2022-03-25, 11:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Briljant poäng som jag inte tänk på angående hur mycket mer militär utrustning samt personal ( möjligtvis högerextreme ) som kommit in i landet nu och det var ju ett av Putin mål som han sa iaf att "av militarisera UA " Samt att det är seriösa disskusioner om att Finland och Sverige ska gå med i NATO. Putin har verkligen spelat dåligt schack denna gång, men som sagt jag är övertygad om att hans mål var att ändre regeringen i UA. Allt detta skulle vara värt en landbro till Krim. Lägg till att USA får säja gas till EU nu och får ännu mer inflyttande samt det blir omöjligt för Ryssland efter det är att vara en likgiltig partner till Kina , dom kan självfallet fortfarande ha en tight allians men Ryssland kommer vara hästen och Kina kusken
Ja, det är Ukrainas militära kapacitet som är den springande punkten. Ska man slåss ända till Ukraina — eller Ryssland, för den delen — är knäckt... Det ligger inte i någons intresse att göra det. Och ändå var det så viktigt för Ryssland att demilitarisera Ukraina. Det verkar utsiktslöst. Då undrar man ju vad ryssarna ska göra för att få Ukraina att förbinda sig på något sätt att avveckla de styrkor som ryssarna inte lyckats slå ut. Idéer?
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-03-25 kl. 11:22.
Citera
2022-03-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Det går bra att hata Bush och Putin på samma gång. Jag tog en extra kopp te igår för att fira att Madeleine Albright kilat vidare.

Ja men va skönt hon e väck! Satkärring. Jag får fira nu med en kopp kaffe!!
Citera
2022-03-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Vet du vad det där är, nej kunde tänka mig det.

2. Det är en bakre underhållsomgång för ett mekaniserat förband som framgrupperar. Detta innebär att striden går mycket väl för Ryssarna och att de har avancerat ca. 100-300km samt har mycket låga förluster sett till mängden personaltransporter.

1. Förberedelser i en månad brukar ge dagar extra i försvarstid när de utförs professionellt.

2. Nu är det färdigflashbackat!
Jag är vare sig militär eller expert, men konvojen ser ut som en fattigmanscirkus på landbyggdsturne. Du kan inte på allvar tycka att det är ett styrketecken? Ryssland blottlägger snarare sin brist på ordentligt materiel.
Citera
2022-03-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jag är skeptiskt till att det spelar någon stor roll. En toppmilitär i 60 årsåldern grundlade sin karriär under sovjeteran och de som vandrade den vägen var nog i mycket hög grad goda ”homo sovjeticus” snarare än sentimentala över sin hemrepublik. Om något kanske de ser det som extra viktigt att återbörda Ukraina till dess rättmätiga plats inom imperiet/unionen. Tyvärr.

Men det är jättesvårt att veta som utomstående.
Kan nog var blandade känslor ja. Men har Putin börjar "rensa ut" i det militära toppskiktet som det ju antyds kanske lojaliteten mot Putin sätts på prov. Även en general är ju troligen make, far och farfar.
Citera
2022-03-25, 11:19
Medlem
Jag hinner inte uppdatera mig förrän sent ikväll. Men det talas redan om en rysk militär katastrof. Den blir svårt att dölja. Det kommer också att innebära att ett land som haft en militär katastrof har stridit för ingenting. Alla liv som spillts för att "ta Mariupol" var ett meningslöst offer för det går aldrig för Ryssland att förhandla sig till överhöghet där.

Genom att Ukraina segrar på andra ställen stärks också ukrainsk nationalism och revanschism. Precis det som man inte skulle göra från rysk sida.

Katastrofen är mångsidig.
Citera
2022-03-25, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vill man få slut på kriget så tror jag också på nåt sådant. Ukraina får avstå Krim i utbyte mot att Ryssland erkänner Ukrainas gränser och integritet. Möjligen att Ukraina får diskutera någon form av kompromiss angående Luhansk och Donetsk också. Men något sådant är vägen ur det hela.

Rysslands krav är att Ukraina ska avväpnas, Nazisterna och regeringen elimineras, och att Ryssland sedan ska garantera Ukrainas säkerhet. Allt annat kommer att betraktas som en förlust.
Citera
2022-03-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja Gorbatjov fick i alla fall Gorbys piroger uppkallade efter sig. Jag tror aldrig vi kommer att få se Putlers kefir eller något sådant. Nu har man väl till och med slutat sälja kefir.

