2022-03-29, 13:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, det är en semantisk fråga, och ett intressant ämne. Frågan är om det är OT eller inte.

Österrike är speciellt. Ett gammalt land med delvis annan kultur än Tyskland, men egentligen är det så klart samma majoritetsbefolkning i båda länderna. Om man vill är det möjligt att betrakta Ukraina och Ryssland på samma sätt.

Jag är personligen av uppfattningen att genitik utgör en viktig beståndsdel i etnicitetsbegreppet medan andra fäster större vikt vid t.ex. språk och distinkt kultur. Ser vi till språket som sammanbindande kit har Ukraina något att bygga på — tänk Sverige/Norge.

Ja, vi kan släppa det där.

Du har förklarat din ståndpunkt väl och du förstår mig.

Det blir bättre att diskutera sådant i andra trådar.
Citera
2022-03-29, 13:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vår omhuldade försvarsexpert Joakim Paasikivi, allas favorit här på flashback, säger nu att närmsta tiden för Ryssland att förflytta tunga fordon blir mycket svår på grund av tjällossning. En fortsättningsoffensiv från Ryssland kommer att kräva stora transporter med bepansrade fordon på vanliga vägnätet och det kommer att bli utsatt för ukrainska attacker.

Den s k våroffensiven skall starta i mitten av april. Det är absolut ingen bra tidpunkt.

Ryssland förlorar kriget.
Joakims farfars far var Juho Kusti Paasikivi, president i Finland 1946-56. Det är lätt att veta det eftersom Paasikivi inte är ett riktigt släktnamn utan en förfinskning av Johan Gustaf Hellsten som var J-K Paasikivis födelsenamn.
Citera
2022-03-29, 13:21
Medlem
Frickys avatar
Citat från Zelenskys tal till Danmark:

- "Långt innan det här kriget visste vi alla att vi måste ta hand om planeten. Begränsa gas och olja. Vi måste skära ner på dessa. Att skära ner på rysk gas och olja borde påskynda den gröna omställningen"

- Sanktionerna måste bli hårdare.

- I morse träffade ryska missiler en av våra sydliga städer, Mykolaiv, en fredlig stad.

- "Jag är säker på att vi med alla ansvariga stater i Europa kan övervinna denna fasa, att vi kan få fred. Jag hoppas att det händer snart, men det beror på hur vi agerar nu. I denna tid av krig som rasar. Vi har ingen rätt att bara tänka på kriget. Vi vet att fred kommer, vi vet att vi kan återgå till ett normalt liv. Det är därför jag vill höra från dig att du kan hjälpa till att bygga upp Ukraina efter kriget."
Citera
2022-03-29, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Då har Ukraina redovisat höjningar av ryska förluster senaste dygnet.

Personal från 17000 till 17200

Flygplan från 123 till 127

Helikoptrar från 127 till 129

Endast 200 dödade fiendesoldater sista dygnet.... ...för seger bör man ligga på 300 minst.

Flygplan 4 stycken nedskjutna...det var inte dåligt... ....

Bara 2 nedskjutna helikoptrar sista dygnet tyder på att ryssarna blivit försiktiga... ....

Vi får ändå vara nöjda anser jag.

Finns motsvarande uppgifter för Ukrainas förluster och hur ser de ut i så fall?
Citera
2022-03-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det är lite av en fantasivärld gentemot sin egen befolkning. Man bygger upp en orsak att anfalla Ukraina och eftersom den orsaken är påhittad (nazismen), så är det också lättare säga att man nu nått sina mål och där finns inga nazister (kvar).

"Kolla, vår avnazifiering av Ukraina gick så bra att dom nu t.o.m. har en judisk president!"
Citera
2022-03-29, 13:23
Medlem
BlondBimbos avatar
Jag blev onekligen impad av president Joe Bidens uttalande om Putin när han kallade honom "slaktare".

United States President Joe Biden "Putin is a BUTCHER"

Frågan är om han inte även nämnde att Putte borde avgå på direkten? Det märkliga var att Emmanuel Macron inte stod på Bidens sida. Det borde han rimligen gjort eftersom både USA och Frankrike står på NATO:s sida.
Citera
2022-03-29, 13:25
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Det stämmer dock inte helt. Jag tycker såklart vi ska ta emot invandrare, inte 300000 dock! Men det är alla fördelar osv. Jag reagerar på.
Kvinnor och barn är på flykt från Ukraina och du sitter och funderar kring vilka fördelar och nackdelar som det innebär?

Vem är du att avgöra hur många invandrare vi ska ta in? Återigen, flytta från Sverige om du inte vill ta emot 300.000 flyktingar, för det kommer tillslut vara en verklighet.

