2022-03-24, 16:42
Medlem
baggebo1s avatar
Nu börjar också den storskaliga flykten från Mariupol med ukrainska soldater som inser att det är kört. Jag hoppas verkligen inte ryssarna skjuter allihop som var kvar. Här några de tar levande iallafall.

https://twitter.com/TheEurasianist/status/1507019108210122753
Citera
2022-03-24, 16:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att Ryssland omöjligtvis kan vara sämre än USA efter en månad? Det måste vara svårt för dig just nu.

Nä. USA:s siffra var mest för att sätta det i relation till något.

Varför skulle det vara svårt för mig?
Citera
2022-03-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nu börjar också den storskaliga flykten från Mariupol med ukrainska soldater som inser att det är kört. Jag hoppas verkligen inte ryssarna skjuter allihop som var kvar. Här några de tar levande iallafall.

https://twitter.com/TheEurasianist/status/1507019108210122753

Vilken "storskalig" flykt? Allt jag ser är en handfull tillfångatagna soldater.
Citera
2022-03-24, 16:44
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I krig anses döda och tillfångatagna vara förluster för fienden.
Förluster! Är en sak detta handlar om att det skulle kunna vara ett så stort antal dödade på en så kort tid bara på en månad vilket då skulle vara exeptionellt i jämförelse med alla tidigare krig i världen.
Citera
2022-03-24, 16:45
Medlem
Man ska veta när man talar döda att det är lång fler skadade och de kommer ofta inte tillbaks till kriget.

Dock ration mellan döda och skadade verkar vara lite låg. Antingen så är kriget väldigt dödligt eller så är den ryska sjukvården dålig. Det kan också bero på att Ukrainska soldater dödar i stället för lemlästa fienden. Det senare är bättre ur militär synpunkt.
Citera
2022-03-24, 16:45
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Fast besättningen i fordonen är inte speciellt stor. 2 personer i en helikopter? 3 i en tank?

Jag tror att det största problemet för Ryssarna är logistik och utrustning.

Men Ukraina hävdar 15000 döda ryssar.
Inom NATO tror de på 7000 - 15000 döda
Ryssland bekräftat 500 döda efter en vecka, vilket borde leda till 2000 döda idag om de dör i samma tempo.
Så din teori är att Ryssland talar sanning i antalet döda och 200 000 av de ryska soldaterna som gått över gränsen sitter still i väntan på bensin och mat. Samtidigt som ukrainska försvaret bara väntar? Att bara 2000 personer av 200 000 har dött efter en månad tycker jag låter orimligt
Citera
2022-03-24, 16:46
Medlem
Citat:
Du får gärna räkna upp de områden där det varit hårda strider. Krig är inte som på film där en strid slutar med att den ena sidan blir helt nergjord.

Några döda och några skadade, resten flyr eller ger upp.
Stupar bara soldater där det varit hårda strider? Ha.ha,ha
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Många ifrågasätter var Ryssland ska få mer manskap till en fortsättning? Inget som oroar dig?
Det mesta sånt där är ju bara ukrainsk och västlig propaganda. Allt med ryska dödssiffror, alla desertörer, alla problem med kyla, bränsle och yadayada. Jag tror snarare det blir ukrainarna och deras supportrar som tvingas vakna upp till verkligheten en dag, och då slår nog oron på ganska snabbt. Man kan bara vinna ett krig på nätet en viss tidsperiod, i slutet är det alltid kriget på marken som avgör.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
NATO: 7,000 to 15,000 Russian troops dead in Ukraine
Citat:
USA sa också att siffran baseras sig på uppgifter från Ukraina.

Nej. De sa:

Citat:
A senior NATO military official said the alliance’s estimate was based on information from Ukrainian authorities, what Russia has released — intentionally or not — and intelligence gathered from open sources.

https://apnews.com/article/russia-ukraine-zelenskyy-kyiv-europe-nato-e35e54b40359e52f3ffd4911577b669a

Dvs, de har utgått från flera olika källor. Däribland siffror från Ukraina och Ryssland, men även från annat håll.
Citera
2022-03-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I krig anses döda och tillfångatagna vara förluster för fienden.

Jag skulle säga att döda, skadade, krigsfångar och saknade räknas som förluster.

Hur som helst tror jag de amerikanska siffrorna är de bästa att följa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De tål inte mycket eld. Men BMP-3 har mycket eldkraft. Jag vet inte om jag skulle vilja sitta i en.
Jag kan säga direkt att jag inte vill sitta i ett Ryskt stridsfordon i Ukraina.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Vad är det kvar att ta? Ryssjävlarna har ju bombat staden till en grushög.
Det har varit ett väldigt starkt försvar av staden med stor ukrainsk styrka. Tar Ryssland den är det givetvis en jätteseger. Sen alla resurser man kan frigöra till andra fronter (Nikolaev, Donbass, Zaphorizjzja etc) kan sätta det avgörande trycket där det det har stått och vägt länge. Jag tror t.ex. hela Donetsk kan falla ganska snabbt efter Mariupol eftersom man redan brutit igenom på flera håll där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in