Citat:
Ursprungligen postat av
kolingen321
Haha du är fan ett professionellt troll. Jag är fullt medveten om vad en skenmanöver är , jag förklarade det i texten du klippte bort !! Jesus cristh mannen vad är fel på dig? Jag förklarar för dig där nedan varför det är extremt otroligt att offensiven mot Kiev var en skenmanöver . Jag ger dig sedan en förklaring varför det var väldigt troligt att Putin hade som mål att ta Kiev. Kom med motargument då? Inte klipp bort och låtsas som jag inte vet vad du menar med en skenmanöver.
Vet du hur stort Ukraina är ? Vet du att dom flesta trupperna i UA inte är mobila utan låg i försvarsställningar runt donbas? Samt hade UA inte möjligheter till stora trupp förflyttningar eftersom det var ryska plan över luften och dom hade inte stor flotta av helikoptrar själv . Samt huvudstaden hade ju redan massor med trupper antagligen så varför gör man en skenmanöver där? Vad tror du är Putins mål om enligt dig man inte vill att UA ska gå med i NATO, ja självklart vill man byta regeringen i Kiev. Hur gör man det ? Jo man tar Kiev självfallet.
Jag vet att det den ryska offensiven går bättre i sydost har inget med något att göra dock.
Arnstad har ju på många vis rätt. Ryssland sätter tryck på Kiev och håller kvar trupper som skulle kunna användas söderut. Trupptransporter är väl inga problem för nationalister och gerillakrigare, det är bara att ta buss eller bil. Det är ju ett ganska utvecklat land där många har bilar och inte häst och vagn.
Ryssarna hade säkert hoppats på att Kiev skulle ge sig snabbt i början då ryssarna körde över de södra delarna och Donbas. Nu blev det inte så utan nu verkar ryssarna parkera och gräva ner sig norr om Kiev. Dom är så osynliga nu att Ukrainska trupper tröttnat och måste dit för att ta en titt nu i dagarna. Det kanske blir en överaskning för dom.
I sydöst verkar det mesta gå enligt plan vad jag kan avgöra. Mariupol blev väl en hård nöt att knäcka men den hamnstaden är den viktigaste för Ryssarna. Man får väl anse att både Kharkiv och Odessa fyller samma funktion att hålla kvar trupper och det ser ut att lyckas för Mariupol faller. I Kharkiv faller mest bomber och runt Odessa snurrar ryssar med trupper och flottan för att hålla dom på tå.
När Mariupol fallit och rensas så frigörs omkring 20 000 ryska soldater som efter vila kan slutföra uppdraget att ringa in och förgöra den Ukrainska armén i östra Ukraina.
Den viktiga industristaden Dnipro tror jag inte ryssarna rör men kanske dom gör ett försök med Odessa. Att ta Odessa skulle snabba upp förhandlingarna med Kiev ordentligt men staden är bra försvarat och befäst.
Tempot är sedan ett par veckor rejält nerdraget om man får anta att ryssarna befäster den mark dom tagit och vilar trupper.
Det är vad jag ser och hör utan att vara speciellt intresserad av militär eller strategi. Det gäller att rensa friskt i propagandan för att se lite klarare.