2022-03-27, 10:53
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Om den videon sprider sig över internet.

Fy fan vilken hämnd, Ryssarna kommer att ta.

Du menar att de då kanske börjar skjuta civila mål som sjukhus?
Citera
2022-03-27, 10:55
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Ukrainska soldater avrättar ryska krigsfångar

https://t.me/realCRP/4020?single

https://t.me/realCRP/4022

Fanns ingen som dog i filmen, dessutom har dessa killar gett sig in i ett krig där dom invaderar ett annat land och då får man räkna med lite skavsår.

Dom civila som ryssarna dödar medvetet med sina bomber på sjukhus och bostäder, det är avrättning!
Citera
2022-03-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Sverige har ett avancerat och förhållandevis starkt försvar redan nu. Strid i bebyggelse tror jag inte att ryssarna ger sig in i självmant helt utan vidare. Det är däremot inte helt omöjligt att det 1) är "lättare" att knipa Stockholm än Kiev och 2) att man inte drar sig på samma sätt för att smula sönder den svenska huvudstaden innan man får för sig att sätta sin fot där. Inga ryska känslomässiga band till Sverige, osv. Men, apropå 1) — Sverige är också ett mycket stort land och motstånd kan med lätthet organiseras/koordineras från andra platser än Stockholm.

Tror att man ska undvika att underskatta Sveriges försvarsförmåga i skarpt läge. Lätt att peka på att massinvandring etc. försvagat vårt land inifrån, men det är ju inte de somaliska gängen på Järvafältet som ska försvara oss, utan ett yrkesförsvar med modern utrustning. Jag vill även påminna om att det var få som trodde att Ukraina skulle stå emot de ryska angreppen så väl.
Dom klara inte av att gå i land i Odessa. Ryssen kommer aldrig klara av att ta sig till Stockholm genom skärgården. Deras ubåtar klara inte ens hålla sig undan två tonårsflickor i liten jolle.
Citera
2022-03-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Nej du har fel och gör knappast en rättvis analys av Kina, för sinolog verkar du inte att vara. Det är inte jag heller.

Större delen av världen är emot Putin och att det finns sedan länder som ser till sina egna intreseen genom att försöka hålla sih neutrala är något helt annat. Länderna som verkligen stöder Putin är en handfull.

Egypten är ett bra exempel då de importerar massor av vete från Ryssland. Men ekonomiskt är Saudis och USA.s klienter. Nu verkar det som det blir svårt att få någon vete från Ryssland. Och Egypten kommer vända sig till IMF. Får de inga pengar kommer vi få sen ny arabisk vår. Och det vill inte Saudi i alla fall. Vid föra krisen pumpade Saudi 30? miljader dollar. Egypten klarar sig inte utan Saudiskt direkt eller indirekt stöd. Så USA och Saudi kommer få mer att säga till om i Egypten, MEN Egypten kan alltid spela sitt Nuke-kort dvs en folklig resning, som kan sprida sig i hela arabvärlden. Det vill inte Saudi och nog inte USA heller just nu. Arabiska våren startade på grund av högre matpriser.
Citera
2022-03-27, 10:58
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Sverige har ett avancerat och förhållandevis starkt försvar redan nu. Strid i bebyggelse tror jag inte att ryssarna ger sig in i självmant helt utan vidare. Det är däremot inte helt omöjligt att det 1) är "lättare" att knipa Stockholm än Kiev och 2) att man inte drar sig på samma sätt för att smula sönder den svenska huvudstaden innan man får för sig att sätta sin fot där. Inga ryska känslomässiga band till Sverige, osv. Men, apropå 1) — Sverige är också ett mycket stort land och motstånd kan med lätthet organiseras/koordineras från andra platser än Stockholm.

Tror att man ska undvika att underskatta Sveriges försvarsförmåga i skarpt läge. Lätt att peka på att massinvandring etc. försvagat vårt land inifrån, men det är ju inte de somaliska gängen på Järvafältet som ska försvara oss, utan ett yrkesförsvar med modern utrustning. Jag vill även påminna om att det var få som trodde att Ukraina skulle stå emot de ryska angreppen så väl.

Jag tror att det finns delar som är av bra kvalitet och ser man bakåt så hade vi nog ett väldigt bra försvar. Men om man ser till manskap så är det väldigt små styrkor vi kan uppbringa och den allmänna försvarsförmågan är nedsatt. Tror jag.
Stort land är på vår sida dock. Bara 2/3 av Ukrainas storlek och mer berg. Men vår befolkning är bara 1/4 del.

