2022-03-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Pga kärnvapen, som uppfunnits i Väst.

Klart du kan vaska fram ryska meriter.
Men Ryssland är ett underpresterande I-land.
Det kan du aldrig komma runt.

Det här kriget går till historien, som ett av Rysslands stora fiaskon. Bara dödstalen (på ryska sidan) är groteska.

I sommar har Putin offrat 100 000 gubbar, på ingenting.

Ukrainakriget blir hans grav
Det är ju faktiskt sant. I ett historiskt perspektiv är Ryssland ett värdelöst land sett till militära framgångar. Enda kriget i modern tid som Sovjetunionen/Ryssland vunnit på egen hand är väl Tjetjenien. WwII var det i princip Tysklands eller Hitlers inkompetens eller galenskap som räddade Sovjetunionen. Hade han inte varit fixerad vid stalingrad och följt ordinarie plan att ta leningrad istället då hade Sovjetunionen torskat. Afghanistan var fiasko. Vitryssland räknas inte eftersom det är en marionetstat.
Citera
2022-03-24, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet inte. Man lyckades klart producera mer än tyskarna 1942 då man hade mindre ekonomiska resurser än Tyskland.

Dessutom är ju detta underpresterande land världen största. Moskva började som en skog på 800-talet.

Klart de har problem och kunde ha gjort mycket bättre. Men deras järnväg är effektiv och bättre fungerande än i USA och flera länder i väst.

Om vi ska vara helt ärliga fick de hjälp av de allierade under ww2.
Både med ritningar och prylar.
Citera
2022-03-24, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Attacken på hamnen i Berdjansk visade det som jag påstått hela tiden. Bara för att man intagit ett område så innebär det inte att man behärskar det.

Nu tycker jag dock att Ukraina skall inrikta resurserna mer på att slå ut ryska soldater och inte landstigningsfartyg som inte kommer att användas.

Död åt ockupanterna. Död åt alla som samarbetar med ockupanterna.

Logestik, så det är helt rätt. blir svårt att lossa om det liger vrak ivägen....

Och även om jag gärna ser och tror att ukraina skulle kunna göra avevärda offensiva framsteg, så är det nog rätt att avvakta, tiden är på ukrainarnas sida.
Citera
2022-03-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Finns ju film när ryssen skjuter på privatbilar med stridsvagn så de dödar civila med flit.

I alla moderna krig jag känner till har soldater skjutit på civila. Frågan är om det en order att de ska göra det eller att de gör det för de arga/galna soldater. Sen de ryska vapensystemens förmåga dvs art, bomber och missiler har ofta svårt att träffa, så man skjuter en massa på ett område för att träffa något viktigt. Sen för man har denna förmåga dvs skjuta jlva massa explosiva saker som inte kan träffa så innebär det att man gör som gjorde i Grozny och nu i Mariupol. Dessutom saknar man soldater och de man har låg moral. För att lösa uppgiften måste man spränga sig igenom vare sig det finns civila där eller inte. Jag tror ryssarna faktiskt medvetna att civilbefolkning efter ett tag inte blir rädda utan bara arga. Men de kan inte göra på annat sätt.
Citera
2022-03-24, 09:08
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Enligt brittiska tidningen the Times finns det en växande vrede mot Putin inom den ryska underrättelsetjänsten.

Invasionen betraktas som en katastrof. Den dåliga moralen beskriv inte bara gälla soldaterna som slåss på främmande mark.
Hoppet står ju till dessa insiders, att de knäpper putin av kärlek till sitt land och sitt folk. Den store ledaren är impregnerad av sitt väst-hat och kommer aldrig att backa.
Citera
2022-03-24, 09:09
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Ryssen tar på sig offerkoftan igen. När ska man sluta tycka synd om sig själv?

https://youtu.be/sqLUhaB3SFQ

Hela det jävla bajslandet är en enda stor offerkofta.

Varje gång jag ser bilder och videos på dödade ryska soldater så blir min dag bättre och bättre.
Citera
2022-03-24, 09:09
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Enligt brittiska tidningen the Times finns det en växande vrede mot Putin inom den ryska underrättelsetjänsten.

