Citat:
Nu råkar dom vara världens 3:e största oljeproducent. Så att det inte skulle finnas något där som andra vill ha är såklart inte sant. Däremot så är det väldigt osannolikt att någon vill betala för det genom kärnvapenkonflikt.
Ska det göras så får man nog satsa på att byta ut regeringen istället. Något som Biden numera råkar ha som en uttalad målsättning.
Att Sovjet ville placera robotar på Kuba var knappast för att dom ville starta krig utan snarare för att ha en fördel i samband med ett eventuellt framtida krig.
Det sammanfall dessutom med att USA genomfört ett misslyckat invasionsförsök mot Kuba året innan. Så det kunde även motiveras med att dom behövde möjlighet att försvara sig mot ett aggressivt grannland.
Jag har inga svårigheter alls att se paralleller till den nuvarande situationen och tycker faktiskt att det är märkligt om inte du också gör det vid närmare eftertanke.
Ska det göras så får man nog satsa på att byta ut regeringen istället. Något som Biden numera råkar ha som en uttalad målsättning.
Att Sovjet ville placera robotar på Kuba var knappast för att dom ville starta krig utan snarare för att ha en fördel i samband med ett eventuellt framtida krig.
Det sammanfall dessutom med att USA genomfört ett misslyckat invasionsförsök mot Kuba året innan. Så det kunde även motiveras med att dom behövde möjlighet att försvara sig mot ett aggressivt grannland.
Jag har inga svårigheter alls att se paralleller till den nuvarande situationen och tycker faktiskt att det är märkligt om inte du också gör det vid närmare eftertanke.
Alltså, det finns ingen rimlighet i att tro att USA kommer att kunna styra Ryssland om de inte brydde sig om det 1991 ens. Om man nu inte räknar med att de invaderas med coca-cola och McDonalds. Men i så fall invaderade Sverige med IKEA också

Det kommer aldrig att komma en USA marionett i Ryssland. Det har dessutom INTE Biden som en uttalad målsättning. Ta av foliehatten. Ryssar är alldeles för speciellt folk. Ingalunda onda. Skulle säga tvärtom. De har dignat under sina makthavare så länge att de biter sig fast vid det som känns igen. Tyvärr är ju det en viss sorts auktoritär makt som de känner bäst. Så tyvärr kommer det något liknande efter Putin. Förhoppningsvis mindre krigisk.
Nu levde jag under kalla kriget. Jag hade som många en viss vänsteridealism innan hjärnan växte tillräckligt i övre tonåren. Men aldrig någonsin vurmade jag för Ryssland och deras imperialism och kommunismens vidrigheter.
Och om du tror att Bay of pigs på något sätt skulle rättfärdiga långdistansmisslier på Kuba så är du mer än lovligt naiv. Hade Kuba behövt försvara sig så hade det räckt med andra vapen. Det var ett tydligt sätt för Chrustjov att förbereda ett kärnvapenkrig. Vem som hade tryckt på knappen först vet vi inte. Men de fega ryssarna vände båtarna och åkte hem efter Kennedys markering i alla fall