2022-03-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag skriver och frågar:

Svaret blir ett fullständigt "goddag yxskaft". "Svaret" handlar om klasskillnader i Ryssland, en fråga om jag har utedass och något om månadslöner:

Jag har rätt. Svenskarna är styrda av massmedia till att vara blodtörstiga. De lever i ett land som blir allt sämre, Sverige, och nu har de fått ett köttben att tugga på. Fritt fram att hata Ryssland och ryssar. Svensken bär omkring på uppdämd ilska och älskar denna tid. Men den förgör dem inombords.

Att vara konstruktiv svensk beträffande östra Europa, det dröjer och det är inte bra.

Dina analyser är ytterst svåra att förstå. Menar du på riktigt att svenskar generellt sett är "hatiska" och "sturska"? Trodde vi var kända för att vara "mellanmjölk" och rätt så konflikträdda. Alliansfrihet är något både politikerna här, och svenska folket, genom åren värderat högt. Tills nu då Ryssland anföll sitt grannland Ukraina. Då svänger NATO-siffrorna radikalt. Inte för att folk är hatiska utan för att de inser att den nära grannen Ryssland förutom att bara vara odemokratiskt (vilket svenska folket kunde leva med) också är ute efter att återuppliva gamla stormaktsdrömmar. I det uppkomna läget inser ju svenskarna att vi egentligen är lika oskyddade som stackars Ukraina.

Min uppfattning utifrån alla jag diskuterar med är att folk generellt inte skulle ha svårt att förlåta Ryssland om de gör sig av med hela sitt toxiska ledarskikt, börjar fungera som andra länder samt tar ansvar för vad de ställt till med i Ukraina. Men Ryssland med nuvarande styre samt de ryssar som stödjer Putins erövringskrig, ja, där råder en odelat negativ inställning. Där saknas möjlighet att bygga förtroende. Ryssland har blivit en paria stat i demokratiska länders ögon och detta är en oerhörd förändring för Ryssland faktiskt. Putins agerande bör kvala in på topp 5 över världens största politiska misstag.

Det ligger i hela världens intresse om Ryssland kan reformeras i grunden och åter bli en del av den civiliserade världen. Det är inte i något lands intresse att de fortsätter på nu inslagen väg. Det är inte fråga om hat mot Ryssland utan om en hälsosam förfäran och avsky inför ett lands våldtäkt på ett annat. Inget civiliserat land gör på detta vis.
Citera
2022-03-29, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Ja, hörde talas om det där? Måste varit bittert att ha krupit för Putin och lytt hans minsta vink i över 20 år för att sedan bara bli förbisprungen av en bortskämd rikemansson som arrangerar MMA-läggmatcher med sig själv i huvudrollen, på tv hemma i Tjetjenien?
https://www.youtube.com/watch?v=1JNtiO7nhmo

Kadyrov må vara bra på spela ut sina egna grottmänniskor mot varandra men militärstrategiskt ger han intryck av att vara en jävla idiot (döma av hur hans "fruktade elitkrigare" ganska konsekvent blivit utraderade av ukrainarna...) som borde stanna hemma på Tiktok istället för att leka Napoleon i den ryska armén. Men med tanke på hur Putins generaler skött sig hittills så passar en klåpar-wannabe alldeles utmärkt in?
https://kyivindependent.com/uncategorized/the-destruction-of-a-convoy-of-chechen-special-forces-near-hostomel-on-feb-26-officially-confirmed-b y-the-presidents-office/

Ryssarna betalar Tjetjenerna en massa pengar varje så att de inte ska börja spränga i Moskva igen. Nu har Putin en annan lösning. Skicka in dem i Ukraina. Dödar de Ukrainare? Bra! Dödas de av Ukrainare så är det också bra. Putin har satsat på alla hästar när det gäller Tjetjeniens öde. Det är en win win för Putin.
Citera
2022-03-29, 10:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Han ska inte sätta betyg, om det inte är ett skämt. Han har fått mer hjälp av fler länder än någon nånsin fått
Tänk på att han är mer Instagram-/Twitter-kändis än realpolitiker. Klart han kan sätta betyg.

Vem vet — han kan kanske även sätta betyg på årets julöl i Aftonbladet senare i år.
Citera
2022-03-29, 10:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag betraktar mig inte som särskilt naiv.

Om det är som du skriver, tror du denna kampanj går hem i Väst? Även om sanktionerna kommer slå mot Rysslands civilbefolkningen är det ju makalöst att jämföra detta med vad civilbefolkningen i de östra och norra delarna av Ukraina har utsatts för. Den propagandan lär inte gå hem i stugorna. I så fall är de ryska propagandamakarna av samma kvalitet som den ryska krigsmakten verkar vara i.