Men som sagt ett isolerat anfall på Sverige av en "fräsch" rysk invasionstyrka är ju inte aktuellt... Fnv.

Skulle det spåra ur till atomkrig så kommer Stockholm att bli utplånat dock.
Citera
2022-03-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
UK says Russia concentrating efforts on attempt to encircle Ukrainian forces in east

The latest UK intelligence report says Moscow is concentrating its forces on an attempt to encircle Kyiv’s troops in the east of Ukraine.

“Russian forces appear to be concentrating their effort to attempt the encirclement of Ukrainian forces directly facing the separatist regions in the east of the country, advancing from the direction of Kharkiv in the north and Mariupol in the south,” the UK Ministry of Defense says.

“The battlefield across northern Ukraine remains largely static with local Ukrainian counterattacks hampering Russian attempts to reorganize their forces,” the ministry says.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/uk-says-russia-concentrating-efforts-on-attempt-to-encircle-ukrainian-forces-in-east/

Ryssarna har försökt omringa städer och trupper i en månad nu. Kommer inte att lyckas nånstans.

Bara att omringa Kiev (det låter som om vi lever på medeltiden) kräver alla resurser ryssarna har + mat bränsle intelligens och logistik de aldrig har haft.

Ingen (inte ens ryssarna) fattar vad de sysslar med.

Igår eldade de upp ett enormt bränslelager, i västra Ukraina.

Det lagret kunde de haft nytta av
Citera
2022-03-27, 11:00
Medlem
Termos99s avatar
Associated Press om ryska krigsbrott, en längre artikel.

LVIV, Ukraine (AP) — For a month now, Russian forces have repeatedly attacked Ukrainian medical facilities, striking at hospitals, ambulances, medics, patients and even newborns — with at least 34 assaults independently documented by The Associated Press.

With every new attack, the public outcry for war crimes prosecutions against Russian President Vladimir Putin, his generals and top Kremlin advisers grows louder.

AP journalists in Ukraine have seen the deadly results of Russian strikes on civilian targets first hand: the final moments of children whose tiny bodies were shredded by shrapnel or had limbs blown off; dozens of corpses, including those of children, heaped into mass graves.

https://apnews.com/article/russia-ukraine-war-crimes-tracker-b39137c3a96eef06f4ba1793fd694542
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Suwalkikorridoren är ett mål för Putin, sen är det vår tur.

Jag tror att man vill rädda den förtryckta ryska minoriteten i Baltikum med en speciell operation innan man ger sig på oss.

1. Suwalki
2. Resten av Baltikum.
3. Gotland.
Citera
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Så du tror att den Ukrainska armén förstärkt av Nato är på samma nivå som den svenska armén? Haha

Tragikomiskt

Men lilla du, Nato kommer förstärka Sverige på samma sätt som dom gör med Ukraina!
Sen har Sverige ett samarbetsavtal med ett gäng länder i händelse av krig, det visste väll inte du?

Erkänn att du saknade den kunskapen!
Citera
2022-03-27, 11:01
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Försvarsvilja är väldigt svårt att mäta. Det har väl det här kriget visat. Både ryska "experter" och västerländska experter hade fel när det gäller Ukrainarna. Endast Kofman (Kaufman) sa att det var det big unknown när det gällde Ukraina av alla experter jag hörde innan kriget. Och hans sa inte hög utan okänd.

Till ex hade Putte kört in sina trupper i den reda ockuperade Donetsk och Luhansk så är frågan om försvarsviljan hade varit så stor.

https://www.cna.org/experts/Kofman_M

Ok, jag tror att det finns en stor latent försvarsvilja i Sverige, speciellt bland de äldre som alla gjorde värnplikt. Nu är det lite mer ojämnt. Mkt curlade snowflakes.
Citera
2022-03-27, 11:02
Medlem
Fan vi måste börja skriva Kyiev, detta börjar bli pinsamt.
Sen tror jag inte att ryssarna kommer att göra allvar av hoten om en fullskalig invasion utan det stannar nog vid provokationer.
Citera
2022-03-27, 11:02
Medlem
När detta är över ska jag besöka både Ukraina o Ryssland..
Vackra städer, folk som inte har mångkultur, musik o kultur som man helt enkelt vill se mer av..
Ha en bra dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in