2022-03-24, 21:49
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Ja då var Mariupol befriad Avnazifierad

Hur många gånger har man inte hört det? De kommer säkert nacka några ryssar imorrgon med!
Citera
2022-03-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Irpin Ukraina idag. Fd försvarsministern i Georgien
Irakli Okruashvili ute på patrull med kulespruta i det befriade Irpin . Någon som tror att Sveriges fd försvarsministern skulle patrullera en krigszon

https://twitter.com/i/status/1507071915281760256
Ingen sedan Tage G-punkt Pettersson iallafall.
Citera
2022-03-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hotar inte Europa? Han har både hotat och anfallit ett land som ligger i Europa.

Dom sa han hotade Europa med kärnvapen.. Ja det har han gjort pga Ukrainas regering.
Citera
2022-03-24, 21:51
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jo så är det ju. Men anfallande brukar ju ha större förlustsiffror än försvarande och erfarenhet och teknik behövs än mer hos någon som anfaller än försvarar. Och ryssarna har ju uppenbara problem med fordon och utrustning medans ukrainarna får ju in nytt modernt material från väst.
Men visst, Ukraina klarar ju inte hur mkt förlorade liv som helst. Men vad jag ville ha sagt var att jag med de olika delarna av information tror att 40 000 ryssar satta ur stridbart skick inte är särskilt osannolikt.

Fordonsproblem, säkert. Men vad säger att ryssarna har så mycket större problem än de ukrainska styrkorna? Är inte detta något som överdrivits? Och sen nya vapen. Visst, om det kommer grejor som de stridande redan känner till så kan de åtminstone använda dem. Men helt nya prylar kräver utbildning och träning för att de ska kunna användas effektivt och med tanke på hur mycket olika prylar som väst skrapat ihop som ska sättas i händerna på många gånger värnpliktiga amatörsoldater så kan man faktiskt undra över vad man kan förvänta sig för effekt av dessa leveranser.

Sen finns ju problemet med leveranser. Hur ska grejorna levereras när ryssarna har omringat stora delar av trupperna och dessutom kontrollerar det mesta av vägarna där det är stridigheter?
Citera
2022-03-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Vad tusan kan detta vara då?
Ett ryskt flyplan från moskva har åkt in i Polen.

https://www.flightradar24.com/VDA5970/2b414c79

Hämta diplomater kanske?

Förmodligen kärnbränsle till Slovakien igen.
https://simpleflying.com/russian-ilyushin-76-fly-though-european-airspace/
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Vilket svammel. Ryssarna har hela tiden varit tydliga med att det är stridskrafterna man är ute efter i första hand, inte att inta huvudstaden. Du verkar helt oförmögen att se detta som en möjlighet, och var så god. Du får ha vilken uppfattning du vill.

Vad gäller Donbas så verkar de ukrainska trupperna ha lämnat sina befästningar och försörjninglederna är brutna. Hur ska de få tag i nya vapen? Och hur ska trupperna förflyttas när fordon och bränsle verkar vara på upphällningen?

Givetvis har Kiev varit ett av huvudmålen. Flertalet luftlandsättningar och kraftiga försök första veckan för att överraska och inta Kiev. Allt misslyckades och en stor del av Rysslands luftburna styrkor är förintade. Har även förekommit ett flertal offensiver en lång tid in i invasionen men med ingen framgång. Nu har de gett upp taktiken och grävt ner sig och inväntar förstärkning.

Att lyckas ta Kiev skulle vara en stark boost för de ryska styrkorna och ha en stor demoraliserande effekt på de ukrainska försvararna. Den Ryska taktiken har ändrats allt eftersom invasion går knackigt.
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det påstås att Ukraina betalat $10000 för en stridsvagn, samt att ryska soldater erbjuds pengar och medborgarskap i väst mot att de ger upp. Det om stridsvagnen har jag hört tidigare, men den andra informationen är ny för mig. Det kommer från ett klipp från US Daily News och nämns bara i förbigående. Någon som sitter på mer info om det? https://www.youtube.com/watch?v=Tl3EHYGQGuI

Jag försrår dom! Varför sitta i en stridsvagn för att i nästa stund brinna som en torr buske när p skottet drar in!
Citera
2022-03-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Så bra att du erkänner att Ryssland plundrar och mördar. Självinsikt är det första steget i tillfrisknandet.

Har aldrig hävdat annorlunda, Ryssarna är lika illa som NATO å USA.
Håller du med om det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Inte för att vara sådan.. Men blir det inte lite fånigt att prata om kontraktsbrott när man typ har satt sanktioner på allt ryskt?

Nej?

Varför skulle det vara fånigt att kräva av Ryssland att dom hedrar sina överenskommelser??

Ryssland har gjort ett val att inte kunna uppfylla sina ev. kontrakt.. menar du att länder utanför konflikten ska lida pga det?

