Citat:
Ursprungligen postat av
WatchItNow
KD behövs för att alliansen ska få röster från kvinnor och äldre som inte är komfortabla med att säga att de röstar på SD eller M. Det är riktigt många. I politiken behövs däremot inte KD.
Det är ett dilemma för alla oss som vill se ett regeringsskifte. Hur kan det vara möjligt att en person som Ebba Busch kan bli vald till ledare i KD, och tolereras av kristna människor, är det som gör det så otäckt.
Jag tänker på andra ledare med populistisk retorik, som blir valda i en demokrati, men sedan är de odemokratiska ledare. Senast Trump som ifrågasätter valet, och uppviglar till attack på Capitolium.
För mig är ett regimskifte ett hopp om en bättre framtid, men jag blir samtidigt äldre, och då vill jag inte ha folk som Ebba Busch vid makten. Vi ser hur snabbt det går från ett fredligt Europa till fullt krig med Ryssland. Där Ledare som Putin duperade en hel värld, och Europa blev beroende av gas. Där nu Tyskland ändrar riktning och rustar upp, efter att ha varit pacifister. Detta pågår efter att en annan demokratiskt vald ledare i deras land besegrades efter att ha initierat krig.
Om Ebba Busch kommer få över riksdagsspärren, blir det inte enkelt för Kristersson och Åkesson att hantera en flicksnärta som eliminerar misshagliga män på löpande band. Att hon kommer ställa villkor i regeringsbildningen, typ statsminister skulle vara i linje med hennes storhetsvansinne.