Stackars skyttesoldater som blir lämnade i Ukraina när resten av truppen åker iväg för att "minska den militära närvaron drastiskt". Eller som det också heter, att retirera.
https://twitter.com/OSINTua/status/1508819605434818571
Jag hoppas förstås att ryssarna gett upp sina planer för Kiev permanent nu, men tyvärr tror jag att de kommer att försöka igen när de fått slickat såren ett slag. Vi får väl se hur det utvecklar sig med mobilisering och truppuppbyggnad de kommande veckorna.
Jag har väldigt svårt att tro att Putin kommer att acceptera att den här shitshowen blir hans slutgiltiga magnum opus. Utfallet i krigsäventyret stämmer inte överens med den personkult han odlat om sig själv. Just nu ser han ut som KBG-agenten som fick skitdålig intel från sin egen underrättelsetjänst, krigsherren som hade en oväntat dålig krigsapparat och förnyaren som inte verkar ha lyckats förnya eller förbättra Ryssland något nämnvärt de senaste decennierna. Han borde ha lyckats bättre, resultatet borde ha varit mer överväldigande. Oavsett hur man väljer att spekulera i de mål han hade med den här invasionen så går utfallet så här långt inte ihop med bilden som de flesta hade av honom.
Nu fyller han snart 70 och har inte längre tid att rensa sin egen krigsmakt och underrättelsetjänst från den röta som har fört honom hit. Han är för gammal för att börja reformera och återkomma med en bättre krigsmaskin om ett decennium eller två. Därför tror jag att han snart kommer bryta freden (om det nu ens blir någon fred vill säga) och försöka igen innan det sista skeppet har seglat.
Jag hoppas att jag har fel förstås, men jag tror inte att hans ego tillåter att krigsbytet stannar vid en landbrygga till Krim och ett mer eller mindre oförändrat läge i Donbass.