Det är Putler som skapat situationen, borde inte han och hans Ryssland behöva ta konsekvenserna som alla andra får göra?

Ryssland får väl vara glada för att US iaf låter dom betala av räntor i dollar och hittills sluppit att krossas av västs militärmakt. Hur många undantag ska landet få egentligen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Oj, oj..nu blev det spænnande !

EU avviser Putins rubelkrav

Russlands krav om at olje- og gassleveranser til europeiske land må betales i rubler, er kontraktstridig, mener EU-kommisjonens sjef Ursula von der Leyen.

https://e24.no/olje-og-energi/i/7dGoqB/eu-avviser-putins-rubelkrav

Nu skall vi se.., vad skall Putin sæga/gøra till detta ? Detta kan bli mycket dramatiskt !

Før han har två val :

1. Backa (o se impotent ut)
2. Strypa gasleveranserna till EU..

Frågan är hur tusan europas ekonomi ska klara sig utan energi...fyfan. Håll i hatten för nu drar inflationen åt helvete. Ryssland är betydligt mera självförsörjande än större delen av europa. Man producerar energi och fertilmedel i mängder. Naturresurser är vad som räknas, inte fiat.
Citera
2022-03-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Haha du är fan ett professionellt troll. Jag är fullt medveten om vad en skenmanöver är , jag förklarade det i texten du klippte bort !! Jesus cristh mannen vad är fel på dig? Jag förklarar för dig där nedan varför det är extremt otroligt att offensiven mot Kiev var en skenmanöver . Jag ger dig sedan en förklaring varför det var väldigt troligt att Putin hade som mål att ta Kiev. Kom med motargument då? Inte klipp bort och låtsas som jag inte vet vad du menar med en skenmanöver.

Vet du hur stort Ukraina är ? Vet du att dom flesta trupperna i UA inte är mobila utan låg i försvarsställningar runt donbas? Samt hade UA inte möjligheter till stora trupp förflyttningar eftersom det var ryska plan över luften och dom hade inte stor flotta av helikoptrar själv . Samt huvudstaden hade ju redan massor med trupper antagligen så varför gör man en skenmanöver där? Vad tror du är Putins mål om enligt dig man inte vill att UA ska gå med i NATO, ja självklart vill man byta regeringen i Kiev. Hur gör man det ? Jo man tar Kiev självfallet.
Jag vet att det den ryska offensiven går bättre i sydost har inget med något att göra dock.
Arnstad har ju på många vis rätt. Ryssland sätter tryck på Kiev och håller kvar trupper som skulle kunna användas söderut. Trupptransporter är väl inga problem för nationalister och gerillakrigare, det är bara att ta buss eller bil. Det är ju ett ganska utvecklat land där många har bilar och inte häst och vagn.

Ryssarna hade säkert hoppats på att Kiev skulle ge sig snabbt i början då ryssarna körde över de södra delarna och Donbas. Nu blev det inte så utan nu verkar ryssarna parkera och gräva ner sig norr om Kiev. Dom är så osynliga nu att Ukrainska trupper tröttnat och måste dit för att ta en titt nu i dagarna. Det kanske blir en överaskning för dom.

I sydöst verkar det mesta gå enligt plan vad jag kan avgöra. Mariupol blev väl en hård nöt att knäcka men den hamnstaden är den viktigaste för Ryssarna. Man får väl anse att både Kharkiv och Odessa fyller samma funktion att hålla kvar trupper och det ser ut att lyckas för Mariupol faller. I Kharkiv faller mest bomber och runt Odessa snurrar ryssar med trupper och flottan för att hålla dom på tå.

När Mariupol fallit och rensas så frigörs omkring 20 000 ryska soldater som efter vila kan slutföra uppdraget att ringa in och förgöra den Ukrainska armén i östra Ukraina.

Den viktiga industristaden Dnipro tror jag inte ryssarna rör men kanske dom gör ett försök med Odessa. Att ta Odessa skulle snabba upp förhandlingarna med Kiev ordentligt men staden är bra försvarat och befäst.

Tempot är sedan ett par veckor rejält nerdraget om man får anta att ryssarna befäster den mark dom tagit och vilar trupper.

Det är vad jag ser och hör utan att vara speciellt intresserad av militär eller strategi. Det gäller att rensa friskt i propagandan för att se lite klarare.
Citera
2022-03-24, 21:54
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Det var en kupp 2014 där fascisterna var instrumentala. Så med "rätt" backning så kan de kuppa igen.

Det är sant att det kan vara besvärligt när det är två stormakter som båda ser det som en bra lösning att sitt land blir invaderat. Man kanske skulle ställt sig neutrala och undvikit att bli invaderad? Man kanske skulle göra något själv åt nazist problemet i landet?

Och sedan införde fascisterna möjligheten att rösta på någon annan än Putins knähund. Ekar det inte i skallen när du fantiserar så pass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in