2022-03-25, 22:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Handeln med Europa och USA är typ 20 gånger större än med Ryssland om inte mer...

Kinas stabilitet inom landet hänger på att tillfredsställa befolkningen med ökat välstånd genom ekonomisk utveckling.
Samma sak i Ryssland, ryssarna brydde sig knappt om att deras frihet inskränktes när levnadsstandarden höjdes.

Därav hänger Putin löst, folk blir desperata och farliga när plånboken är tom och magen är tom.
Om lönerna tvingas ner för militären och säkerhetspolisen ja då lever han verkligen farligt.

Putin är lltet som Bildt. Tror han och Ryssland är en stor hund men i verkligheten är de en extremt liten en som skäller mycket bara. Kunde nog gått bra för Ryssland om de anpassat sig men Putin likt flera ville ju själva bli löjligt rika på folkets bekostnad. Nu kämpar de för att hålla fasaden uppe. Det är dumma västs fel att ni är fattiga, era släktingar dör i Ukriana. Medan de bor själva i palats och käkar gåslever. En dag kommer den vanliga ryssen att fatta.
Citera
2022-03-25, 22:59
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Sådan far sådan son, höll jag på att säga, men så klart har de inget släktskap, men tror nog att Putin gärna hade velat vara Hitlers son. Han agerar så i alla fall.

Man läser t.o.m. om hur ryssland tillfångatar ukrainare och för dom till ryssland. Blir det läger där eller?
Tror att de hamnar i omskolningsläger, de har ännu inte lärt sig älska storebror.
Citera
2022-03-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Har följt detta sedan dag 1 givetvis och har precis som många andra nöjt mig med att leva i ett propagandakrig så länge det har varit till positiva fördelar för Ukraina. Men följer man detta så verkar det uppenbarligen som så att Ukraina utrotar stora delar utav Rysslands militärmakt medans ryssarna bara lallar runt och blir sprängda hit och dit, har dom tur så får dom iväg lite missiler som landar lite sporadiskt i olika städer.

Uppenbarligen är ju inte verkligheten såhär, det spekuleras runt ca 15000 (+/-) döda ryska soldater exklusive alla skadade etc. Det lät som en fantasisiffra till en början men det verkar mer och mer antas som en sanning. Men vad lider den ukrainska militären utav för förluster? Bilden som målas upp i medier är som att det är 10 st 7:åringar som försöker vinna boll och måljakt över 2 st fotbollspelare i absolut högsta eliten.

🇷🇺🇺🇦⚡Ukraine has no organized reserves left - Russian General Staff

🇷🇺🇺🇦⚡Ukrainian air force and air defense system have been almost completely destroyed, the country's Navy has ceased to exist — Russian Defense Ministry
🇷🇺🇺🇦❗Over the month, the losses of Ukrainian troops amounted to about 30 thousand people, including more than 14 thousand irretrievable and about 16 thousand sanitary.

The RF Armed Forces defeated 16 main military airfields from which Ukrainian aviation carried out combat sorties, destroyed 39 arsenals, where up to 70% of all stocks of Ukrainian military equipment were stored.

Of the 2,416 tanks and other combat armored vehicles that were in service with the Ukrainian army as of February 24, 1,587 were destroyed.

Out of 152 military aircraft, 112 remained, out of 149 helicopters - 75, out of 36 Bayraktar TB2 drones, 35 were destroyed.

Ministry of Defense of the Russian Federation

Vet inte vad jag ska tro för jag har läst på reddit att ryssen har slut på bränsle, mat. Att de bara har ammunition för 3 dagar och att deras trupper är omringade, att ryssen har så pass låg moral att de ger upp direkt. Har sett dussintals videos på förstörd utrustning på reddit men inte en enda ukrainsk stridsvagn så det måste vara propaganda från rysstrollen.
Citera
2022-03-25, 23:00
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Har följt detta sedan dag 1 givetvis och har precis som många andra nöjt mig med att leva i ett propagandakrig så länge det har varit till positiva fördelar för Ukraina. Men följer man detta så verkar det uppenbarligen som så att Ukraina utrotar stora delar utav Rysslands militärmakt medans ryssarna bara lallar runt och blir sprängda hit och dit, har dom tur så får dom iväg lite missiler som landar lite sporadiskt i olika städer.

