker det är mycket konstigt och tyder i bästa fall på märklig kultur i leden.

Varför i helvete älskar SD ryssar, ungrare och andra slaver? Jag fattar det inte. INGEN annan har ju någon dragning ditåt. Så konstigt.

Vad är det för fel på slaver? Är du rasist?

Återigen, SD kommer finnas kvar sålänge väljare i Sverige anser att SD är det partiet som har de bästa lösningarna på problemen som har uppstått de senaste decennierna- detta oavsett vad för tramsig video som Richtoff, eller nån annan delar.
Citera
2022-03-29, 22:28
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN/Ipsos senaste mätning utförd mellan 15-27 mars, 1568 personer tillfrågades

S 33% (+4)
V 8% (-2)
MP 3% (+-0)

C 7% (+-0)
L 2% (-1)

SD 19% (-1)

M 22% (+1)
KD 6% (+1)

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-s-okar-kraftigt-hogsta-siffran-pa-sju-ar/

Förväntade siffror för de blågula på 47 procent. Som förut. S ökar i och med att man tar från de andra inom de rödgröna. Inte hänt något. Inget att se. Cirkulera.
Citera
2022-03-29, 22:36
Avslutad
SD är slut som parti. Att böja sig framåt för M var nog ett stor misstag. Kan vi gissa på 5-10% i valet?
Citera
2022-03-29, 22:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Att man själv tycker borde vara en bomb infriar sig sällan eller aldrig. Rent allmänt har man lite åsiktsmässigt med alla andra. I en viss riktning ja, men där finns en myriad av varianter som inte kan härleda till källan. Tror nog bara du och ett tjugotal andra som bryr sig om vad Richthoff sagt, om han nu sagt det eller menat det med mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in