Att barn får tak över huvudet överväger alla nackdelar som medföljer till det svenska samhället.
Citera
2022-03-29, 13:25
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Stalin hade långt gångna planer på att ta tag i judarna när han avled, pogromer var inte ovanligt i fd Sovjet efter VK2.
Att den ukrainska motståndsrörelsen skulle ligga bakom förintelsen är nog bland det mer korkade ni ryssapologeter i tråden lyckats att krysta fram.
Tss. Ingenstans har jag påstått att den ukrainska motståndsrörelsen skulle ligga bakom förintelsen. Himmler och Heydrich, däremot.

Min poäng var att en rörelse som kämpade mot den sovjetryska ockupationsmakten ibland ses som antisemiter och tyska medlöpare. Det här är inga okomplicerade grejer. Dessutom har man jagat judar med tillhyggen i Ryssland, Polen, Baltikum och Ukraina i århundraden. Det har varit nationalsport där borta, vilket tyskarna gladeligen utnyttjade i kriget mot bolsjevikerna.

Det går ju även en rätt skarp skiljelinje mellan de västra och östra delarna av nuvarande Ukraina. Det är de västra delarna som är "mest ukrainska" i avskyn mot både polacker och ryssar. De gamla kosacknationerna gick alltid sin egen väg. Men det kan väl bli ändring på det nu, efter kriget. I östra Ukraina.
Citera
2022-03-29, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det är lite av en fantasivärld gentemot sin egen befolkning. Man bygger upp en orsak att anfalla Ukraina och eftersom den orsaken är påhittad (nazismen), så är det också lättare säga att man nu nått sina mål och där finns inga nazister (kvar).
Sätt sökkriterier i google så att du får upp vad media skrev om Ukrainazis nazister innan 2022, så får du se att nynazismen i Ukrainazi inte är något påhitt. Det är en stor rörelse med brett folkligt stöd som ser nynazisterna som folkhjältar. Sen kanske det inte är sanning att det är Putins riktiga skäl till invasionen, men Ukrainazi har definitivt ett stort nazistproblem.
Citera
2022-03-29, 13:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Intressant att man nu talar om att demilitariseringen av Ukraina är klar och man nu istället ska fokusera på Donbass. Känns som ett ganska stort avbräck från tidigare retorik. Nu pratas det inte heller om av-nazifisering.

Huvudmålet tros alltid varit demilitarisering av Ukrainas försvar för att kunna antingen göra kupp och ta över landet på så sätt eller gå in igen efter att man slickat sina sår och köra över landet fullständigt utan samlat motstånd. Detta skulle i så fall vara en kriterier för "fred". Nu när ryssen kablar ut att man är klara med detta undrar jag om man nu gett upp tanken att Ukraina helt lägger ner sitt försvar som var tanken från början. I så fall verkar det som att Ryssland har misslyckats.

Dock kan det mycket väl hända att dessa krav finns kvar från ryssens sida men tycker ändå det är lite intressant att man nå går ut och säger att man är färdigt med demilitariseringen.

Problemet är på ett sätt att man inte kan lita på Moskva.

Orden därifrån är inte värda något.

Alla avtal måste i mitt tycke därför bygga på att väst garanterar Ukrainas frihet, och det är det viktigaste.

Men helt säkert ska man tolka Moskvas ord som att det inte alls går som de hade tänkt sig.

Och hur ska de kunna slicka sina sår? Europa har sparkat upp försvarsanslagen och man kan förmoda att fabriker går på högvarv.

Risken för ryssarna är att de kanske ställs inför ett utnötningskrig där de inte kan tävla med EUs och NATOs resurser.
Citera
2022-03-29, 13:27
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Jag blev onekligen impad av president Joe Bidens uttalande om Putin när han kallade honom "slaktare".

United States President Joe Biden "Putin is a BUTCHER"

Frågan är om han inte även nämnde att Putte borde avgå på direkten? Det märkliga var att Emmanuel Macron inte stod på Bidens sida. Det borde han rimligen gjort eftersom både USA och Frankrike står på NATO:s sida.
Macron vek sig och kände sig tvungen att upprätthålla sin relation med Putin genom att kritisera Bidens uttalande.

Tråkigt att se.
Citera
2022-03-29, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Joakims farfars far var Juho Kusti Paasikivi, president i Finland 1946-56. Det är lätt att veta det eftersom Paasikivi inte är ett riktigt släktnamn utan en förfinskning av Johan Gustaf Hellsten som var J-K Paasikivis födelsenamn.

Intressant. Jag har gamla frimärken där Paasikivi är porträtterad.

Denne Joakim verkar vara en trevlig person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in