Uppenbarligen är ju inte verkligheten såhär, det spekuleras runt ca 15000 (+/-) döda ryska soldater exklusive alla skadade etc. Det lät som en fantasisiffra till en början men det verkar mer och mer antas som en sanning. Men vad lider den ukrainska militären utav för förluster? Bilden som målas upp i medier är som att det är 10 st 7:åringar som försöker vinna boll och måljakt över 2 st fotbollspelare i absolut högsta eliten.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Att det går dåligt för Stora Ryssland förstår nog de flesta, men jag håller med dig om att det talas inget om hur många som ukraina förlorar. Detta skulle jag vilja veta. Hur många man har ukraina inklusive alla som kommit från andra länder för att hjälpa till? Hur många har dött?
Går inte att läsa någonstans. Allt handlar bara om ryska soldater.

Skillnaden här är att Ukraina har en reserv och många som ansluter utifrån. Man har till och med fler som vill gå med än man kan ta emot i försvaret. Ryssland anfaller inte i det numerära överläge som behövs, man har brist på manskap(man vill såklart inte starta en allmän mobilisering), ryssarna är till och med så patetiska att man hyr in folk från Syrien och Afrika
Citera
2022-03-25, 23:01
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det var en annan skribent som häromdagen rabblade trams om ett ”geopolitiskt synsätt”, om och om igen, du verkar nästan dummare än den token.

Ryssland har redan förlorat allt, det är numer ett u-land i jämförelse med Nordkorea. Kan ni inte bara acceptera och tugga i er det?

Det kanske är du som är den dumme token som begär att andra bara ska tugga i sig vad du tycker.

Du skriver: "Ryssland har redan förlorat allt, det är numer ett u-land i jämförelse med Nordkorea. Kan ni inte bara acceptera och tugga i er det?"

Varför ska man ens ta sådant på allvar?
Citera
2022-03-25, 23:01
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:

Va fan har du sett filmerna/bilderna från Mariuopol och andra sönderbombade städer???

"Vad lider den ukrainska militären utav för förluster"? Är du sjuk i huvet?
Citera
2022-03-25, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Jag funderar på vad detta beror på:

1. En orsak är givetvis att Putin trodde att han satt på världens mäktigaste krigsmakt, då han faktiskt har pumpat in tusentals miljarder kronor i denna senaste åren. Synd bara att 90% gått till korruption och oligarkernas Yachter. Och den krigsmakt han hade bestod av trött material från kalla kriget, och lastbilar med punka för att de stått parkerade med ena sidan mot söder i 10 år.

2. Och sen personalen, soldaterna, som består av värnpliktiga tonåringar som trodde de var på övning, men plötsligt befann sig öga mot öga med ett "broderfolk" som var fast inställda på att försvara sig mot inkräktarna.

Men även utan dessa två extremt negativa faktorer så är det omöjligt att ryssarna skulle ha gjort så extremt fiaskomässigt ifrån sig som de har gjort.

Så det måste finnas någon mer underliggande faktor. Är den ryska taktiken, och de ryska befälen extremt inkompetenta rent generellt?

Den tredje faktorn är nog "den nya tiden, informationsåldern"

Satelliter och drönare som ser allt. Sociala media, osv, etc. Det går inte bedriva pansarkrig längre som på den gamla goda tiden.
Citera
2022-03-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu har Röda Armén det svettigt i Kherson haha. Ja om de inte flyr så blir de nog instängda och slaktade. Ser inte ut att finnas mer än en bro där.

https://twitter.com/ThomasVLinge/status/1507454401450893313

Allt går enligt plan.
Citera
2022-03-25, 23:05
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Den tredje faktorn är nog "den nya tiden, informationsåldern"

Satelliter och drönare som ser allt. Sociala media, osv, etc. Det går inte bedriva pansarkrig längre som på den gamla goda tiden.
Ah den gamla goda tiden!
Citera
2022-03-25, 23:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Vad sjutton, sitter Paasikivi och tjuvläser här inne?

