2022-03-28, 15:10
Medlem
Frickys avatar
I Tyskland har två delstater, Niedersachsen och Bayern, uppgett att personer som använder sig av bokstaven Z för att visa stöd för Rysslands krig i Ukraina kan komma att bli föremål för polisutredning, rapporterar The Guardian.

Bokstaven Z har använts på ryska militärfordon och blivit en symbol för den som stöttar Rysslands invasion i Ukraina.

Tyska inrikesdepartementet stödjer det hela, och en talesperson säger i ett uttalande:

– Bokstaven Z är förstås inte förbjuden, men dess användning i vissa individuella fall innebär ett stöd för det ryska aggressionskriget.

Intressant.
Citera
2022-03-28, 15:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kanske jag var förhastad men jag tror att de drabbas av stränga straff, hursomhelst.

I Sverige är dödstraff under krigstida förhållanden avskaffat men jag är säker på att vi kommer att arkebusera landsförrädare under dessa förhållanden . . . the fog of war . . . . etc. etc.

Jag tror det är ganska lätt att få folk att delta i krig och t.o.m begå krigsbrott utan att behöva hota med hårda straff.

Man har t ex hört att tyskar i fält hade att välja mellan döden eller att delta i summariska avrättningar av judar.

Visade sig vara falskt. De tyska soldaterna kunde innan avrättningarna helt sonika tagit ett steg åt sidan och sen sluppit att skjuta judiska bybor som stod uppställda framför massgravarna. De hade fått andra arbetsuppgifter.

Nästan ingen valde att gå åt sidan.
Citera
2022-03-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Jag skiter i Putin, och tycker att invasionen är fel. Däremot håller jag inte med om bilden som vissa försöker skapa. Att ryssar är onda ukrainare goda, gör skillnad på politik, styre inte folk.

Vad har ond och god med det att göra, tycker du att invasionen är fel så har du väll tillräkligt med förmåga för att dra slutsattsen att ukrainarna befinner sig i en situation som är fel.

Citat:
På individnivå är det samma skit, du kommer inte märka någon skillnad på en ukrainare eller ryss när du kommer ha med dem att göra.

Finns säkert exempel på när det är sant, jag har dock inte upplevt det, vare sig innan kriget eller häromdagen.

Citat:
Jag har inte gått i någon fälla, däremot verkar du ha gjort det. Jag hade samma bild innan konflikten och för 1år och 2år sen. Den bilden har inte ändrats sista månaden heller.

Då behöver du inte larva dig med känslor, om du vet att det är "fel" att invardera ett annat land så får du väll acceptera att det kommer resultera i flera "fel" som följd.

Det betyder ju inte att indivduellt ansvar upphör, men det har ju en avsevärd påverkan på vilka beslut man tvingas ta på individnivå.
Citera
2022-03-28, 15:12
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej.

SVT finanseras av staten.
Riksdagen och regeringen bestämmer styrelsen som i huvudsak består av politiker.
Så jo.
Citera
2022-03-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
Nej, det är helt fel utav båda sidorna, självklart! Jag kan däremot ha mer förståelse för de som är invaderade och har fått ett krig på halsen, med bombade människor.
Hade exempelvis någons dotter blivit mördad av en galning, så hade jag haft mer förståelse om pappan hade hämnats i raseri och dödat GM.

Man kanske ska sluta gömma sig bakom civila i städerna.
Citera
2022-03-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Och du är ett terroristkramande kräk som borde behandlas som alla andra terrorister.

Och du är Putlers lilla gulliga lapdog..
Citera
2022-03-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag tror det är ganska lätt att få folk att delta i krig och t.o.m begå krigsbrott utan att behöva hota med hårda straff.

Man har t ex hört att tyskar i fält hade att välja mellan döden eller att delta i summariska avrättningar av judar.

Visade sig vara falskt. De tyska soldaterna kunde innan avrättningarna helt sonika tagit ett steg åt sidan och sen sluppit att skjuta judiska bybor som stod uppställda framför massgravarna. De hade fått andra arbetsuppgifter.

Nästan ingen valde att gå åt sidan.

Du kan ha rätt men det jag vet är att kriget kan göra att vi utför handlingar som vi aldrig, under fredstida förhållanden, trodde att vi skulle kunna genomföra.

(Jag jobbar med psykiatri och har haft ett antal patienter från krigen på Balkan.)
Senast redigerad av NurseRatched 2022-03-28 kl. 15:16.
Citera
2022-03-28, 15:15
Medlem
Ukrainsk doktor har beodrat sin personal att kastrera rysska soldater.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10636597/Ukrainian-doctor-tells-TV-interviewer-ordered-staff-CASTRATE-Russian-soldiers.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Riksdagen och regeringen bestämmer styrelsen som i huvudsak består av politiker.
Så jo.
Ja men det innebär ju inte att riksdagen bestämmer det redaktionella innehållet på SVT.
Citera
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Jag skiter i Putin, och tycker att invasionen är fel. Däremot håller jag inte med om bilden som vissa försöker skapa. Att ryssar är onda ukrainare goda, gör skillnad på politik, styre inte folk.
På individnivå är det samma skit, du kommer inte märka någon skillnad på en ukrainare eller ryss när du kommer ha med dem att göra.

Jag har inte gått i någon fälla, däremot verkar du ha gjort det. Jag hade samma bild innan konflikten och för 1år och 2år sen. Den bilden har inte ändrats sista månaden heller.

Det som ryssarna byggt upp under 30 år är nu borta och de är hatade och avskydda av en hel värld. Det kommer ta många många år att reparera.

Ukrainas image har samtidigt stigit som en raket.

Så jag håller inte med dig.
Citera
2022-03-28, 15:16
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Rysslands relationer till Kina är på den ”starkaste nivån någonsin”, säger utrikesministern Sergej Lavrov

Tveksamt Lavrov.
Man kan ju undra vad Ryssland hade för relation innan kriget om den nu är på den starkaste nivån någonsin.

Kina kommer inte göra ett skit för Ryssland under kriget. Kina sitter mer än gärna och tittar på medans Rysslands ekonomi fallerar ännu mer.

När kriget är över och Ryssland befinner sig i en akut ekonomisk kris, kommer Kina komma in och stötta er. Då kan Kina utnyttja Ryssland.

Kineser är inte dumma. Liksom USA väntar de nu på att Ryssland skall tömma ut sina krafter.
Ett långvarigt krig med gerilla är bra. Hör bara som Biden provocerar Putin. Skrattar åt en som pissat på sig.
De närmaste årtiondena kommer att handla om Kina och USA. Ryssland blir marginaliserade och en paria i väst.
Kina köper olja och gas till reapris.
Citera
2022-03-28, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Så jo.

Menar du att SVT rapporterar om kriget på ett annat sätt än andra medier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in