2022-03-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Ukraina stinker. Sverige stinker. Försök att inte vara så djävla högfärdig. Är du förresten sosse eller moderat?

Så du ser det som likvärdigt med att du inte får ditt soc om du inte redovisar ditt konto?
Citera
2022-03-28, 12:56
Medlem
fitz-humes avatar
Enligt turkisk underrättelsetjänst har Armenien lämnat fyra stridsflygplan SU-30 till Ryssland för användning i Ukraina. Därmed bör det bli fritt fram att utöva sanktioner också mot Armenien. Dålig tajming för dem med tanke på att Azerbajdzjan nu börjar att utnyttja situationen.
Citera
2022-03-28, 12:57
Medlem
Ny uppdatering från Ukrainas försvarsministerium.
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/284623600516766
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
17000 Personal / Personer
586 Pansarvagnar
1694 Bepansrade stridsfordon / APV
302 Artillerisystem
95 MLRS raketartillerifordon
54 Luftvärns system
123 Flygplan
127 Helikoptrar
1150 Motorfordon / fordon
7 Fartyg / båtar / kutter
73 Bränsletankar
66 UAV operativ-taktisk nivå
21 Specialutrustning
4 OTRK / TRK / mobil SRBM-avfyrning
Beräkningen kompliceras av den höga intensiteten i fientligheterna.

Tidigare rapporteringar
2022-03-27
2022-03-26
2022-03-25
2022-03-24
2022-03-23
2022-03-22
Citera
2022-03-28, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Att källgranska och förkovra sig...det är svårt att källgranska. Vilken källa är objektiv? Och intresset finns inte dessutom. Förkovra sig kan man göra men det tar tid och det orkar man inte.
Då skulle man kunna förvänta sig att folk förhöll sig rättvist neutrala. Men så är det ju inte heller. Alla blir liksom uppeggade och väljer sida.
Det funkade likadant med den där "pandemin".

Den sida som folk ställer sig på beror helt på hur nyheter exponeras. Det är media som styr detta. Man kan fråga sig då hur vissa ändå lyckas förhålla sig neutrala eller ta ställning för det motsatta av vad media förmedlar. Några ser med helt egna ögon. Och blir dömda som kättare.

Finns kanske många som ser att nåt inte stämmer men viker sig för media. Påminner om anekdoten "Kejsarens nya kläder".
Jo så är det tyvärr.
Varför jag själv lagt ner ett antal timmar åt att "förkovra" mej i ämnet är mycket p.g.av att media är stark bundna åt wtt eller annat håll.
Tycker själv att Wikipedia är rätt bra på att ge en nyanserad bild då de kräver källhänvisning. Det är klart att allt i dag går att manipulera, men läser man ett antal källhänvisningar gällande samma händelse kan man utifrån det få en bra bild av hur det egentligen är.
Det som retar mej mest är hur pilitiska agendor oavsett vad de har för syfte, kan få så enormt stor genomslagskraft.

I just jonflikten med Ukraina bevisas ju helt klart vad globalisterna vill skapa.

Det tycker jag är helt förfärligt, och ännu mer förfärligt är att så få besitter den kunskapen och kan konsekvensanalysera det...
Citera
2022-03-28, 13:00
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ryska mödrar.
Tusentals har dött under tjänstgöringen, det är ökänt att ryska unga män är rädda för att tjänstgöra, speciellt under 90 talet och tidiga 2000 talet.

Ryska staten ger i regel ingen förklaring till varför, men självmord och olyckor är antagligen den vanligaste orsaken.

Är ryssen en feg sort rent generellt? De jag träffat har lite servitör eller passopp i sin attityd.
Citera
2022-03-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Militära däck "måste" servas en gång i veckan. USAs logistik är extremt bra. Det härstammar i från inbördeskriget. (avstånden). Sedan Stilla havet och att slåss på andra världsdelar. Vi i Europa har "små" avstånd.

Vad är det för speciellt med militära däck? Använder svenska försvaret civila däck i så fall, för jag kan inte minnas att det någonsin var något särskilt med däcken som krävde mer service än andra däck?
Citera
2022-03-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Stalin samarbetade med och stödde Hitler fram till operation barbarossa.

