2022-03-27, 22:56
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har en uppgift att ryssarna drar tillbaka trupper till Ryssland i Sumy-området, för att de skall flytta dem till Kharkiv och/eller Donbas. Vet någon varifrån denna information kommer? Stämmer den?

Vid Sumy på denna karta står det: https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194
Kan också vara för att fylla på med manskap och annat.
Citera
2022-03-27, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag håller helt med dig.

Det är väldigt kritiskt att alla sanktioner hävs från EU så fort Ryssland och Ukraina är överens, oavsett om Ukraina i grund och botten har förlorat en del utav deras land.

Jag hoppas att inte dom stora företagen i Sverige kommer leka hjältar efter att sanktionera har hävts, det är inte värt risken.

Mm det har gått fantastiskt bra att gulla med Ryssland hittills.

Ryssland liksom många andra länder/diktaturer/machos förstår inte vänliga ord eller värdet av diplomati.

Det är svaghet i deras ögon och svaga äter man.
Citera
2022-03-27, 22:57
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Det är synd att vi är nära ett nytt presidentval i Frankrike.

Det spelar ingen roll om hur många samtal Macron har haft med Putin under kriget, många människor kommer dra slutsatsen att allt bara var för PR.
Macron framstår som vek, Putins knähund.
Citera
2022-03-27, 23:01
Medlem
Zaaphs avatar
Citat:
Jag håller helt med dig.

Det är väldigt kritiskt att alla sanktioner hävs från EU så fort Ryssland och Ukraina är överens, oavsett om Ukraina i grund och botten har förlorat en del utav deras land.

Jag hoppas att inte dom stora företagen i Sverige kommer leka hjältar efter att sanktionera har hävts, det är inte värt risken.

Om det är något detta visar så är det hur viktigt det är att på alla sätt försvaga Ryssland ekonomiskt och militärt. Detta leder förhoppningsvis till ett regimskifte och möjlighet till en fredlig samexistens som jag tror både Svenskar och Ryssar vill ha.

Det kan ju möjligen också leda till en konfrontation mellan Väst och Ryssland. Men i så fall hade dem ändå kommit vid någon punkt där någon galen Rysk ledare tyckt att den inte blivit åtlydd.

Sverige bör, i händelser av att Ukranias ledning tvingas kapitulera, fortsätta ge stöd åt motståndsrörelsen. Alla folk förtjänar frihet från förtryck och har rätt att kämpa för det!
Citera
2022-03-27, 23:02
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är planen i skrivande stund, som jag ser det. Lönlöst spekulera i vad de tänkt sig från början, men det lutar väl åt något mer grandiost. Det du beskriver är ett realistiskt upplägg för ryssarna.

Dags att skicka lite kryssningsrobotar till Ukraina så att de kan bomba sönder ryska svartahavsflottan!
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är därför Ryssland behöver besegras i grunden precis som Japan en gång i tiden.

Det kommer bli lättare då om man kan bryta med tidigare ledare oavsett hur mycket det är osant på lite lägre nivå. Det är viktigt att man inte ger samma gamla gäng korrupta kriminella chansen att komma undan med att offra Putin och kanske någon till.
Du har ju inte fel i det andra stycket. Har annars varit inne på att man kan ge ledningen chansen att offra Putin och skylla allt på honom, om det är en enklare utväg än t.ex. krig. Men det förutsätter i så fall att det sker i rättan stund, och att systemet i Ryssland har så högt folkligt förtroende att det är värt det.
Alltså att det knorras mer vid regimskifte, vilket kan medföra en annan politisk riktning, osv. Om Putin är rökt kan övriga maktfigurer göra en glasnost, typ.

Tror att det kan hända saker , kanske tom. innan vi vet ordet av. Statskupp, inbördeskrig — you name it. Svårt att styra över. Däremot vete fan om jag tycker att man ska göra en Irak 2.0 i Ryssland. Det känns lite vanskligt.
Citera
Medlem
För den som vill tänka lite själv så kan man fundera lite på:..

Krigspropagandas tio budord

01: Vi vill inte ha krig.
02: Vår fiende är skyldig till kriget.
03: Fienden är djävulens ansikte.
04: Vi försvarar en ädel sak, inte vårt eget intresse.
05: Fienden begår systematiskt grymheter; våra missöden är ofrivilliga.
06: Fienden använder förbjudna vapen.
07: Vi lider små förluster, fiendens är enorma.
08: Konstnärer och intellektuella stöder vår sak.
09: Vår sak är helig.
10: Alla som tvivlar på vår propaganda är förrädare.

Arthur Ponsonby
Citera
Medlem
Detta är Europas 9/11. Vi kommer prata om en tid efter och innan Rysslands invasion.
Citera
Medlem
Citat:
Jag håller helt med dig.

Eller inte. Släpper vi sanktionerna sen så kommer de slicka sina sår i många år, bygga upp allt på nytt och inte göra om samma misstag igen. Nästa gång de försöker är de redo. Lika bra att fördröja det så länge det går och hålla kvar sanktionerna.
Citera
2022-03-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Eller inte. Släpper vi sanktionerna sen så kommer de slicka sina sår i många år, bygga upp allt på nytt och inte göra om samma misstag igen. Nästa gång de försöker är de redo. Lika bra att fördröja det så länge det går och hålla kvar sanktionerna.

Det är dock lite speciellt med putins generation som växte upp i kommunistryssland. Vi lär inte se samma sak i framtiden.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Macron framstår som vek, Putins knähund.
Jag delar inte samma åsikt, hur som helst så är han fortfarande en favorit till att vinna valet.

Macrons samtal med Putin kan mycket möjligen ökat hans chanser att vinna valet, det tvivlar jag inte en sekund på.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Bra krönika från Hakelius, tyvärr låst, den skrevs 29 Januari alltså väl innan kriget.

Det som gör den ryska häxblandningen explosiv och samtidigt så själsmördande trist, är att den verkar bestå av lika delar förorättad självömkan och självöverskattande chauvinism. Ryssar är alltid stackars offer för Väst och NATO och EU och USA, fast samtidigt förstås världens största och starkaste och smartaste.
Det är obegripligt hur det går ihop. Och det gör det förstås inte. Och därför har vi läget i Ukraina.

Det verkligt intressanta med denna trista kulturella kvalitet är att den föder ett lika trist kulturellt svar från väst. Västlig kultur – ja, jag sade ju att det skulle generaliseras – handlar snarare om att ha dåligt samvete för att det har gått så bra. Det hör till god ton i väst att ständigt idka självkritik och tjata om vår stora skuld.

Det där passar jättebra för ryssar, serber och för den delen för många företrädare för den arabiska kulturen, som också har starka drag av ilsken självömkan och fingerpekande mot väst. Det finns alltid en försvarlig del västerlänningar som uppfattar de där kulturernas offersignaler och genast drar slutsatsen att man måste solidarisera sig med, till exempel, ryssarna.

Men, när man väl förstått ryssarna, vad gör man då?
Kapitulerar? Ber om ursäkt för att de alltid känner sig kränkta? Blundar för att de är en rövarstat? Låter dem göra lite som de vill? Böjer sig fram och drar ned byxorna?

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/ryssarna-ar-fast-i-sin-egen-indignerade-sjalvomkan/
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-03-27 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in