2022-03-23, 23:29
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Jag håller inte med. Men tränar svenska officerare trupper i Ukraina?
https://officerstidningen.se/han-har-utbildat-ukrainsk-militar-de-ar-stora-hjaltar/
Citera
2022-03-23, 23:29
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
Ett år? Vi, inom EU, har nog inte riktigt sett/förstått vilka sviter som det här kan komma att innebära för oss.

Faktumen är att ungefär 40%-50% av EU-länder är f.n. beroende av Rysslands gas.
Tills dess att man hittar det landet som kan komma att försörja och ersätta ryska gasen kan bli knepigt skulle jag nog säga, om än, ta lång tid.

Speciellt Italien sliter väldigt hårt. Finner inte länken nu, men ransonering kan bli en realitet där..
Citera
2022-03-23, 23:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Det intressanta i detta är att USA vill gå in och tillgodose EU med gas/olja samtidigt som de själva köper av Ryssland, är det bara ett sätt att tjäna lite extra med pengar att lägga på ett par Dollar på varje fat med Rysk gas/olja som sedan hamnar i USA`s fickor ?

Bara för EU att börja storsatsa på kärnkraft, vilket jag hoppas. Det tror jag även kommer att ske i längden, för det som sker nu är inte alls hållbart.
Citera
2022-03-23, 23:31
Medlem
okok1s avatar
Imorgon har det gått en månad sedan Ryssland invaderade Ukraina.
Citera
2022-03-23, 23:32
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Bara rysstroll har den åsikten. Ingen annan.
Bara krigspropagandatroll har den åsikten. Ingen annan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Ja du har rätt när det kommer till befolkningen i väst. Och även innan och under invasionen i Irak, då protesterna mot kriget var de största i historien över världen. Med undantag för USA där propagandan hade fått 70% av populationen att tro att Saddam hade något att göra med 9/11, samt ännu fler som trodde på lögnen om att han skulle gömmor med massförstörelsevapen.

Hmmm.. det du beskriver påminner ganska mycket om ett annat krig i närtid. Kan du gissa vilket jag tänker på?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Efterdyningarna av en Bayraktar attack mot en rysk kolonn.

https://mobile.twitter.com/trbrtc/status/1506754444981063680
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vilken absurd bortförklaring! Du anser med andra ord att bombningarna var ok bara för att vissa inrättningar utgjorde en annan vårdinrättning än ett sjukhus. Ok...

Nej, det var inte alls det jag skrev. Jag menar precis som jag skrev; att det är en lögn att ryssarna bombat/attackerat 64 sjukhus. Tycker du inte att det är allvarligt när media sprider falsk och vilseledande information?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Jag förstår inte riktigt hur de flesta hus kan se ut att stå kvar efter bombningar. Man ser ju att fönstren blåst ut och lite så..men själva husen står kvar. Far inte bomber in i husen så att de rasar ihop? Någonstans lär det väl vara hål i husen i varje fall?

Men som sagt , på de flesta bilder står i varje fall själva skelletet kvar. Inuti ser man dock förödelse, men var f-n kom bomben in?

När en bomb exploderar blir det en stark tryckvåg som krossar fönster på ganska långt avstånd, medan husen som består av kraftigare material trasas sönder först om bomben exploderar på nära avstånd eller i en direktträff.

Vi har flera sådana exempel även i Sverige som ju drabbats av många bombdåd. När bombdåden sker så är det fönstren som blåser ut först och först i närheten av bomben syns stora skador på huset.

Men när nu fienden öser in granater över staden så blir det inte många hus kvar som inte har några skador utan alla hus drabbas mer eller mindre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Det intressanta i detta är att USA vill gå in och tillgodose EU med gas/olja samtidigt som de själva köper av Ryssland, är det bara ett sätt att tjäna lite extra med pengar att lägga på ett par Dollar på varje fat med Rysk gas/olja som sedan hamnar i USA`s fickor ?

Hur kom du fram till det är? Vad jag vet köper USA ingen olja/gas av Ryssland alls. Dom håller väll på med den där Fracking skiten. Du får komma med någon duktig källa är eller så gör du en pudel och tänker på att inte prata med sån säkerhet om saker du inte har koll på. Fööör du lätt jävla säker på något som låter otroligt.
Citera
2022-03-23, 23:33
Medlem
GillrocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det finns ingen som vill samarbeta med Ryssland, knappt ens Belarús och verkligen inte Kina.
Ryssland har två saker: naturresurser och kärnvapen. Morot eller piska.

Byts högsta ledningen ut kan samarbete komma på tal med tiden.

Möjligen att ingen vill samarbeta med Ryssland i invasionen som pågår, detta för att de andra länderna smider på egna planer.

Syftade snarare på att Ryssland kommer att kunna fortsätta göra affärer med många nationer. Och att Rysslands gas är viktig del, som framförallt EU, inte kan blunda för.
Citera
2022-03-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Bara krigspropagandatroll har den åsikten. Ingen annan.

Och här är det ju viktigt att inte glömma att Ryssland är den anfallande aggressiva parten i detta krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in