Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Man talar om mellan 150 - 200000 soldater som Ryssland samlade ihop inför detta krig. Lite matematikövningar över människoliv som kan dö och lemlästas, lite makabert men ändå.
Men hur många är det från utbrytarrepublikerna? De har gjort total mobilisering där av alla män så det måste ju vara många? Enligt Wiki hade de 44000 soldater i aktiv tjänst. Donets har 2 302444 invånare. Luhask har 1 464039 (Vad folkrikt/tätbefolkat Ukraina är jämfört med Sverige). Jag tror många är gamla för jag har hört att många har flyttat/flytt från dessa områden. Men det måste ju vara flera hundra tusen som är mobiliserade nu?
Hur mycket förstärkningar har Ryssland skickat efter de ursprungliga trupperna? Tjetjener, inrikestrupper, Wagnergruppen etc?
Det var ursprungligen 230 000 + mobilisering i Donbas (350 000?) + extra trupper skickade av Ryssland (?) = Ryssland kanske har 600 000 i Ukraina. Det skulle förklara hur de kan fortsätta trots att de förlorat 50 000 man i döda, sårade och tillfångatagna. Det är "bara" 8 % förluster.
Du är nog lite tidigt ute, det tar tid att samla ihop mer soldater. Jag skulle tippa att Ryssland lyckats att förstärka / byta ut med ungefär 100.000 man. Så kanske totalt 250.000 man som är i Ukraina i detta nu.
Men samtidigt ser vi tydliga tecken på att de har inte kunnat byta ut sina styrkor fullt ut, dvs de som nu varit i Ukraina 2-4 veckor behöver vila. Så det blir lite omsättning där också.
Jag skulle gissa att i samband med våroffensiven som sägs ske i mitten på april så kommer Ryssland klarat av att pytsa in en armé om 300.000 man. Det är för lite för att uppnå en seger över Ukraina som säkert har en dryg halv miljon vid det laget. När man anfaller ska man ju helt vara i numerärt överläge.
Det ger att eftersom man inte kan ersätta sina förlorade trupper eller byta ut dem tillräckligt ofta så kommer Ryssland att fokusera på mindre områden där de tror de kan hålla stånd och kanske även vinna några segrar. Dvs Krim, utbrytarregionerna i stort sett och dra sig tillbaka från resten av Ukraina om de ser att ukrainarna börjar att gå på offensiven.