2022-03-24, 22:47
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Det intressanta är när Ryssen är uttryckt ur Ukraina. Kommer deras president lyckas hålla tillbaka deras hybris så de inte går in i Ryssland och skadar civila. För jag undrar om det inte är planen med all denna galenskap från början…
För en sådan handling emot Ryssland skulle genast höja moralen.

Verkar osannolikt tycker jag annat än att bekämpa eventuella artilleripositioner och dylikt på fel sida gränsen. Ukraina är naturligtvis inte i skick att hålla delar av Ryssland under kontroll. Som vi märkt är det ganska jobbigt att spela på bortaplan. Dessutom får vi hoppas på ett rimligt fredsavtal innan något sådant ens är att tänka på.

EDIT: vänta nu, menar du på riktigt att det skulle vara någon sorts rysk krigslist att få bögstryk, bli invaderade och råka ut för krigsbrott själva, för att höja moralen? Jag hoppas verkligen jag missförstått, annars är det nog det dummaste jag läst i denna tråd som är en enda lång golgatavandring av dumheter.
Senast redigerad av Smutz 2022-03-24 kl. 22:52.
Citera
2022-03-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Medan Europas ekonomi drabbats av ett skavsår har Ryssarna just kremerat sin ekonomi och strött askan på en soptipp. Vi får byta ekonomiska skor medan ryssarna nog får vänta länge på återuppståndelsen.

Ryssland gör sina affärer i asien ist, indien och ryssland slöt just ett handelsavtal där rubeln och rupeen används. Olja och spannmål tror jag att det handlar om. Sedan kan man prata hur mkt man vill om valutavärde, det är naturresurser som håller värde, inte fiat. Man kan inte äta papperssedlar eller hålla sig varm med dom. Oljan i ryssland är värdefullare än dollarn. Dollarn har varit stark eftersom att man har använt den till att handla olja, något som håller på att förändras. Ryssland kommer att klara sig. Det blir tufft, men man klarar sig. Europa däremot, vars ekonomi är beroende av gas och olja kommer att få det tufft.
Citera
2022-03-24, 22:48
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast det där är samma typ av underskattning som gjorde att ryssarna inte var förberedda på motståndet. Ryssarna invaderade med runt 150 000 man och vad hade de mot sig? Putin borde ha googlat eller bara kollat Wikipedia. Du också.

Ukrainas armé hade alltså utan mobilisering 169 000 man av vilka 75% var yrkessoldater. Ukrainas armé är efter Ryssland Europas största. De har i åratal tränats av och med NATO. Även svenska officerare har utbildat den ukrainska krigsmakten. Bilden som ges i svensk media av att det mest är frivilliga och dåligt utrustat hemvärn som strider mot ryssarna är helt felaktig. Ryssarna möter en professionell krigsmakt.

Det finns säkert många missuppfattningar om styrkeförhållandena som du skriver. Men du får nog ändå inse att ryssarna inte var omedvetna om Ukrainas storlek på styrkorna. Däremot kanske de missbedömde graden av försvarsvilja.
Citera
2022-03-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja alltså har man inte mer än 150 000 man i invasionsarmén så måste man begränsa målen. Att rulla in från alla håll och kanter med rätt svaga enheter utan fungerande underhåll eller flygstöd var dömt att misslyckas. Speciellt då Ukraina trots allt hade en så stor krigsmakt och inte direkt var oförberedda. Allt med det här kriget känns bara så märkligt..
Puttlers plan, enligt min ringa mening, var att plocka den Ukrainska ledningen och sätta en marionettregering i Kiev som ber om rysk militär hjälp. Det skulle förklara den långa kolonnen norr om Kiev dagarna efter invasionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Den stora konvojen som stod still i flera dagar. Varför bombade man inte sönder hela skiten?

Jo för att man redan hade förlorat då. Ryssarna hade redan kontroll över allt luftrum.

Den utgjorde inget hot?

Typisk rysk soppatorsk och grillfest utan mat och vatten.

Tragiskt lockbete, bättre att lägga kraften där den behövs.

