Citat:
Jag skriver och frågar:
Svaret blir ett fullständigt "goddag yxskaft". "Svaret" handlar om klasskillnader i Ryssland, en fråga om jag har utedass och något om månadslöner:
Jag har rätt. Svenskarna är styrda av massmedia till att vara blodtörstiga. De lever i ett land som blir allt sämre, Sverige, och nu har de fått ett köttben att tugga på. Fritt fram att hata Ryssland och ryssar. Svensken bär omkring på uppdämd ilska och älskar denna tid. Men den förgör dem inombords.
Att vara konstruktiv svensk beträffande östra Europa, det dröjer och det är inte bra.
Svensk massmedia hetsar alltid. Det är därför din sort är helt blodtörstig. Ni är hatiska och vill döda. Du reagerar som vilken hutu i Rwanda 1994 som helst. Önskemålet blir förstås ömsesidigt. Makthavarna får som de vill. Svenskarna är sturska också. Man föser dem till att bli fattigare men matar dem med Den Yttre Fienden. Fungerar som vanligt.
Det är klart att svenskarna till 94% håller på Ukraina. Svensk massmedia har styrt dem dit. Lika många tror på klimatkris. Nästan lika många har 3 pfizer-sprutor mot Corona i sig. Ungefär lika många när ett hat mot Donald Trump.
Ingenting av det här är friskt. Ingenting är konstruktivt för Sverige eller för svenskarna. Men de rikaste frodas som vanligt.
Hur ska du bota dig från hatet, Ola-Schubert?
Det är klart att svenskarna till 94% håller på Ukraina. Svensk massmedia har styrt dem dit. Lika många tror på klimatkris. Nästan lika många har 3 pfizer-sprutor mot Corona i sig. Ungefär lika många när ett hat mot Donald Trump.
Ingenting av det här är friskt. Ingenting är konstruktivt för Sverige eller för svenskarna. Men de rikaste frodas som vanligt.
Hur ska du bota dig från hatet, Ola-Schubert?
Svaret blir ett fullständigt "goddag yxskaft". "Svaret" handlar om klasskillnader i Ryssland, en fråga om jag har utedass och något om månadslöner:
Jag har rätt. Svenskarna är styrda av massmedia till att vara blodtörstiga. De lever i ett land som blir allt sämre, Sverige, och nu har de fått ett köttben att tugga på. Fritt fram att hata Ryssland och ryssar. Svensken bär omkring på uppdämd ilska och älskar denna tid. Men den förgör dem inombords.
Att vara konstruktiv svensk beträffande östra Europa, det dröjer och det är inte bra.
Dina analyser är ytterst svåra att förstå. Menar du på riktigt att svenskar generellt sett är "hatiska" och "sturska"? Trodde vi var kända för att vara "mellanmjölk" och rätt så konflikträdda. Alliansfrihet är något både politikerna här, och svenska folket, genom åren värderat högt. Tills nu då Ryssland anföll sitt grannland Ukraina. Då svänger NATO-siffrorna radikalt. Inte för att folk är hatiska utan för att de inser att den nära grannen Ryssland förutom att bara vara odemokratiskt (vilket svenska folket kunde leva med) också är ute efter att återuppliva gamla stormaktsdrömmar. I det uppkomna läget inser ju svenskarna att vi egentligen är lika oskyddade som stackars Ukraina.
Min uppfattning utifrån alla jag diskuterar med är att folk generellt inte skulle ha svårt att förlåta Ryssland om de gör sig av med hela sitt toxiska ledarskikt, börjar fungera som andra länder samt tar ansvar för vad de ställt till med i Ukraina. Men Ryssland med nuvarande styre samt de ryssar som stödjer Putins erövringskrig, ja, där råder en odelat negativ inställning. Där saknas möjlighet att bygga förtroende. Ryssland har blivit en paria stat i demokratiska länders ögon och detta är en oerhörd förändring för Ryssland faktiskt. Putins agerande bör kvala in på topp 5 över världens största politiska misstag.
Det ligger i hela världens intresse om Ryssland kan reformeras i grunden och åter bli en del av den civiliserade världen. Det är inte i något lands intresse att de fortsätter på nu inslagen väg. Det är inte fråga om hat mot Ryssland utan om en hälsosam förfäran och avsky inför ett lands våldtäkt på ett annat. Inget civiliserat land gör på detta vis.