2022-03-24, 10:53
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Vet inte om Ukraina har någon ballistisk missil bättre än Tochka, men om vi utgår från att den klarar 18 mil enlig wikipedia så var det i alla fall på gränsen att de kunde sänka båten i Berdjansk.

Att nå några mål inne i själva Ryssland kan bli svårt, att köra fram en sån launcher nära gränsen lär inte ske obemärkt.

Att skicka sabotageförband genom skogarna över gränsen är väl inte så långsökt, men vad exakt ska sprängas som påverkar kriget ordentligt?

Vägen mellan Belgorod och Charkiv har inga broar. Järnvägen är redan sprängd.
Bäst skulle vara om de hittade något kritiskt som de var beroende av delar från väst och spränger detta. Om det nu finns något i järnvägssystemet som gör särskilt ont att sabotera. Var än nu i landet det må vara.
Citera
2022-03-24, 10:53
Medlem
Tal av Zelenskyj nu.
Citera
2022-03-24, 10:54
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det skall man definitivt inte. Att Rysslands existens är hotad är ju ganska luddigt och ryssarna är helt paranoida. Många ser Putin nästan som synonym med Ryssland. De klarar sig inte utan honom.
Ett fullständigt misslyckande i Ukraina kan ses som en nationell katastrof för Ryssland. Då kan det tänkas att man bara vill hämnas på hela världen.
För oss verkar det ju helt absurt att hämnas för att man själv har gjort bort sig. Men i deras förvridna och paranoida världsbild så är det inte alls osannolikt.
Det är minst sagt luddigt då ett medlemskap inte ligger på bordet för Ukraina då man inte uppfyller kraven.
Och detta att Ryssland stenhårt håller fast vid att Ukraina ska skriva in i grundlagen att aldrig gå med I Nato, grundlagar går att ändra på och är absolut ingenting som är inristat i sten för all framtid...
Citera
2022-03-24, 10:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Tänker på landstigningsfartyget som blev förstört nu. De måste ju skjutit någon sjömålsrobot inifrån ryskkontrollerat område då? Isf har väl inte Ryssarna så stor kontroll över dessa områden?

Eller så har de skickat en ballistisk robot.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Hemskt situation att vara i. Han spelade sjukt falskt!
Pianot var ganska ostämt men det går att höra at than spelar "Das Boot" i alla fall.

Däremot vet vi ju ingenting om videon. Jag skulle vilja veta mer om omständigheterna. For all we know kan ju rummet vara fyllt med pedofiler.
Citera
Medlem
Talet framflyttat till 11.15, vet ej varför?
Citera
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja är rätt säker på att det var några landstigningsfartyg som lämnade Östersjön för att ansluta sig till Svarta Havsflottan. Tror det rörde sig om fyra landsstigningsfartyd.

Det här har jag, jävligt halvhjärtat, försökt gräva i.
Vilka var landstigningsfartygen i Östersjön som gjorde att Försvarsmakten höjde beredskapen i januari (tror jag det var)? Och ankrade de så småningom upp upp bredvid Svarta Havsflottan?

Skulle gärna vilja veta det.
Det enda jag hittade var vilken klass fartygen var av.
Citera
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Eller så har man vänt opinionen med rysk propaganda eller hotat människor.

I vilket som så har livet i Krim blivit mycket sämre för befolkningen efter att Ryssland tog över.
Men det är klart hade våra nykomlingar i Malmö röstat för att bli del av Saudiarabien eller egen muslimsk stat så är det förstås legitimt
Om Krim, Luhansk och Donetsk vill lämna ett land där man efter en kupp låter neo-nazister härska på gatorna, så låt dem lämna Ukraina.

Vi behöver inte gå till långsökta teoretiska exempel. Vi kan ta riktiga exempel. Vi har stött regioner att bryta sig fria i exempelvis Jugoslavien, Irak och Syrien.
Citera
2022-03-24, 10:57
Medlem
OlleLisss avatar
NATO fortsätter att ha väldigt spretiga rapporteringar om antalet döda ryssar. Senaste bedömningen är 7000-15000 ryssar vilket är en anmärkningsvärd spridning, man är så pass osäker att man inte vågar gå ut med det under namn.

Ytterligare tecken på att man inte litar på Ukrainska siffor.
Citat:
“I’m not going to characterize what the ranges are that we’re looking at because they’re just very broad and we continue to have low confidence in those estimates because we’re not on the ground and can’t see you know what’s really going on on a day to day basis,” said the official, who declined to be named in order to share details from U.S. intelligence reports.

https://www.cnbc.com/2022/03/23/up-to-40000-russian-soldiers-killed-wounded-captured-or-mia-nato-says.html

Man går alltså ut med att man litar alltså inte på den Ukrainska rapporteringen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är en "shimär"enorma stödköp, förbjudet för utländska ägare att sälja, stort valutatap på rubel (börsen är altso ner räknat i dollar.....) , endast 30 av 200+ bolag som handlas...

En sovjetbörs för ett sovjetfolk.....
Det e säkert så. Jag reagerade dock på att ekonomiska experter uttryckte sin förvåning över att börsen i Moskva gick så bra idag.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Det här har jag, jävligt halvhjärtat, försökt gräva i.
Vilka var landstigningsfartygen i Östersjön som gjorde att Försvarsmakten höjde beredskapen i januari (tror jag det var)? Och ankrade de så småningom upp upp bredvid Svarta Havsflottan?

Skulle gärna vilja veta det.
Det enda jag hittade var vilken klass fartygen var av.

Jag vill minnas att de åkte till Svarta Havsflottan, vilken klass det var på fartygen har jag ingen aning om.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Stämmer det att de bara har två kvar? Enligt Wikipedia så har svarta havs-flottan fyra landstigningsfartyg utöver orsk, och det var väl tal om att ryssarna även tillfört ytterligare fartyg från Östersjö-flottan?
Enligt Pentagon hade dom bara tre landsstigningsskepp. Det kan dock hända dom menade såna som befann sig i svarta havet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in