Jag vet.. inget som ett rysstroll skulle kunna förstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Jag håller med i det du skriver. Men det sitter som vi fattar ett par andra generations serber och dillar i tråden.

Det som alltid är så roligt med dom är männen är att dom helt UPPENBART inte studerar eller har studerat inom detta ämne ändå så kör dom en sån jävla självsäkerhet hela tiden. JAG VET exakt vad målet är. DU FÅR läsa på lite. Samtidigt som majoriteten av experterna inte håller med för fem öre vad dom säger.. Man ser detta på flera ämnen som vaccinet till exempel. Det är nästan något anti education rörelse över det hela.. Fan jag skulle aldrig komma och prata självsäkert om grammatik eller träning eftersom jag suger på dom ämnen men är kommer Leffe som inte tagit ett enda högskolepoäng och börjar läxa upp folk hur det funkar .. Absurt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det finns säkert många missuppfattningar om styrkeförhållandena som du skriver. Men du får nog ändå inse att ryssarna inte var omedvetna om Ukrainas storlek på styrkorna. Däremot kanske de missbedömde graden av försvarsvilja.

En grav missbedömning, sen hur många 18-60 som blev inkallade + de som återvänt hem från utomlands + de frivilliga från länder utanför Ukraina så lär de ha en hel del soldater till skillnad från Ryssarna som måste in med fler värnpliktiga
Citera
2022-03-24, 22:51
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
På gång det är en offensiv i området, men du experten bör ju veta detta redan och har löst hur ryssarna ska vinna i Irpin, rita lite kartor åt dem med pilar så löser det sig.

"Experten"? Det är ju du.
Citera
2022-03-24, 22:51
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Jag tog med översättningen

Mossad: Någon från landets högsta ledning dog i Moskva

Tänkte mer om du hittat några intressanta spekulationer i kommentarerna.
Citera
2022-03-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
"Experten"? Det är ju du.

Nejdå bara vanligt sunt vetande, det är du som är skrivbordsgeneralen du har redan stakat ut segern i tidigare inlägg för Ryssland varför inte skriva ner och skicka till herr Pootin så är det löst?
Citera
2022-03-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Att skapa en landbro till Krim är också självklart viktigt. Jag misstänker att Putin försöker ta alla strategiska mål som går fast nu gick ju inte offensiven så bra i Kiev. Att påstå att offensiven mot Kiev bara är en skenmanöver är absurt. Kan du länka till dom där till dom där experterna? För vad du säger går emot helt vad expertisen säger i majoritet , dom säger exakt som jag hade den Ryska armens offensiv inte gick så bra helt enkelt. Okej hur är denna person extremt insatt i den ryska försvarsmakten? Du är medveten om att dom flesta generaler inte ens visste att dom faktiskt skulle gå in i UA förens slutet? Putin ville hålla sanningen om invasionen till en väldigt liten gräns så att den inte skulle läckas. Så det du säger är alltså att du känner en person extremt högt uppsatt inom det ryska försvaret, medans det ryska försvaret håller på med den viktigaste invasionen i modern rysk tid så sitter han alltså och snackar med dig? Du får utveckla lite där för det där låter jävla otroligt du

Vi står på samma sida och jag önskade jag kunde hålla med dig, men du är tyvärr naiv.
Dessa ”experter” är människor med extremt god insyn. En stor del av hur fronterna ser ut idag, såg jag ungefär 2v innan kriget startade på papper.
Dessa källor blir ju svåra att framföra men du kan ju alltid använda Google och kika 1v tillbaka, så kommer du att förstå vad jag menar.

Du blandar ihop olika delar. En ren skenmanöver får du ta med din nemesis. Jag säger bara att Kiev inte är huvudmålet. Det finns andra betydligt viktigare områden.
Citera
2022-03-24, 22:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Den stora konvojen som stod still i flera dagar. Varför bombade man inte sönder hela skiten?

Jo för att man redan hade förlorat då. Ryssarna hade redan kontroll över allt luftrum.

Det behövdes aldrig ty ryssarna blev krepostnie hos bönderna i trakten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Livegenskapen_i_Ryssland

För mat och husrum sålde de sina liv. De var tvungna, eller så hade de dött i träsken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in