2022-03-23, 22:31
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sashata
Mitt försök till sammanfattning... ]

Tack!

Inlägget lagt som post #2 i tråden för att uppdatera nya läsare.

/Mod
Citera
2022-03-23, 22:34
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Det var visst ett kreativt skolprojekt för ett år sedan som det rörde sig om. Helt klart intressant att få reda på mer vad det handlade om.

Fann länken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5G4Rwz/skolattacken-pa-malmo-latin-larmade-for-ett-ar-sedan

Ett "kreativt skolprojekt" kan ju vara precis vad som helst, det kan liks gärna vara en omskrivning för just spexet. Men det låter som om det mer handlade om vad han sa eller hur han agerade snarare än vad själva uppgiften gick ut på, dvs vad dom reagerade på var inte uppgiftsrelaterat.
Citera
2022-03-23, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nämndes tidigt i tråden att han ev blivit bortplockad från spexet. Vet inte om det låg nåt i det. Kan ju vara detta som triggat honom ”några dagar innan” dådet?

Jag tolkade det som mönstringsbeskedet eller samtalet med psykologen att han inte var lämplig fick bägaren att rinna över.

Edit: Jag kanske blandar ihop mönstringen med något annat men kan det vara så att lärarna ska lämna ett skriftligt omdöme, eller kontaktar psykologen skolan?
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-03-23 kl. 22:43.
Citera
2022-03-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Ett "kreativt skolprojekt" kan ju vara precis vad som helst, det kan liks gärna vara en omskrivning för just spexet. Men det låter som om det mer handlade om vad han sa eller hur han agerade snarare än vad själva uppgiften gick ut på, dvs vad dom reagerade på var inte uppgiftsrelaterat.
Så kan det vara. Men en underton av hotfullhet på ett eller annat sätt måste det ha varit.
Citera
2022-03-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Aha, och du kör på den inövade Flashbacklinjen att det är synd om honom för att han är blond. Inte att att han är en bestialisk mördare som huggit ihjäl två värnlösa offer med yxa och hammare. Nåja, ingen kan omöjligt veta det på förhand, innan hans snöflingepsyke blivit undersökt.
Nej, inte alls. Det här fallet handlar av allt att döma inte om en person med "snöflingepsyke". Snarast rör det psykos.
Citat:
Ursprungligen postat av sashata
BO 1: V.E, kvinna 50 år bosatt i Hjärup.
BO 2: S.B, kvinna 51 år bosatt i Lund
Någon som kan berätta något ytterligare om brottsoffren?
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det var ett frågetecken där om du såg det, det betyder att det är en fråga.
Och min fråga var/är, om du läser och förstår kontexten, allmänt och öppet ställd i denna Flashbacktråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Radikalisering tror jag inte ett dugg på. Och som sagt, psykos var en gissning. Men som du säger, den borde inte klingat av över en natt kanske. Men något skedde de senaste dagarna, en "trigger", som fick honom att begå de här vidriga dåden. Han tog med sig vapen på morgonen. Han hade hörselkåpor för att inte störas av ljud utifrån. Han hade all tid i världen att tänka om, att backa. Men det gjorde han inte.
Rimlig antagande, skulle jag säga. Det mesta pekar på psykostillstånd. Jag tror att grabben kommer dömas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Citera
2022-03-23, 22:38
Medlem
Det behövs nog både en RPU och en FUP innan vi med någon större säkerhet kan säga vad detta fruktansvärda dödande handlar om. Vad han själv inledningsvis säger om triggers och andra förklaringar kan mycket väl vara en betydligt mer sammansatt motivbild än vad han klarar av att inse.
Citera
2022-03-23, 22:39
Medlem
De här morden måste ha varit riktigt brutala.
Han använde sig av en yxa och en hammare om jag förstår det rätt?
Mina tankar går till de anhöriga.
Otroligt hemskt. VIF.
Citera
2022-03-23, 22:40
Medlem
Mammans födelsedag var i söndags.
Citera
2022-03-23, 22:44
Medlem
Åtal 20/4 : FC ska även genomgå en sinnesundersökning

Åklagaren har nu till den 20 april på sig att väcka åtal, om hon inte begär förlängd häktningstid.

Tingsrätten beslutade också att 18-åringen ska genomgå en sinnesundersökning enligt lagen om särskild personutredning i brottmål.
Citera
2022-03-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
De här morden måste ha varit riktigt brutala.
Han använde sig av en yxa och en hammare om jag förstår det rätt?
Mina tankar går till de anhöriga.
Otroligt hemskt. VIF.

Får väl kalla det rykte, men bekant till bekant (som då jobbar på akuten i malmö) påstod att den ena kvinnan knappt gick att känna igen..
inget annat än livstid är rätt för GM! tvi!
Citera
2022-03-23, 22:46
Medlem
Blaze.s avatar
Det är varken politiskt eller rasmotiverat. Killen har nån form av personlighetsstörning och trauma i bakgrunden. Att det fortfarande härjar miffon i tråden efter 4k inlägg som fortfarande vill få det till att det är invandrarna eller vänster/högerns fel är skrämmande.

Det är egentligen ganska enkelt. Ni vet dom barnen som gick i speciella grupper när ni var små, dom barnen som fick ett ihopslängt smeknamn som kallades ADHD. Finns det ens någon som har ADHD eller är det bara ett samlingsnamn för olika typer diagnoser? Nog vet jag inte om Fabian går under den kategorin men jag får kraftiga "adhd" vibbar från honom. Nån form av diagnos i kombination med hat, aggressivitet, träning, kampsport. Grabbens morsa går bort och vem vet hur relationen med far och son egentligen är? Att hans farsa är lärare är ju bara så jäkla bisarrt. Fabian verkar ju ha vart ett problembarn i skolan som dessutom inte hade många vänner. (Farsan kan inte varit så glad i det?) Bara att uppehålla en sån "badass" image som Fabian så hårt försöker med utan att ha vänner och bekräftelse känns ju tufft, speciellt som estet också.

Allt detta i kombination med hat och självdestruktivitet gjorde att han tillslut flippade. Att han även hade betett sig aggressivt på tidigare event året innan är också en faktor. Ett hat på mycket personligt plan kring dessa två lärare (eller åtminstone en utav dom) lär ha grott genom åren.

Det finns inga ursäkter för vad stollen har gjort men han lär definitivt ångra det livet ut. Att han skulle va psykopat går inte in i bilden då han kände medlidande direkt efter bubblan i hans skalle poppat. En psykopat hade sannerligen inte ringt och anmält sig själv. Hursom mycket tragiskt, vila i frid. Tankar går till deras nära och kära.
Senast redigerad av Blaze. 2022-03-23 kl. 22:57.
Citera
2022-03-23, 22:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nämndes tidigt i tråden att han ev blivit bortplockad från spexet. Vet inte om det låg nåt i det. Kan ju vara detta som triggat honom ”några dagar innan” dådet?

På advokaten låter det som om han uppgett ett motiv helt orelaterat till skolan och då kanske att han nekades att göra militärtjänst ligger närmare till hands. Det vore iofs ett udda motiv, men det antyder ju advokaten att det var.

Naturligtvis utesluter inte det att det bara var droppen som fick bägaren att rinna över och att vad han upplevt under sin skoltid för motgångar spökade i bakgrunden. Det är väl mycket troligt och då påverkar ju även problem kring medverkan i spexet in, om det nu stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in