2020-04-30, 07:59
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Hej!!

Jag ser fler och fler användningsområden för en 3D-printer i mitt liv. Krokar/verktygshållare för garaget, distanser till ölbackar (håller på med ölbryggning) osv osv

Så därför har suget för en prisvärd 3D-printer ökat senaste veckorna

Jag förstår att det inte alls bara är att tycka på print som när du skriver ut ett dokument, men jag vill verkligen lära mig =)

Vilken skrivare rekommenderar ni?

Eftersom jag verkligen har noll koll inom detta ämne så har jag svårt att sätta en budget osv osv.. Men detta är en 3D-printer jag kikat på https://www.clasohlson.com/se/3D-skrivare-FlashForge-Finder-2.0/p/38-9154

Är det en prisvärd/bra skrivare?
Citera
2020-04-30, 09:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyyn-X
vill verkligen lära mig =)

Vilken skrivare rekommenderar ni?

Eftersom jag verkligen har noll koll inom detta ämne så har jag svårt att sätta en budget osv osv.. Men detta är en 3D-printer jag kikat på https://www.clasohlson.com/se/3D-skrivare-FlashForge-Finder-2.0/p/38-9154

Är det en prisvärd/bra skrivare?

Nej.

Du skall inte ens titta på maskiner utan uppvärmd byggplatta för hobbybruk. Du kommer att ångra dig. Jättefort. Genast.

Vill du ha en robust, beprövad och prisvärd maskin så är Prusa Mk3 en sådan (runt 10tkr)
Vill du ha en prisvärd maskin i lägre prisklass kika efter Ender 3 Pro. (Runt 3tkr) eller Ender 5 Pro (runt 4tkr)

Jag har inte kört någon av dem, jag håller till i en högre prisklass, men de har väldigt bra recensioner.
Senast redigerad av EckiEcki 2020-04-30 kl. 10:08.
Citera
2020-04-30, 10:11
Medlem
yz44s avatar
Här har du en prisvärd 3D-skrivare som bör täcka ditt behov.
Citera
2020-04-30, 12:27
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Tack för feedback! =)
Citera
2021-10-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Här har du en prisvärd 3D-skrivare som bör täcka ditt behov.

Köp den här istället mer prisvärd och så kan du köpa PLA rullar för pengarna du sparar

https://www.amazon.se/gp/product/B08DFYXGTQ/ref=as_li_tl?ie=UTF8&camp=247&creative=1211&creati veASIN=B08DFYXGTQ&linkCode=as2&tag=dasu007-21&linkId=b4b9ddc68697f003df006b9072d07761
Citera
2021-10-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaSu12
Köp den här istället mer prisvärd och så kan du köpa PLA rullar för pengarna du sparar

https://www.amazon.se/gp/product/B08DFYXGTQ/ref=as_li_tl?ie=UTF8&camp=247&creative=1211&creati veASIN=B08DFYXGTQ&linkCode=as2&tag=dasu007-21&linkId=b4b9ddc68697f003df006b9072d07761

Han har nog redan köpt en skrivare, hur som så är det bättre och köpa direkt ifrån deras officiella sida billigare: https://www.creality3dofficial.com/products/ender-3-v2-3d-printer

Rekommenderar yellow springs och en annan build plate så blir ytterligare utgifter.
Citera
2022-03-24, 21:27
Medlem
fidelios avatar
Har sneglat på 3D-skrivare och kikat på flertalet recensioner på youtube.

De flesta vägar verkar leda till Prusa MK3S+.

Vilken skulle panelen välja mellan den och en RatRig V-core 3?
Något mer förslag att överväga?

Jag vill helst ha bra hårdvara direkt, vara nöjd med den under överskådlig tid utan att hålla på med diverse uppgraderingar i parti och minut.
Citera
2022-03-24, 22:28
Medlem
Mysquos avatar
Jag skaffade själv en 3D skrivare för några månader sedan. Jag tänkte att det finns ingen perfekt 3D skrivare. Alla har sina problem och brister som behöver åtgärdas. Så jag gick mycket efter vilka modifikationer som finns att ladda ner och skriva ut. Hur lätt det är att få tag på reservdelar, förbättringar och annat.
Jag slipper gärna byta ut och ändra på ram, motorer och sådant. För min del blev det en av de större modellerna från Creality. Lätt att hitta nya moderkort, extruder, bädd, skärm och annat på ett flertag webbshoppar.
Ramen är stadig. Inga tunga saker som rör sig i onödan och kan ge vibrationer. Därför är jag skeptisk till att ha plastrullarna ovan på ramen och en bädd som rör sig i Z-led.
En 3D skrivare är igång mycket längre än en vanlig 2D papperskrivare, och mekaniken jobbar oavbrutet. Det innebär att delar blir utnötta och kommer behöva bytas. Slitdelarna kommer behöva köpas och bytas.
Citera
2022-03-25, 00:54
Medlem
cerns avatar
Vad gör man med en 3D-Printer? Pappersgubbar som ser levande ut?
Citera
2022-03-25, 02:14
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vad gör man med en 3D-Printer? Pappersgubbar som ser levande ut?
Skriver ut saker i plast. Figurer för miniatyrspel. Reservdelar. Delar till hemmagjorda robotar eller drönare. Prydnadssaker. Finns till och med de som printat delar till skjutvapen.
Citera
2023-03-31, 21:51
Medlem
Tratten52s avatar
Är det någon som har koll på Flashforge Adventure 3+ som Claes Olsson säljer, är det någonting att ha?
Citera
2023-04-03, 11:39
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Är det någon som har koll på Flashforge Adventure 3+ som Claes Olsson säljer, är det någonting att ha?

Den har ju väldigt liten printstorlek/volym, så det beror på vad du ska printa. Att det är en innesluten skrivare är dock trevligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in