2022-03-25, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Världen håller med mig, men de ca 12% i Västvärlden är hjärntvättade och fattar inte att världen ser på saken i en helt annan dager. Därför har stora länder som vare sig Kina, Indien, Brasilien, samt länderna i Mellanöstern (inklusive Israel), länderna i Afrika, de flesta länderna i Asien etc – infört sanktioner mot Ryssland.

Västvärlden verkar vara isolerad. Resten av världen ser Ryssland som en demokratisk stat med ett legitimt ledarskap, vilket förstås är det rationella och sakliga sättet att se på Ryssland.

Du får väl titta hur världen röstade i stället
Citera
2022-03-25, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Nej, men folk försöker få folk att tro att invasionen är ännu värre genom att göra någon lös poäng om att det var en demokrati som invaderades.

Har du en källa (dvs inte Kreml-propaganda) på att det inte är en demokrati?

Oberoende statsskick så rättfärdigar inte det ryssjävelns agerande.
Citera
2022-03-25, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Putin: Väst vill avveckla rysk kultur – är som bokbål

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/putin-v%C3%A4st-vill-avveckla-rysk-kultur-%C3%A4r-som-bokb%C3%A5l/ar-AAVujLy?ocid=msedgntp

Vladimir Putin säger att väst försöker ”kancellera” – eller avveckla – rysk kultur och exemplifierar med kompositörer som Pjotr Tjajkovskij och Dmitrij Sjostakovitj. Det rapporterar Reuters.

AFP skriver att den ryske presidenten jämför ”attackerna mot rysk kultur” med nazisternas bokbränder.

– De försöker avveckla en tusenårig nation, jag talar om den progressiva diskrimineringen av allting som har en koppling till Ryssland, hävdade Putin i ett tv-sänt tal under fredagen.

Nu är offerkoftorna på minsann Både lavrov och putin gråter ut

Ja jävlar vad RySSland tar på sig offerkoftan hela tiden. Det är så jälva synd om dem så de inte liknar nånting. Kanske vore lite sunt att fundera en stund varför i princip hela världen inte vill leka med lilla Putte längre? Kan det möjligtvis ha att göra med att Putte började veva allra först med knytnävarna?
Citera
Medlem
Varför kan man inte bara vara lite saklig och konstatera att det Ryssarna gör i Ukraina är avskyvärt, och att det andra tokstollar sysslar med för att provocera fram konflikt är om inte fullt lika avskyvärt, så åtminstone fullt ut på samma planhalva(?) Det här är ju idioternas maraton, finns inga "bra spelare", inte vad jag kunnat urskilja iaf

... eller tycker någon kanske att de är bra, bara för att man råkar befinna sig på samma landmassa, samtidigt under samma "tidsrymd"... att det skulle vara något slags argument?
Västerländsk demokrati är iof något jag i all iver förespråkar men inte för att den vore framburen av så värst starka karaktärer... åtminstone inte i dagsläget. Sen är klart man har lojalitet när det väl kniper, men jag menar, hur resonerar folk? I ett korrumperat samhälle, hur ställer man sig till makten och frågan om ultimat makt och dess konsekvenser? (ja jag vet inte riktigt hur folk balanserar detta om alls tbh, det är ju superfragmenterat)
Senast redigerad av Beach2021-TOPPform 2022-03-25 kl. 15:57.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Det sägs ju att Ukraina nu har fler stridsvagnar och annan krigsmateriel än när kriget startade för en månad sedan.
Stämmer det påståendet så har ju Ryssland förlorat en hel del materiel till Ukraina. Och med den stabila införsel av avancerade vapen från väst så kanske ukrainska armén t.om är bättre rustad nu än för en månad sedan.
För ju bättre, eller åtminstone inte sämre, det går för Ukraina i kriget ju lösare riskerar säkert Putin att sitta. FSB är ju inte att leka med.

Hoppas Svansjön snart spelas i den ryska etern.
Spelar de den, kommer det avnjutas med en cognac och lite sockerkaka.
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-03-25 kl. 15:47.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
FN? Du måste skämta, de flesta som sitter där vill sitta kvar som högavlönade och bryr sig bara om vart vinden blåser.

Ok jag tror vi inte kommer någon vart. Du lever i din egna bisarra värld och logik når dig inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, exakt — och ryssarna ser på Krim och Donbass på samma sätt. Det här är en tvist som antingen måste lösas eller som "löser sig själv" om ryssarna vägrar utrymma. Det lär bli strid oavsett. Min tanke var helt enkelt att positionerna kanske är sådana att kriget stelnar i en situation där Ryssland håller Krim + Donbass och är ovilliga att lämna ifrån sig dem. Som jag ser det är det mer än troligt att ett ryskt krav för fred är att Krim och Donbass tillfaller Ryssland. Vill Ukraina inte gå med på det — fine, vem vet hur länge det här kan pågå.

Sedan tror jag som sagt även att det är ett nederlag för ryssarna om Ukrainas försvarsförmåga är närmast intakt. Jag tänkte att man kan "sopa över det" nödtorftigt genom att peka på hur man säkrat några landområden.