Visst var det så, ryssarna var verkligen inga hjältar under WW2, polackerna kommer aldrig förlåta katyn-massakern tex. Östeuropas folk hade knappast lidit mer under Hitler än Stalin, två mördarregimer med mycket gemensamt. Stalin är Putins idol (Hitler med för den delen) och nu vill han styra Ryssland på ett liknande sätt (död åt dom som opponerar sig)
Citera
2022-03-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det är ju en hel del supande i Vitryssland, Ukraina och Ryssland.

I Vietnam så mördades amerikanska befäl av sina egna om soldaterna tyckte att befällen var inkompetenta.
Med tanke på mobbningen i ryska armen så finns det nog en hel del hat uppbyggt.
I amerikanska armen så kan man va jävliga men det är ju sällsynt i dagens läge med misshandel etc.
I Ryssland så är det standard med regelrätt förnedring, misshandel, mord våldtäkter mm.
Har dött tusentals ryssar under värnplikten under 2000-talet.

Jo jag läste nyligen om mobbningen (milt uttryckt) i ryska armén. 500 självmord om året, inom ryska armén .. go figure. Det amerikanska antalet är 17.

En rysk rekryt fick amputera benen (!) efter en misshandelsorgie, kombinerad med supande.

Soldaterna som invaderar Ukraina är fattiga, dåligt ledda, söndermobbade, alkoholiserade och omotiverade.

Och folk undrar varför det går dåligt....

Nu verkar idioterna backa iaf.

De har inte åstadkommit något bra för Ryssland.
Däremot har de jobbat långsiktigt för Ukraina.
De har bla gjort Zelensky till nationalhjälte.
Och de har puttat Ukraina närmare Väst.

Kretiner.
Citera
2022-03-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Du påstår att Ukraina lever på rysk transit av gas. Det tycker jag är fel.
Och jämförelsen med El Salvador kan stämma när Ryssland förstört landet men knappast innan. El Salvador är sänkt av inbördeskrig för länge sedan och senare katastrofer där halva befolkningen lever under fattigdomsgränsen.

Du har inte läst ordentligt, jag sa att deras största export-vinst var transit från den ryska gas-avgiften. Resultatet är från 2020, det innebär utan krig.
Så du får du lära dig att ta till dig fakta och inte börja tro, och bli disinformatör, 45% av befolkningen i Ukraina lever även under fattigdomsgränsen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita
Citera
2022-03-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Jag har svårt att förstå vad som gör vissa individer så enormt kåta på en jävla diktator som inte ens kan föra krig. Jävla clowner är ni.

Förhoppningsvis har Nato lärt sig en läxa att inte beväpna Nazister. Då blir det krig.
Citera
2022-03-28, 13:04
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är svårt att förstå eller tillåta sig att förstå komplexa skeenden om man har en (1) teori färdig som måste förklara allt, och även om man kan finna ett begränsat värde för en så pass "psudointelktuell" teoribildning som femenism inom freds & konfliktvetenskap (det är en av flera "kritiska teorier" som kompleterar de mer etablerade och heltäckande när man analyserar skeenden), så finns inte den långt mindre och märkligare konspirationsteorin "det är juden som ligger bakom" med öht...
Feminism? Kom igen. Tja, det var ju du som tog upp de islamistiska antisemiterna som knappast är på någons sida, men jag håller med dig om att det är komplext.

Dessutom är beröringsskräcken stor i Sverige inför alla former av extremism. Det är lätt att hemfalla till någon sorts reduktionism där. Jag har ju faktiskt själv valt att se kriget i Ukraina först och främst som en konflikt mellan Ryssland och västvärlden, med lokala geopolitiska uttryck.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-03-28 kl. 13:17.
Citera
2022-03-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vad är det för speciellt med militära däck? Använder svenska försvaret civila däck i så fall, för jag kan inte minnas att det någonsin var något särskilt med däcken som krävde mer service än andra däck?

Jag vet inte jag lyssnade på en am militär däckexpert. Han sa bara om man inte använder de militära däcken en gång i veckan eller sköter om dem så riskerar de bli spröda och det har varit många bilder på trasiga ryska däck. Om man sköter om dem så är de jättebra. Det är ju uppenbart att underhållet inte har fungerat hos ryssarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in