Citat:
Ursprungligen postat av
oresundsbroen
Väldigt få begår mord bara för att en nära anhörig har dött... Dessutom tror jag knappast att han hunnit utveckla någon särskild relation till sin morsa när hon dog när FC var 5 år.
Inceldomen finns där i bakgrunden som en faktor oavsett. Även om den kanske inte vara huvudorsaken. Min poäng är att han inte hade gjort detta om han hade en stabil social krets och en flickvän.
Snälla någon! Det är klart att mammans död inte skapar en mördare. Däremot finns inget som säger att en sådan händelse inte kan ligga till grund för ett dåligt mående. En mördare skapas troligen genom ett flertal omständigheter.
Det märks att du inte är särskilt kunnig inom barns utvecklingspsykologi, anknytning etc. Ett barns viktigaste år är de allra första. Under de första levnadsåren grundläggs den personlighet vi kommer att ha. Naturligtvis kan vi utvecklas hela livet men det viktiga är anknytningen till våra närmaste. Mamman är väl helt klart den närmaste och därmed den viktigaste. Dessutom är femårsåldern den tid då pojkar brukar ”vilja gifta sig med mamma” och flickor ”vill gifta sig med pappa när de blir stora”.
Så kom definitivt inte och säg att en femåring ”inte har hunnit utveckla en stark relation till sin ena förälder”. Det var faktiskt något av det mest korkade jag har hört. Tror du att små barn är som vita pappersark, utan förmåga till starka relationer? Man brukar till och med säga att förmågan till empati, inlevelseförmågan, grundläggs under barnets tre första år i livet.
Det är ju knappast när barnet är tonåring som bandet till föräldrarna är som starkast. Då är ju barnet inne i en avståndstagande fas, eftersom barnet håller på att bli vuxet och ska börja klara av mer och mer på egen hand. Jag ska inte gå in djupare i ämnet eftersom skrivandet skulle kunna bli väldigt långt.