"Riktiga" förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland i närtid kan bara komma till ifall ena sidan mer eller mindre kapitulerar och får förhandla med ett hagelgevär emot huvudet, vilket ingen sida vill. Sålänge krigsgränsen flyttas fram och tillbaka så kommer det inte ske. Först när vi får en bestående gräns över tid så kommer detta ske när båda sidorna har något att vinna på det. Dock ser jag inte vad Ukraina har att vinna på en sådan förhandling heller då enda möjligheten för Ukraina att "inte förlora" är att få tillbaka hela Ukraina inklusive krim.

I andra sidan sitter Putin som får svårt att förklara för sitt folk om han backar ur Ukraina tomhänt med diverse ryska liksäckar. Det skulle troligen resultera i att hans storhetstid är slut. Han har helt enkelt satt allt på rött denna gången. Kommer han försöka använda kemiska stridsmedel för att försöka vinna kriget? Om valet står mellan det och använda atombomber så tror jag iaf att vi kommer att de kemiska stridsmedel inom 1-2 veckors tid. Klockan tickar och Rysslands ekonomi kommer troligen påverka Rysslands befolkning i en riktning som Putin inte vill om kriget håller på tillräckligt länge.
Citera
2022-03-25, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Naturligtvis är det så. Tar man bara de dokumenterade förlusterna av "Z" märkta fordon och, lågt, räknar 3 döda ryssar per fordon, så blir de ryska siffrorna absurda. Ryssland rapporterar alltså 7-10 gånger färre döda soldater än vad de har i verkligheten. Dessutom vårdas mängder av sårade ryska soldater i Belarus. Putler vågar inte vårda dem på ryska sjukhus.

Det är kanske det som är dealen med Luka. Eftersom han vägrar att hjälpa till i Ukraina så har han i gengäld lovat att låta skadade ryssar få ligga på sjukhus i Belarus. Sedan om de får någon adekvat vård är väl tveksamt. Ryssarna vill ju inte ha hem en massa invalider.
Citera
Medlem
Citat:
Förvisso, men så många någorlunda stabila statsbildningar faller på sin egen orimlighet. Menar jag, då. Låter mer som inbördeskrig coming up, om man tänker sig att den ryska staten förlorar sitt grepp.

Ja, du skriver det ju själv — de hatar varandra.

Det är hög risk för inbördeskrig om Kreml tappar all kontroll och faller. Gorbatjov avgick från sin post när Sovjetunionen föll av precis den anledningen - han ville undvika ett inbördeskrig.

Ryssland är ett av världens mest mångkulturella länder med hur många etniska grupper som helst, som alla hatar varandra. En sak har dock alla grupper gemensamt; hatet mot de vita ryssarna som i praktiken kontrollerar allting i Ryssland.

Så länge de inte börjar avlossa kärnvapen mot varandra i ett eventuellt inbördeskrig(och allra helst att det går fredligt till) så vore det det bästa för alla om Ryssland, likt Sovjetunionen, föll ihop i ett antal mindre stater.
Citera
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Putin: Väst vill avveckla rysk kultur – är som bokbål

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/putin-v%C3%A4st-vill-avveckla-rysk-kultur-%C3%A4r-som-bokb%C3%A5l/ar-AAVujLy?ocid=msedgntp

Vladimir Putin säger att väst försöker ”kancellera” – eller avveckla – rysk kultur och exemplifierar med kompositörer som Pjotr Tjajkovskij och Dmitrij Sjostakovitj. Det rapporterar Reuters.

AFP skriver att den ryske presidenten jämför ”attackerna mot rysk kultur” med nazisternas bokbränder.

– De försöker avveckla en tusenårig nation, jag talar om den progressiva diskrimineringen av allting som har en koppling till Ryssland, hävdade Putin i ett tv-sänt tal under fredagen.

Nu är offerkoftorna på minsann Både lavrov och putin gråter ut

Dmitrij Sjostakovitjs familj härstammade från en polsk-litauisk släkt och hans farfar Bolesław var förvisad till Sibirien.

Tjajkovski, född Czajka i Ukraina. Poloniserade sitt efternamn.

Ryssland har ingen kultur.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Att Ryssland skulle falla sönder i mindre stater är en jätteintressant tanke, om man har livlig fantasi. Som i något strategispel på datorn, liksom.

Var det inte detta scenario en rysk höjdare varnade för härom dagen, med tanke på att ryska kärnvapen kan hamna i fel händer? Långsökt, så klart, och ett förhastat utspel.

Dock osannolikt med ett komplett ryskt sönderfall och upplösning av federationen. Maktskifte troligare.

Ja, möjligen, fast det löser inte den ryska cancersvulstens problem, att den just är, och beter sig som en cancersvultst. Hur många, i väst, trodde att Sovjetunionen skulle falla sönder, när man analyserade den saken t.ex 1985? Och att det, med bara några få undantag, skedde fredligt?
Citera
2022-03-25, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Okej, så ni ska bara fortsätta tramsa? Got it.

Jag frågade om bilder eller videor på kvinnor i strid, som faktiskt utöva striden. Inte någon propaganda-piece som någon knappt tror på att att börja med. Även om det skulle stämma så har vi typ en handfull kvinnor av de tiotusental som påstår sig strida för Ukraina.
Hon hade lagt ner tio fiender. Är det trams?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in