2022-03-28, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ryssland drar sig tillbaka och det ska vara fredsförhandlingar.

Ok, får leta efter information om eld upphör. Det är ju jättebra isåfall, speciellt för de i Mariupol eftersom där är många civila kvar som inte lyckats att komma ut ur staden eftersom de blir beskjutna precis hela tiden.

Men i tidigare fredsförhandlingar så har striderna pågått med oförminskad styrka så detta var nytt. Däremot så vet jag att de ska ha samtal idag.
Citera
2022-03-28, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Menar du detta: ???
Det har typ varit fredsförhandlingar varje vecka sedan kriget startade.

Man brukar väl ändå inte skjuta på den som ger sig och backar?
Citera
2022-03-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Mm. Det gagnar inte europeerna.
Kanske inte men det gagnar def inte ryssarna. Vi i Sverige lär ju inte märka av någon större skillnad då vi ändå har en pyttehandel med ryssarna. EU är ju en marknad i sig och lär inte påverkas mer än i marginalerna.
Trots allt, Ryssland kan ju inte kriga sig till bättre handelsvillkor för vem vill eller vågar efter Rysslands Ukrainaäventyr och hot om nationalisering av företag investera i eller ingå långsiktiga handelsavtal med Ryssland.
Citera
2022-03-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Och bakom Ukraina står väst. Väst, med sina eviga korrupta kopplingar mellan industri och politikerskara. Väst, som hjärntvättar och hetsar med massmedia. Väst, som när de kan krossar enskilda till underkastelse.

Det låter mer som att du beskriver Ryssland, inte väst.
Citera
2022-03-28, 09:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hörde någon som sa att Ryssarnas armé har självständiga bataljoner som största organisatioriska enhet och att det passar mer för mindre "specialoperationer". I Ukraina hade de behövt hela brigader som bättre kan agera självständigt, vad gäller underhåll, sjukvård etc. Men eftersom det trodde att de skulle bli en enklare match, så trodde de väl också att det skulle räcka med dessa bataljoner för att knäcka urkainarna?
Bataljonsstridsgrupper, dvs understöd organiserat runt en bataljon så det är väl nästan 2000 man i minibrigad, dock kort om infanterister kontra mängden stridsvagnar.
Dessutom är det egna artilleriet knutet till den enskilda BTG’n och det är brist på utbildare officerare/befäl som kan eldleda och koordinera elden. Således blir artilleriet knutet till den egna BTG’n och går inte att använda till att stödja andra förband.
Det påverkar den samlade operativa förmågan.
Citera
2022-03-28, 09:29
Medlem
Också en rysk MI-8 skall ha fått nödlanda sedan den träffats. Skall ha skett utanför Gostomel. Tyvärr tappade jag bort källan för denna nyhet.

Det känns som om kriget går ganska dåligt för Ryssland nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Du köper all västpropaganda rakt av - som är på samma nivå som aprilskämt.
Du kommer inte förstå någon skillnad.

Jag har svårt att förstå vad som gör vissa individer så enormt kåta på en jävla diktator som inte ens kan föra krig. Jävla clowner är ni.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Det låter lite lovande men jag killgissar tyvärr på att ryska sidan kommer vilja försöka ta mer mark i sydöst i två till fyra veckor till.

Vi i Sverige förstår nog inte hur viktig segerdagen mot tredje riket som firas 9 maj är för alla ryssar. Så åtminstone eldupphör är sannolikt vid den tiden.

Det är en evighet kvar till 9 maj, när man väl är framme vid det datumet är nog inte situationen likadan som idag.

Kriget är alldeles för intensivt och blodigt hittills denna månaden som nu gått för att kunna fortsätta i samma stil i ytterligare två månader.

Min gissning är att Ryssland nu åtminstone försöker att stabilisera fronten runt Krim och de två utbrytarregionerna samt att erövra Mariupol och att hela våroffensiven som startar 11 april kommer att handla om det.

Därmed ger man mer eller mindre upp området i norr, jag tror det även lättar på trycket att Belarus ska dras in i kriget på Rysslands sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hörde någon som sa att Ryssarnas armé har självständiga bataljoner som största organisatioriska enhet och att det passar mer för mindre "specialoperationer". I Ukraina hade de behövt hela brigader som bättre kan agera självständigt, vad gäller underhåll, sjukvård etc. Men eftersom det trodde att de skulle bli en enklare match, så trodde de väl också att det skulle räcka med dessa bataljoner för att knäcka urkainarna?

Ja troligen den ryska ledningen såg ju hur det gick 2014. De trodde nog att Ukraina bara var ett större Krim.

Sen forslade man i väg mycket material till framskjutna "baser" runt Ukraina. Soldaterna fick stanna på hembaserna. Det innebar att det blev billigare, men samtidigt kunde behålla en viss överraskning. Problemet var att soldaterna inte fick öva. Sen fick de öva i Belarus precis före kriget. Då var de säkert trötta när kriget började.
Citera
2022-03-28, 09:30
Medlem
donald12s avatar
Goda nyheter. Nu ska det utredas o dokumenteras vilka krigsförbrytelser denna division gjort sig skyldiga till.

Legendary Stalingrad tank division destroyed as Ukraine reclaims key town
Russia’s elite 4th Guards forged a fearsome reputation in Second World War battles but have been reduced to smoking wreckage in Trostyanets

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2022/03/27/ukraine-bounced-back-embarrass-russia-recapture-bombarded-cities/
Citera
2022-03-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Också en rysk MI-8 skall ha fått nödlanda sedan den träffats. Skall ha skett utanför Gostomel. Tyvärr tappade jag bort källan för denna nyhet.

Det känns som om kriget går ganska dåligt för Ryssland nu.

Kom ihåg att du får bara läsa om ryska förluster. Vi får nästan aldrig höra om Ukrainska. Sen är frågan hur mycket resurser använde ukrainarna för nå det resultatet.
Citera
2022-03-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Echion
Det är larvigt att återupprepa det som redan står i tråden. Du ifrågasätter men kommer inte själv med källa när du kommer med påstående. Ska du visa hur en diskussion ska gå till så måste du i så fall förgå som ett bra exempel vilket du har misslyckat med. Du svara inte själv på frågor utan för söker trycka till med källa, fakta etc men kan inte själv bidrag med något vettigt input.

Putin ska avlivas, så enkelt är det.
Förstår du inte själv hur ointressanta dina inlägg är??
Du skriver inlägg där du menar att Putin ska "avlivas" mm....
JAG ifrågasätter ditt påstående om hur du kommit fram till det.
Vilket "påstående" är det jag gjort???
Du är väl så pass vuxen i rummet att du borde förstå att om du anser att Putin ska avlivas så vill man veta hur du kom fram till den slutsatsen, eller hur?
Vad är det jag ska "föregå med gott exempel" om??

Den enda slutsats jag kan finna är att du har svårt att stödja din tes om varför Putin ska "avlivas".
Är det inte så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in