2022-03-29, 19:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Alla dessa sanktioner och företagsflykter tror jag tyvärr kan bli kontraproduktiva då oligarkerna förmodligen kan köpa upp bolag för spottstyvrar likt postsovjet-frenzyn..
Nåja huvudsaken är ändå att Putin är slut som statsman och kommer att gå i graven som en paria med böldpest. Förhoppningsvis tar skammen över och han självmördar sig. (Vore också bra för börsen men framförallt bra för mänsklighetens fromma)

Frågan om det hjälper att dom köper upp ryska företag för spottstyvlar. Många lever ju på västerländska produkter. Dom kommer få svårt driva runt dem. Dom kanske kan skapa inhemska varianter av IKEA men det kommer vara urvattnad Sovjetversion som är olönsam.

Undrar när fastighetsmarknaden kommer kollapsa. 20 miljoner ryssar kommer snart stå med huslån som dom inte kan betala
Citera
2022-03-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Är detta fiasko för Ryssland ett av världens största militära fiasko genom tiderna? Världens "näst" största arme klarar inte ens av en militäroperation i ett grannland. Kan ju inte bli mer pinsamt för Putin än detta.

Eller så lurar Putin oss allihopa, allt bara gjort för skapa förvirring och en flyktingvåg till Väst.
Sedan kan han sätta in riktiga stöten senare
Citera
2022-03-29, 19:04
Medlem
Alsenos avatar
Går allt fortfarande enligt plan för våldtäktsfetischerna från ryssland?
Citera
2022-03-29, 19:04
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Ryssland kommer inte svälta ihjäl. Men om ni är dumma i huvudet så får huvudet lida. Pengar finns i Ryssland, titta på hur många fastigheter som köps av ryssar utomlands. Många rika ryssar finns.
Ja, det är väl därför en majoritet ryssar kommer att lida och svälta. För att nomenklaturen skor sig på folkets bekostnad. Var tror du de blir rika av? Företagsamheten verkar vara på noll och korruptionen på topp.
Citera
2022-03-29, 19:05
Medlem
Tor7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Du låter som en muslim och röstar på Nyans. När ni börjar hota om egna områden i vårt land kommer vi att slänga ut er. Med eller utan NATO. Det lovar jag.

Förresten, du vet att de redan har egna områden va? De behövde inte ens hota om det, de fick det av våra landsförrädare och det är bara början tyvärr.
Citera
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor7
Haha DET är jag inte och kommer hjälpa dig i just det. Nä, det var bara en viktig poäng för att belysa att det finns olika perspektiv på saker och ting. Något den genomdumme medelsvensken saknar förmåga att inse.

De flesta har säkert väldigt lite koll, det köper jag. Däremot har Ryssland ingen rätt att anfalla och döda, inte 2022. De dödar kids, morsor och hjälplösa djur. Det kommer ingen att stötta. Det andra är politik och folket orkar inte med galenpannor längre, det finns för mycket av det. Vem med lite vett tror att Ukraina skulle anfalla Ryssland överhuvudtaget någonsin. Putin lever i en påhittad egen tvistad värld och ett par gubbar till med honom. 99% på båda sidor vill inte döda varandra, de vill leva, supa, knulla, umgås med vänner och familj, kolla Netflix eller Instagram. Ett enkelt vanligt liv.
Senast redigerad av BlueOysterPutin 2022-03-29 kl. 19:07.
Citera
Medlem
Cyprezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor7
Är kriget på väg att ta slut nu? Efter fredssamtalen idag. Att Ukraina lovar att vara neutralt är väl fan det enda rätt och något de borde gjort från början så hade vi sluppit detta. Fast är väl svårt när Ukraina har varit påhejade av USA, EU samt västmedia med sin flock av hjärndöda medborgare i sitt följe. Hjärtsymboler och Ukrainaflaggor samt hat mot Putin. Är väl självklart att USA slutar rusta upp, expandera samt hetsa om krig under Nato-flagg. För jävligt är det att leka med vanliga människors liv så här pga. makt

Nej, Ukraina behöver inte vara neutralt och de bör själva få välja vilka de allierarar sig med. Varför ska Ukraina vara neutralt när inte Ryssland är det? Med samma argument som du använder är det OK för USA att bomba Ryssland och många länder därtill (som Kina) eftersom de inte är "neutrala".

Ryssland äger inte Ukraina, de har ingen rätt att bestämma vilka de allierar sig med, och det är Ryssland som startade kriget.
Citera
2022-03-29, 19:08
Medlem
Thelonegunmans avatar
För mig som dagligen följer Lars Wilderängs blogg om kriget slås jag av hur korrekta hans analyser är.

- Han sa att Ryssland förmodligen kommer att invadera när armén samlades utanför Ukraina.
- Men att Ukraina var väl förberedda och kommer kunna slå tillbaka och iaf bjuda på ordentligt motstånd.
- När invasionen pågått några dagar sa han att Ryssland förmodligen kommer tvingas dra sig tillbaka, ändra mål till Östra Ukraina och försöka göra Azovsjön till en inhemsk rysk sjö och påstå att detta var målet hela tiden.
- Nu säger han att Ryssland förmodligen samlar sig för att göra en ny storoffensiv i mitten av april.
Citera
2022-03-29, 19:08
Medlem
DDRTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja, det är väl därför en majoritet ryssar kommer att lida och svälta. För att nomenklaturen skor sig på folkets bekostnad. Var tror du de blir rika av? Företagsamheten verkar vara på noll och korruptionen på topp.

Hoppas du har rätt. Med tanke på hur många oskyldiga människor ryssarna mördat hoppas jag de dör i ånger.
Citera
2022-03-29, 19:11
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Du låter som en muslim och röstar på Nyans. När ni börjar hota om egna områden i vårt land kommer vi att slänga ut er. Med eller utan NATO. Det lovar jag.
En svensk tiger när mussarna kommer.
Citera
2022-03-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du har inte sett bilderna från fronten va? Ryssarna har brutit igenom ställningarna. Finns bilder och film på lastbilsflak fulla med stupade ukrainska soldater och när ryssar hämtar upp dem ur skyttegravarna. Man får vibbar från västfronten under första världskriget. De ukrainska befästningarna verkar ligga i evakuerade byar, vilket gör att ryssarna kan brassa på för fullt med artilleri och flyg. De är avskurna och ligger under stark artilleribeskjutning. Otäckt.

Kan du visa oss länkarna så vi kan få avgöra om det är propaganda du har gått på eller om det är sant.
Citera
2022-03-29, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Alla dessa sanktioner och företagsflykter tror jag tyvärr kan bli kontraproduktiva då oligarkerna förmodligen kan köpa upp bolag för spottstyvrar likt postsovjet-frenzyn..
Nåja huvudsaken är ändå att Putin är slut som statsman och kommer att gå i graven som en paria med böldpest. Förhoppningsvis tar skammen över och han självmördar sig. (Vore också bra för börsen men framförallt bra för mänsklighetens fromma)
Nej det kommer de inte att göra, all industri är helt beroende av import av delar från väst.
Det gäller även produktionsapparaten som kräver reservdelar från väst.

Det är skälet till att t.ex. produktionen av stridsvagnar och flyg är nedstängd.
Även ryska företag tillämpar ”just in time” vad beträffar leverans av delar, och de är slut. Några nya kommer inte in i landet.

Ryssland har ingen egen produktion av kvalificerad produktionsutrustning i alla fall inte utan delar från väst. Jag tror inte att någon berättade det för Putin.
Det är kört för rysk industri under mycket lång tid framöver!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in