Joakim Paasikivi:
– Ett tillbakadragande mot Donbass och en omgruppering av förband väster om Krim är också ett misslyckande, men ur ryskt perspektiv kan man säkert hävda att man räddar ansiktet om man har Donbass ...
Blot-Sven skrev, i dag kl 13.44:
Citat:
Som jag ser det är det mer än troligt att ett ryskt krav för fred är att Krim och Donbass tillfaller Ryssland. Vill Ukraina inte gå med på det — fine, vem vet hur länge det här kan pågå.

Sedan tror jag som sagt även att det är ett nederlag för ryssarna om Ukrainas försvarsförmåga är närmast intakt. Jag tänkte att man kan "sopa över det" nödtorftigt genom att peka på hur man säkrat några landområden.
Joakim Paasikivi:
På sikt kommer vi se en konsolidering (en förstärkning, reds. anm) i Donbass. Frågan är hur Ryssland ska kunna dra sig ur. Kriget är inte slut på något sätt.
Blot-Sven skrev, i dag kl 09.44:
Citat:
Jag ser inte avsaknad av initiativ utanför Donbass som ett tillbakadragande av trupper, utan som att man fokuserar på att stärka sitt grepp om de ockuperade områden där de 1) hade kontakt redan innan den 24/2 i år och 2) som de har för avsikt att behålla. Det finns förmodligen ingen som helst poäng med att ockupera mer mark i Ukraina.
Joakim Paasikivi:
– Det är inte så att Putin plötsligt har bytt uppfattning. Det har jag svårt att tro. Men man har misslyckats överallt annars. Det har gått förhållandevis bra i Donbass eftersom man var där från början.
Blot-Sven skrev, i dag kl 11.12:
Citat:
Ryssland hade chansen de första dygnen att utdela ett förödande slag. Så blev det alltså inte. Lite oklart varför.
Jag är inte helt nöjd med förklaringen att det är för att ryssarna är precis så här "dåliga". Det är dock uppenbart att det går bäst för dem på marken i områden där de har någon sorts kontakt sedan tidigare (innan den 24/2 detta år).

Ska man vara krass kan man lika gärna se det som att Ryssland har haft framgångar i Ryssland och åstadkommit lite i "Ukraine proper".
Experten: Ryssland försöker dra sig ur (publicerad 25 mars 2023 kl 21.36
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Snacka om ännu ett fiasko för de odugliga ryssarna.

Ryssarna ger Ukraina fler stridsvagnar än de förstör. Och de kallar det "avväpning".

Tilläggas skall att Ukraina sägs ha "exporterat" en massa tank av egen design mellan 2014 och nu, tillåt mig tvivla.

Så när Putler blir riktigt desperat efter den 9 maj, då marken dessutom torkat upp i Ukraina, så mobiliserar han sina 2 miljoner otränade reservtrupper och sätter dem i, ej uppgraderade, gamla T-72 or, för att låta dem "svepa in över Ukraina". Då kan det komma en liten överraskning! Speciellt om Ukraina kan få 1000 pansarvärnsrobotar/luftvärnsrobotar, om dagen ifrån väst!
Slava Ukraini!
Citera
Medlem
Hitler och hans generaler var som gudar för Putin och hans gubbar. Hitler lyckades ta över nästintill hela Europa, och man var tvungen anfalla dem på tre olika fronter för att få ner dom. Rent militäriskt var Hitlers anfall den främsta krigsmaskin som någonsin förmodligen har skådats. Till och med ukrainska bönder lyckas slå ner ryska trupper. Att Putin nästan kan vara Hitlers son är skrattretande att säga, en jävlig skam till en son i så fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in