2022-03-24, 20:44
Medlem
raskenss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=gOmYi96cU1M

Ryssarna är desperata som vanligt, krigsbrott, artilleri mot civila bostäder och dödar äldre par.
Citera
2022-03-24, 20:46
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Och ryssarna har fortfarande enorma problem med sina försörjningsleder, man behöver såna för att kunna strida ser du, inte lätt ersätta dem när Ukraina hela tiden slår ut dem.

Visst. Men i vilken omfattning lyckas man slå mot försörjningslederna? Mycket svårt att säga. Tittar man på bilder från twitter, så får man lätt uppfattningen att ingenting kommer fram. Men det är rätt mycket bilder som återpubliceras och tas ur olika vinklar. Väldigt svårt att uppskatta.
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Här är en bra compilation: https://streamable.com/nfhcg5

En väldans massa bilder och filmklipp från invasionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Att ryssarna inte lär sig, de skulle tagit skydd i bostadshusen som Azov istället. Men jävla vilken fullträff.

Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hur stora förluster? Ukrainska? Ryska? Man? Materiel? Det är närmast oåtkomliga siffror. Vad tror du själv?
Personligen tycker jag alla förluster av människoliv är för stora.
I det pågående kriget ofantliga, hur man än räknar så är det tusentals personer som dött på bägge sidor.
Men det finns en vis killnd, Ukrainska förluster är nog rätt kända för Ukrainarna.
Till skillnad från de Ryska mödrarna som förlorar sina unga söner i nåt som i princip propagerats som en övning på hemmafronten. Så jag tror knappast på en Ryssk storoffensiv i det här läget, snarare ett pågående utnötni gskrig som jag hoppas tar slut igen ser framtiden.
Allt snack om att det går efter Putins plan, kan alla glömma han ångar sig nog bittert just nu.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-03-24 kl. 20:49.
Citera
2022-03-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Har du en kvot av dumma saker du måste skriva varje dag? Det har varit inbördeskrig i Ukraina i över 7 år innan Rysslands invasion som startade med att militanta neo-nazister attackerade seperatisterna i Donbassområdet. Men du kanske menar Rysslands invasion av Bysantinska riket eller något?

Utbrytarna rättade sig inte efter vad den ukrainska regeringen tyckte. Men att hävda att det inte fanns en stark opinion för att separera från Ukraina när bevisen säger det omvända är enbart russofobiskt önsketänkande.

Det var ryska ultranationalister och nazister som anföll Ukraina och lokala förmågor i Donbass hakade på. Ukraina tvingades försvara sig. De saknade militär förmåga och valde då att sätta ihop crowfundade frivillighetsbataljoner för att rädda landet. Ett exempel var Azov som bildades drygt 3 veckor efter att ryssarna startade kriget.
Utbrytarna rättade sig efter den ryska fascistdikatorn.
Citera
2022-03-24, 20:48
Medlem
Citat:
Visst. Men i vilken omfattning lyckas man slå mot försörjningslederna? Mycket svårt att säga. Tittar man på bilder från twitter, så får man lätt uppfattningen att ingenting kommer fram. Men det är rätt mycket bilder som återpubliceras och tas ur olika vinklar. Väldigt svårt att uppskatta.

Du det är nog en hel del, kolla bara hur ryssarna kör med dem inte ens eskort skyddar dem, Ukraina ligger och lurar överallt för att överfalla dessa lastbilar
Citera
Medlem
Citat:
Just det jag skriver. Skenmanöver för att de Ukrainska trupperna runt Kiev inte skulle kunna lämna huvudstaden för att undsätta trupperna i sydost.

Lite som Vitrysslands trupper som samlats längs gränsen. Hur ska man veta vad de har i görningen. Kanske bara skenmanöver.

