Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Alltså, det finns ingen rimlighet i att tro att USA kommer att kunna styra Ryssland om de inte brydde sig om det 1991 ens. Om man nu inte räknar med att de invaderas med coca-cola och McDonalds. Men i så fall invaderade Sverige med IKEA också
Det kommer aldrig att komma en USA marionett i Ryssland. Det har dessutom INTE Biden som en uttalad målsättning. Ta av foliehatten. Ryssar är alldeles för speciellt folk. Ingalunda onda. Skulle säga tvärtom. De har dignat under sina makthavare så länge att de biter sig fast vid det som känns igen. Tyvärr är ju det en viss sorts auktoritär makt som de känner bäst. Så tyvärr kommer det något liknande efter Putin. Förhoppningsvis mindre krigisk.
Man behöver inte styra hela landet för att ta kontroll över naturtillgångarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Nu levde jag under kalla kriget. Jag hade som många en viss vänsteridealism innan hjärnan växte tillräckligt i övre tonåren. Men aldrig någonsin vurmade jag för Ryssland och deras imperialism och kommunismens vidrigheter.
Nej, det fanns inte mycket som var trevligt gällande Sovjet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Och om du tror att Bay of pigs på något sätt skulle rättfärdiga långdistansmisslier på Kuba så är du mer än lovligt naiv. Hade Kuba behövt försvara sig så hade det räckt med andra vapen. Det var ett tydligt sätt för Chrustjov att förbereda ett kärnvapenkrig. Vem som hade tryckt på knappen först vet vi inte. Men de fega ryssarna vände båtarna och åkte hem efter Kennedys markering i alla fall
Det är för mig helt otänkbart att Kuba hade kunnat försvara sig mot en fullskalig attack från USA. Att det blev fiasko vid grisbukten berodde framför allt på att invasionsstyrkan var underdimensionerad och att Kennedy drog in flygunderstödet när dom blev avslöjade.
Att Sovjet backade var nog snarare klokt än fegt. Samma sak gäller givetvis USA:s ovilja att gå in med trupper i Ukraina just nu. Det är mycket mer fördelaktigt att titta på när ryssarna gör sig mer och mer ovän med västvärlden.