Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
I Energodar får de lokala barnen provåka i ryssarnas militärfordon. Verkar vara skön stämning mellan ryssarna och befolkningen där:
https://t.me/boris_rozhin/37029
Efter några månader utan ukrainsk propaganda på TV:n kommer det inte bli några problem att avnazifiera stora delar av den ukrainska befolkningen. I områden som ryssarna styr behöver de heller inte vara rädda för ukrainska terrorister som torterar oliktänkande, så de kan tänka och tala fritt.
Men Baggebo. Suck. Kom igen nu.
Hur tror du att det här kommer att spela ut, på riktigt? Kommer de ockuperade områdena med tiden att utvecklas mot en rysk traditionalistisk familjehemsidyll där män är män, kvinnor är kvinnor och ungarna leker i villakvarteren till sent in på lördagskvällen?
För det första, det där där händer inte ens i Ryssland längre. Den ryska demografiska pyramiden är helt skev. Det föds för lite barn och ingen vill invandra. Nu har man ju dessutom skickat in en massa unga ryska män till att dö i onödan Ukraina. Av de som överlever, undrar hur många som ens är livsdugliga nog att bli föräldrar? Dels rent biologiskt förstås, men även mentalt och emotionellt. Och hur många unga välutbildade personer lämnar Ryssland nu?
Nåväl, det ryska folkproblemet kan du höra mer om från pensionerade ryska generaler. Vi kan fundera vidare över ockupationsområdena i Ukraina istället. Vad tror du om dessa? Kommer de att lugna ner sig de närmsta åren/decennierna?
Om jag fick
önska så hade t.ex. Mariupol sett ut som en svensk femtiotalsidyll om några år, fast rysk då så klart. Det är liksom inte något dåligt öde att önska den staden i det här läget. Om jag skall
gissa och vara realistisk så tror jag att det kommer utvecklas mer mot något som för tankarna till Belfast eller Gaza. Eller så kan man kanske bara säga att det kommer att utvecklas på samma sätt som det varit i Donetsk och Luhansk fram tills nu. Oroligheter och mindre konflikter som avlöser varandra tills något större sker igen om några år.
Du kan få hålla på Ryssland precis hur mycket du vill, jag har det egentligen för gott ställt i livet för att bry mig om vad diverse anonyma tokstollar tycker om olika saker. Men orwellianskt språkbruk brukar ändå alltid väcka en liten reaktion i mig. Som när man säger ”befria” när man egentligen menar ’ockupera’. I sådana lägen går Batman-lyktan igång och en röst i mitt huvud säger att någon är falsk eller efterbliven på internet.
Så, i all välmening (men med viss frustration) vill jag fråga dig: tror du att det kommer bli frid och fröjd i omstridda områden mellan Ukraina och Ryssland den närmsta tiden? När tror du att det blir lugnt? När hade du kunnat tänka dig att själv flytta dit och bygga dig ett liv och en familj där?
Jag avslutar det här resonemanget med en TLDR.
TLDR: tror du själv på det du skriver?