2022-03-23, 22:02
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
Nä, men amerikanernas förluster på ca 4000 man, i kriget i Irak (del 2) som pågick nästan 7år, låter ju mer rimlig?

MURICA' F-F-FUCK YEAH!

Irakierna förlorade uppemot 35 000 döda soldater under Desert Storm som varade i ca 40 dagar. Så jämförelsevis är ryssarnas förluster bara hälften. Utrustnings- och utbildningsmässigt motsvarar väl det också deras respektive förmåga.
Citera
2022-03-23, 22:03
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det kommer bli dyrt och svårt, framförallt riskfyllt för de som säljer delarna. Speciellt när inte Ryssland längre har tillgång till nödvändiga serviceschema för flygplanen och resten av världen vet hur jävla illa det kan gå när piratkopierade reservdelar används.

Det är en sak att få en bil att rulla vidare, se på Kuba, men för att få oljefält att fortsätta pumpa eller för att hålla flyg i luften.. så är det en helt annan sak.
Jo absolut. Artikeln gällde bilar.. Vilket jag ser att jag faktiskt inte skrev. My bad..
Citera
2022-03-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Sverige körde cykeltolkande infanteri till mitten av 1980-talet.

Ja för 40år sedan hade även Sverige mängder av kanonmat inom försvaret.

Ryssland försöker invadera ett väl utrustad och motiverad armé och får samtidigt dyngpisk av ukrainska hemvärnsmän både här och där.

Ryssland armé verkar handla om kvantitet främst och kvalitet sist. Det borde vara smärtsamt uppenbart även för de mest inbitna rysstrollen.
Citera
2022-03-23, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Läste i en rysk tidning att de räknade med att kunna hitta alternativa leveransvägar på sikt. Alltså köpa in delarna via ombud i andra länder som inte har sanktioner på Ryssland. Men att det kommer vara några månader innan de fått igång de nya handelsvägama i någon omfattning.
Och med Rysslands nu ganska skrala tillgång till västvaluta antar jag att BMW-reservdelar kanske inte står jättehögt på listan.
Citera
2022-03-23, 22:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Läs den — den är i sanning grymt läsvärd:

https://www.msn.com/en-us/news/world/putin-s-bombers-could-devastate-ukraine-but-he-s-holding-back-here-s-why/ar-AAVnuAJ?ocid=EMMX

Två amerikaner med klockrena analyser.
Den är väl varken vass eller sanningsenlig, att Ryssland från start försökte ta hela Ukraina är redan klarlagt. När det misslyckades så övergick man i en ren terrorkampanj och försök till att att ta vissa strategiska mål, det har i stort misslyckats.
Nu skjuter man till och med KA-robot på markmål vilket känns totalt debilt och slösaktigt.
Skitanalys är väl sammanfattningen av artikeln.
Citera
2022-03-23, 22:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Irakierna förlorade uppemot 35 000 döda soldater under Desert Storm som varade i ca 40 dagar. Så jämförelsevis är ryssarnas förluster bara hälften. Utrustnings- och utbildningsmässigt motsvarar väl det också deras respektive förmåga.
Lite skillnad i eldkraft jmf USA, Storbritannien, Frankrike mfl och Ukraina.
Citera
2022-03-23, 22:09
Medlem
https://www.foxnews.com/world/russia-ministry-defense-sergei-shoigu-missing-no-public-appearances-12-days

Kanske inte så konstigt att ryssarna verkar oorganiserade. Måste vara knepigt för övriga militärledningen om läget är oklart, vem skal leda istället?
Citera
2022-03-23, 22:10
Medlem
shoottheelkss avatar
Dronefoto från Mariupol
https://twitter.com/i/status/1506686575282999301
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är inga trollkonton. Personen jag länkade till är en av de mest initierade jag följer. Min uppfattning är att han antingen själv strider, eller står i väldigt tät kontakt, med de ryska trupperna i Izyum. Varje dag kan man läsa otroligt intressanta uppdateringar om läget kring den viktiga staden på hans konto. Jag har inte sett något som i efterhand visat sig vara lögner eller "trollande". Han har även bra koll på hela området från Izyum via Kharkov upp till ryska gränsen.

Här utvecklar han om det ukrainska beskjutandet av den ryska byn. Tydligen beskjuter Ukraina ganska ofta gränsbyar även på ukrainsk sida. Det om tillverkningen av "dirty bombs" var också intressant:
https://t.me/vysokygovorit/6939

Och det är på telegram.
Klart att man kan skriva och låta pålitlig i en blogg med 260.000 views med en rubrik som låter uppriktig "what is really going down in ukraine.

I texten hävdar skribenten/soldaten att det pågår Dirty bombs/kärnvapen förberedelser. precis som ryska propagandan säger.

Ryska påståenden har lika mycket trovärdighet som Nordkorea i min bok.

Visste ni att Kim Jung il gjorde en perfekt omgång i golf första gången han spelade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Sverige körde cykeltolkande infanteri till mitten av 1980-talet.
Rent krasst har väl det här kriget visat att cykeltolkande infanteri med NLAW och stingers på pakethållaren räcker för att stoppa en f.d. stormakt.
När det dyker upp en hög-höjds stinger och en artillerilokaliseringsradar som kan monteras på cykelstyret så är det dags att skrota stridsvagnarna och planen.
Citera
2022-03-23, 22:11
Medlem
Felstavarens avatar
Nu har det börjat ryktas att Shoigus frånvaro beror på hjärtproblem.

Citat:
Vladimir Putin's defence minister has vanished with "heart problems" as the Kremlin's war effort in Ukraine stalls.

Sergei Shoigu has not been seen for 12 days and old footage or pictures have been shown of him on TV, say reports in opposition media.

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/vladimir-putins-defence-minister-vanishes-26536281

Samma påstående står att läsa på diverse olika engelskspråkiga nyhetssajter, men än så länge ser det inte ut att ha bekräftats från ryskt håll.

Blir spännande att följa detta.
Citera
2022-03-23, 22:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Den vätskekylda kulsprutan i gjutjärn från första världskriget som visades upp igår lär amerikanerna vara lindrigt intresserade av. Ryska armén gör bort sig som vanligt.

En Maximkulspruta? Och jag som nästan skäms över att den svenska försvarsmakten kör med en medeltung kulspruta ifrån 50-talet! (Dock uppgraderad till grövre ammunition på 70 talet och bättre sikte m.m.) Herre Gud, hur gamla vapen har Ryssland i sina förråd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in