Invasionen betraktas som en katastrof. Den dåliga moralen beskriv inte bara gälla soldaterna som slåss på främmande mark.
Stadskupp snart ? Finns det nåt pris på putin? En av historiens fiasko ?
Citera
2022-03-24, 09:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är inte kontroversiellt utan fel. Det är inte omöjligt att ryssen tycker att det är så men det säger mer om dem och deras attityd till vanliga människor i största allmänhet.
Det är precis det som är kärnfrågan och vad hela artikeln handlar om. Att "alla" andra anser att det är tvärfel.

Sedan får jag medge att det går över huvudet på mig varför det är så viktigt för de två amerikanska källorna att peka på motsatsen. Jag tänker i alla fall inte själv sitta och snickra på olika förklaringar till attackerna på vad som verkar vara civila mål, och som skulle kunna vara både det ena och det andra. Det råder ju inget tvivel om att civila dör i vilket fall. Att det kunde dö många fler om ryssarna ville känns lite klent, men det står det ju faktiskt också i artikeln.
Citera
2022-03-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det är ju faktiskt sant. I ett historiskt perspektiv är Ryssland ett värdelöst land sett till militära framgångar. Enda kriget i modern tid som Sovjetunionen/Ryssland vunnit på egen hand är väl Tjetjenien. WwII var det i princip Tysklands eller Hitlers inkompetens eller galenskap som räddade Sovjetunionen. Hade han inte varit fixerad vid stalingrad och följt ordinarie plan att ta leningrad istället då hade Sovjetunionen torskat. Afghanistan var fiasko. Vitryssland räknas inte eftersom det är en marionetstat.

Hade Hitler endast anfallit Ryssland, hade han tagit och behållit en rejäl bit. Ett inte ringa antal tyskar frös dessutom ihjäl osv.

On topic: jag undrar som många andra över Putins mentala hälsa. Han agerar ju direkt korkat. Och korkad är det sista han är.

Han måste ju förstå att vi lever i en modern tid, där allt syns. Eller fattar han inte? Han verkar leva på fyrtiotalet.

Han kan inte trolla bort 50 000 döda ryssar.
Han kan inte redigera beskrivningen av detta fiasko.

Kanske har hans narcissism tagit ut sin rätt.

Narcissister brukar självdestruera och agera otroligt dumt, särskilt när de åldras.
Citera
2022-03-24, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
De har inte "terrorbombat" befolkningen. Var har du fått denna källa ifrån? Tvärtom, tyder deras varsamhet (jämfört med vad de uppvisat i andra krig där de gått in mycket hårdare) på att de bryr sig om civilbefolkningen. Alltså faller din tes om att de medvetet attackerar civila, för dehade enkelt kunnat göra om de bara velat. Istället tyder allt på att nazister från västra Ukraina attackerar och dödar folk i östra och södra Ukraina enbart för att dessa områden befolkas av etniska ryssar. Mariupol bebos av ryssar. Nazisterna från västra Ukraina som den judiska regimen använder i sin kringförign, är en okänd etnisk grupp (uppblandat med polacker) som vill utrota ryssarna i östra delarna.
Utifrån ditt inlägg kan man konstatera att det istället beror på inkompetens att så mycket civila mål träffas av ryssarna? Kan ju stämma eftersom Ryssland är en inkompetent och värdelös militärstat. Du menar dessutom att dom uppenbarligen bombar sina egna eftersom du påstår mariupol bebos av enbart ryssar, märkligt beteende. Att det dessutom ska finnas en ny etnisk grupp i Ukraina som ingen annan tycks känna till förutom du är ju sensationellt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Om vi ska vara helt ärliga fick de hjälp av de allierade under ww2.
Både med ritningar och prylar.

hjälp är ett "understatment"....

Totaling $11.3 billion, or $180 billion in today's currency, the Lend-Lease Act of the United States supplied needed goods to the Soviet Union from 1941 to 1945 in support of what Stalin described to Roosevelt as the “enormous and difficult fight against the common enemy — bloodthirsty Hitlerism.”

källan är rysk, men jag har dubbelkollat mot andra....
Citera
Medlem
frågan är hur bra går det för ryssen igentligen....kollar man kartan på teven så är ca en tiondel invaderat nu....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in