2022-03-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Sa jag det?
Jag sa inte att SVT var likadant som RT. Det var någon som påstod att SVT inte vara statskontrollerad media vilket det är i allra högsta grad.

Det är bara enkel fakta att SVT är statskontrollerad media.

Jaha ok! Men vad är problemet då om nyhetsrapporteringen är densamma som i andra länder?
Citera
2022-03-28, 15:44
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Menar du att SVT rapporterar om kriget på ett annat sätt än andra medier?

Vad har det med att göra med det grundläggande faktum att SVt styrts av staten? Om det var du eller någon annan påstod att det inte gjorde. Det var ett enkelt rent och 100% faktafel som jag upplyste om. Det var ingen recesion av SVTs rapportering i sig jag kommenterade. Att folk läser in sina egna fördomar och förufattade om enkla fakta säger mer om de själva.

Att rena faktafel sprids bemöts med fakta är väl något bra?

Det får man verkligen hoppas att det gör i någon mån, alla massmedia bör ju ha en egen rapportering annars upphör ju deras existensberättigande kan man tycka.
Citera
2022-03-28, 15:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Mariupol verkar falla - men vad det betyder, kan man undra. Ryssarna har väl malt sönder allt och om de intar staden, intar de en grushög, tryfferad med lik...
Hade ryssarna inte varit äkta klantarslen, hade Kiev gått samma öde till mötes. Tack Gud för den äktryska inkompetensen....

De erövrar markområdet så att de får kontroll över hela kustlinjen där och så de kan passera mellan Krim och Ryssland. Staden verkar de strunta i. Bomba sönder den och sedan tvångsförflytta befolkningen till Ryssland. Det blir nog en övergiven ruinstad.
Citera
2022-03-28, 15:45
Medlem
ariberts avatar
Sympatierna för Ukraina kan snabbt ändras om det visar sig att den Ukrainska Azovbataljonen skjuter Ryska krigsfångar.
Citera
2022-03-28, 15:45
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jaha ok! Men vad är problemet då om nyhetsrapporteringen är densamma som i andra länder?

När sa jag att det var det?

Du verkar inisuera att jag har skrivit något sådant? Du får gärna citera mig.

Problemet som jag ser det är att folk sprider rena faktafel.
Citera
2022-03-28, 15:46
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Skulle han avfyra 10% av sina kärnvapen mot Europas huvudstäder så är hela europa mer eller mindre utplånat.

Medvedev har ju mer eller mindre bekräftat att nukes kommer inte att användas i den här konflikten.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Symboler, kläder, yttre attribut har alltid varit ointressanta för mig. Jag tror på vad människor gör, inte vad de säger.
Ja, delar av Azov verkar ju ha livat lite "nazilight" och det är ju inte bra. Men som du säger är det bara symboler, kläder och attribut. De viktigaste är att de inte förföljer judar.

Men om du kallar Zelensky för judekräk låter det som att du har en aversion mot judar och därmed har något gemensamt med dem Putin så gärna vill avnazifiera.
Citera
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Skulle han avfyra 10% av sina kärnvapen mot Europas huvudstäder så är hela europa mer eller mindre utplånat.

Mongolen må kanske hinna skicka iväg två spetsar, vi plockar de med anti-missiler och sedan gör rent i svinstian och tar tillbaka det som en gång var vårt och finskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Please don't interrupt the church while it is killing itself.

Ha ha det har du rätt
Citera
2022-03-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ryssarna sa uttryckligen att Genevekonventionen inte gäller utländsk trupp och att de kommer att skjutas på plats.

Då begår de ett krigsbrott. Då de är en del av den ukrainska armen. Jag tror inte man gör det. Då det slutar bara med att ryssar, som ger upp i större mängder kommer att skjutas. Det är ett sett för ryssarna att försöka skrämma de som funderar på att åka ner. Sen kommer säkert enskilda avrätta fångar och det kommer båda sidor att göra.

Men det är ju inte så smart att filma sitt eget brott.
Citera
2022-03-28, 15:47
Medlem
DDRTVs avatar
Leaked document from Russia with order to film propaganda videos in order to discredit the attitude of Ukrainian forces to POWs

https://twitter.com/youranonnews/status/1508424057770889222?s=21&t=DxUZwifa2gxTDF58veCpRg
Citera
2022-03-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Sa jag det. Kontrollen sker såklart genom som miljöpartiet skulle kalla informellt ledarskap, dvs tillsätta en lojal VD och en VD med rätt värdegrund och utöva kontroll på så sätt.

Jag förstår inte motviljan mot att inte se SVT som stats-TV det är den. I alla andra avsenden och i alla andra fall så anses det om man finaserar något och tillsätter styrelsen så är man den som äger och kontrollerar vad det än må vara för företag, förening eller stiftelse.

Det handlar nog om att det går bra för "svensk statstv" att kritisera och kritiskt granska myndigheter, myndighetspersoner och institutioner, medans det är ett lagbrott i ryssland, alternativt "privatägt" av individer med nära band eller i direkt berondeställning till makten.

En annan skillnad är ju att det inte är "staten, eller enskilt ägande" som utgör finansieringen för vår "statsmedia",

om den är att betrakta som "grumlig" i ryssland så är den oerhört transperant i svierge

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rvaltningsstiftelsen_f%C3%B6r_SR,_SVT_och_U R

Sen kan man ju givetvis ha synpunkter, men du är ju inte "förbjuden" att ta del av annan media, eller för den delen förbjuden att yttra det du ser i annan media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in