Haha du är fan ett professionellt troll. Jag är fullt medveten om vad en skenmanöver är , jag förklarade det i texten du klippte bort !! Jesus cristh mannen vad är fel på dig? Jag förklarar för dig där nedan varför det är extremt otroligt att offensiven mot Kiev var en skenmanöver . Jag ger dig sedan en förklaring varför det var väldigt troligt att Putin hade som mål att ta Kiev. Kom med motargument då? Inte klipp bort och låtsas som jag inte vet vad du menar med en skenmanöver.

Vet du hur stort Ukraina är ? Vet du att dom flesta trupperna i UA inte är mobila utan låg i försvarsställningar runt donbas? Samt hade UA inte möjligheter till stora trupp förflyttningar eftersom det var ryska plan över luften och dom hade inte stor flotta av helikoptrar själv . Samt huvudstaden hade ju redan massor med trupper antagligen så varför gör man en skenmanöver där? Vad tror du är Putins mål om enligt dig man inte vill att UA ska gå med i NATO, ja självklart vill man byta regeringen i Kiev. Hur gör man det ? Jo man tar Kiev självfallet.
Jag vet att det den ryska offensiven går bättre i sydost har inget med något att göra dock.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Att ryssarna inte lär sig, de skulle tagit skydd i bostadshusen som Azov istället. Men jävla vilken fullträff.
Nåja, de har ju i alla fall parkerat precis bredvid ett höghus..
Citera
2022-03-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Personligen tycker jag låter förluster av människoliv är för stora.
I det pågående kriget ofantliga, hur man än räknar så är det tusentals personer som dött på bägge sidor.
Men det finns en vis killnd, Ukrainska förluster är nog rätt kända för Ukrainarna.
Till skillnad från de Ryska mödrarna som förlorar sina unga söner i nåt som i princip propagerats som en övning på hemmafronten. Så jag tror knappast på en Ryssk storoffensiv i det här läget, snarare ett pågående utnötni gskrig som jag hoppas tar slut igen ser framtiden.
Allt snack om att det går efter Putins plan, kan alla glömma han ångar sig nog bittert just nu.

Klart han gör, men backar han nu framstår han som förlorare. Då är det bättre att offra ett par tusen tonåringar till, och hoppas på ett bättre förhandlings läge
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ny offensiv från Ukraina i de södra delarna, ett nytt område för ukrainska offensiverna. Malynivka-byn. Tyvärr tror jag inte de hinner rädda Marioupol men de får hämnas istället på ryssarna.
https://liveuamap.com/en/2022/24-march-ukrainian-army-cleared-malynivka-village-in-zaporizhiye

De kanske har övergivit det? Hoppat i livbåtarna så får båten snurra tills de kommer tillbaka? Om det inte kan styra kan de väl bara ligga still i stället?

Bra! Då går Ukraina framåt både i Kiev Oblast och i söder och någon rysk offensiv mot Odessa kommer aldrig att ske.
Även om Mariupol faller så stärks hela tiden motståndet mot ockupanterna. Skall bli intressant att följa om någon månad vad som händer i Ryssland, hur många huvuden som rullar.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Irpin Ukraina idag. Fd försvarsministern i Georgien
Irakli Okruashvili ute på patrull med kulespruta i det befriade Irpin . Någon som tror att Sveriges fd försvarsministern skulle patrullera en krigszon

https://twitter.com/i/status/1507071915281760256
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag tror inte att det går att avgöra med någon säkerhet vad för språk som talades i den regionen för flera hundra år sedan. Det är sant att både nuvarande Ukraina och nuvarande södra Ryssland hade en likartad historia baserad på kosackkulturen. Men även om det är frestande så går det inte att dra någon rak utvecklingslinje från kosacker till ukrainare. Det som idag är ett ukrainskt språk och en ukrainsk kultur är, väldigt förenklat, östslaver som blivit poloniserade. Men östra Ukraina (och Krim) var aldrig polskt.
Inte då det går alldeles utmärkt, betydligt större delar av de delarna av Ryssland förutom Krim var bebodda av ukrainsktalande.
Förryskning och Holodomor gjorde att flera av dem bytte språk, delvis genom rysk inflyttning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in