Huruvida invasionen har folkligt stöd eller inte svårt att säga. I ett land där regimen kontrollerar till stor del den information som kommer ut så självklart har regimen ett övertag när det gäller att påverka folks åsikter. Detta är inget nytt, rikskanslern hade ett starkt stöd ända till slutet, migrationspolitiken i Sverige har förhållandevis starkt stöd etc.
Pratade med en förhållandevis intelligent man igår som ofta tänker själv i många frågor, han satt på allvar och hävdade att Ukraina bombat sin egen befolkning i Donbass under 8 år. Det krävs inte mycket googling och YT för att debunka de typen av åsikter, ändå har han gått på ryska neandertalpropaganda, så jag är inte så säker på att alla ser igenom det hela.
Citera
2022-03-29, 10:11
Medlem
handtralalas avatar
Serberna är som enda europeiska folk tydliga med sitt stöd för Rysslands invasion av Ukraina… vilket ju också märkts i denna tråden.

https://i.postimg.cc/mkD1PNTR/EC45-A401-A236-414-F-92-CB-E85-B4883-A861.jpg
Citera
2022-03-29, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Serberna är som enda europeiska folk tydliga med sitt stöd för Rysslands invasion av Ukraina… vilket ju också märkts i denna tråden.

Äckligt folk som kommer sätta Balkan i brand igen. Jag hoppas att man bombar bort skitlandet från kartan nästa gång.
Citera
2022-03-29, 10:16
Medlem
Citat:
Jaså. "Svåra att förstå". Svenskarna är DEFINITIVT hatiska.

Svenskarna har sovit sedan 2014 men nu är hatet i full sving på engång. Massmedias fel såklart.

Dessförinnan var hatet styrt mot Donald Trump och mot ovaccinerade. Säg att du förnekar klimatkrisen och det finns säkert svenskar som blir upprörda över det också.

Lättstyrda idioter.

Jaha, då får man börja dagen med något man inte såg komma. Att hålla med "MagnusBengtsen" på två punkter. Avskyn mot Donald Trump och den irrationella ilskan om man ifrågasätter klimatkrisen ÄR faktiskt två saker som inte varit hälsosamt för samhällsdebatten. Kanske kan det som nu inträffat leda till minskad polarisering. Att stå inför hot om kärnvapenkrig ger ju liksom perspektiv.

Men vad gäller Rysslands nu valda väg är det något annat än debatter om Trump, vaccin och liknande. Ryssland, som påstår sig vara ett civiliserat land, försöker med våld utöka sitt lands territorium och det är i strid mot gällande säkerhetsordning och hör inte hemma år 2022. Det är fråga om ren erövring. Om det bara var "skydd" som Putin påstår skulle FN kunna tillsätta fredsbevarande styrkor samt Ryssland skulle inte "annekterat" (=erövrat) Krim. Det finns inte skuggan av en chans att det Putin gör skulle kunna vara acceptabelt.
Citera
2022-03-29, 10:20
Medlem
Citat:
Jag erkänner lätt att jag är mäkta intolerant gentemot Trump-hatare, rysshatare, vaccinerade totalitärt lagda och folk som på fullt allvar tror på klimatkrisen. Påfrestande folk.

Men du kan verkligen inte erkänna det uppenbara: massmedia hetsar. Återkommande (jag har beskrivit när). Det är som att folk som du inte kan någonting. Ni förstår verkligen inte vad propaganda suktar till och att framförallt TV är ett utomordentligt propaganda-medium.

Därför har du inte hatat Ryssland 2014-2021 men nu gör du det och du begriper inte varför. Du fattar inte att massmedia vill få dig att hata. När du har detta förtroende för SVT så är du ju bara en i raden av alla vanliga gamla får.

Den svenska regimen och andra makthavare tackar dig. De har fått dig dit de vill ha dig, en gång till.

Måste vara jobbigt att leva med såna tvångstankar som du har. SVT under sängen, juden i garderoben och Greta på jobbet. Samtidigt som liberal så skänker du pengar till NMR.
Du har inte funderat på att prata med någon vuxen i din närhet om dina problem?
Citera
2022-03-29, 10:21
Medlem
donald12s avatar
Tuffa Ukrainare.....

The small unit approached the vehicle in the forest where the Russians had just dropped off a strike group, and the crew of the armored vehicle waited for the reconnaissance team to return. Njujork put down his submachine gun, just quickly ran across the clearing, Glock pistol in hand. He jumped onto the armored car, opened the hatch, and used the pistol to shoot the surprised soldiers inside without hesitation. The Ukrainians eventually got away with the vehicle, they had already painted it with their colours in Ajdar and planned to go out to fight in it.

"No, I am not afraid. I had a Glock and 17 brothers in it, we will beat the Russians. They can't win. Everyone is fighting here. Not for themselves, for freedom. And for Baret," Njujork declares when we ask him about Grandpa's story.

"This is the first job I really like doing," he concludes the debate.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/tq8ppw/aidar_battalion_ambushes_russian_armored_vehicle/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Citera
2022-03-29, 10:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala

Att de gör det är destabiliserande i en region som plågats av djupa etniska motsättningar i många århundraden. Jag blir inte förvånad om det utbryter oroligheter på Balkan igen i relativ närtid, och då är Nato där igen. Om Nato trycker till Serbien är det möjligt att Ryssland tar det som en förevändning att göra något å sin sida.

Ironiskt om 1914 upprepar sig.
Citera
2022-03-29, 10:28
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Mina problem har jag delvis löst genom att bojkotta propaganda-apparaten. Ett tips, gör det du också!

Dvs, då använder du dig inte av ryska nyhetskällor öht?
Citera
2022-03-29, 10:29
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cptwillard
Varför skulle jag vilja ha krig?

”Det skall fortsätta precis så länge som ryssjäveln är kvar i Ukraina”

Du vill ju uppenbarligen att kriget ska fortsätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in