De flesta förstår inte att det sovjetiska projektet var dött ända sen det började. Det tog endast cirka 60år innan någon fattade det och det var Gorby. Hans lösning funkade inte. Men han försökte och han sprängde inte världen i sina försök. Det finns en risk att Putin gör det i sina försök att fixa till Ryssland. Och det stora felet är att hans fix går ut över andra länder.
Citera
2022-03-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
När USA uppför sig som en rabiessmittad hund då säger ingen här nånting. Det är helt ok att bomba sönder Irak och sedan när det läcker ut att det var ett "missförstånd" så jäspar vi här och kliar oss i skrevet. Till och med när vi börjar ana att det handlar om olja så säger vi bara "Jaha...oj då... " o glömmer alltihop. Amerikaner e ju goda och araber onda så det spelar ingen roll.

Nu gör Ryssland precis som USA och då blir alla här rasande.

Man ser vilket grepp USA har om vår media och kultur. Vi är verkligen useful idiots.

Nu handlar inte tråden om USA eller Irak så detta är i vanlig ordning ot. Jävla tjat om vad andra har gjort hela tiden som om det skulle göra det mer humant eller ok att bomba barn och samla civila i koncentrationsläger.
Citera
2022-03-25, 11:23
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja Gorbatjov fick i alla fall Gorbys piroger uppkallade efter sig. Jag tror aldrig vi kommer att få se Putlers kefir eller något sådant. Nu har man väl till och med slutat sälja kefir.

Även Vodka efter Gorbatjov

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wodka_Gorbatschow

Nä, Hitlers varumärke är knappast värt något så Putin kommer troligen även vara förbrukat.

Zelenskyy vill troligen många vilja associera sig med.
Citera
2022-03-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag hinner inte uppdatera mig förrän sent ikväll. Men det talas redan om en rysk militär katastrof. Den blir svårt att dölja. Det kommer också att innebära att ett land som haft en militär katastrof har stridit för ingenting. Alla liv som spillts för att "ta Mariupol" var ett meningslöst offer för det går aldrig för Ryssland att förhandla sig till överhöghet där.

Genom att Ukraina segrar på andra ställen stärks också ukrainsk nationalism och revanschism. Precis det som man inte skulle göra från rysk sida.

Katastrofen är mångsidig.
Spännande! Verkar onekligen luta åt det hållet. Putin har lyckats ena ukrainarna emot honom, slakta stora delar av sin arme, fått resten av världen att ena sig emot honom, fått resten av världen att tappa respekten för rysk militär, dränera Rysslands ekonomi, gjort sig själv till krigsförbrytare, samt med största sannolikhet även delat sitt eget folk, fått Ukraina mer väpnat en någonsin, samt möjligen även i bästa fall tappa Krim för all framtid.
Citera
2022-03-25, 11:25
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
När USA uppför sig som en rabiessmittad hund då säger ingen här nånting. Det är helt ok att bomba sönder Irak och sedan när det läcker ut att det var ett "missförstånd" så jäspar vi här och kliar oss i skrevet. Till och med när vi börjar ana att det handlar om olja så säger vi bara "Jaha...oj då... " o glömmer alltihop. Amerikaner e ju goda och araber onda så det spelar ingen roll.

Nu gör Ryssland precis som USA och då blir alla här rasande.

Man ser vilket grepp USA har om vår media och kultur. Vi är verkligen useful idiots.
Svensk media är ren krigspropaganda. SVT och SR kör en mix av lite verklighet blandat med inslag av krigspropaganda. Den övriga massmedie-kanalerna sprider lögner och producerar 100% krigspropaganda. På det så har vi sociala medier som är dränkta i krigspropaganda.
Citera
2022-03-25, 11:25
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att det var väst som skulle visa Ryssland hur man ska sköta landet? Det är västs fel att Ryssland efter 30 fucking jävla år fortfarande är en svinhåla när nästan varenda forna Sovjetrepublik klarat ta sig ur skiten?

Ingen idé att lyssna på rysstrollen.

Ryssen är känd för att inte ta ansvar för någonting, skylla på alla andra och samtidigt sitta och grina med en stor offerkofta.

Ryssland, you fucked up!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in