Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Det är ju propaganda. Jag är inte så dum att jag tror att någon sida här inte bedriver propaganda under ett krig. Men efter att ha följt olika källor så har jag helt enkelt landat i att för att få bäst koll på vad som pågår är den ryska propagandan bättre än den ukrainska. Så jag står helt fast i att det är ett bra beslut även ur ett bara vetigirigt neutralt perspektiv.
Enligt den ryska propagandan:
- så skulle inte Ryssland invadera Ukraina
- efter militärövningarna nära den ukrainska gränsen skulle ryssarna återvända till sina baser
- när ryssarna gick in i Ukraina ändå, då var det en fredsbevarande operation
- när massiva strider bryter ut i Ukrainas territorium mellan ryska och ukrainska soldater då säger Ryssland att inget krig pågår
- osv...
Och du tycker att man får bäst koll genom att följa den ryska propagandan?
I detta fall tycker jag att man får bäst koll genom att lyssna på vad USA:s underrättelsetjänst och Pentagon säger. De fick rätt att Ryssland tänker invadera Ukraina, medan ryssarna kategoriskt förnekade det (dvs ljög).
Information från rysk håll kan liknas med "information" från Sanningsministeriet i Orwells bok 1984 ("krig är fred", "frihet är slaveri" och "okunnighet är styrka"). Det är alltid tvärtom mot verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Det Putin och Ryssland gör nu gör de för oss alla som vill leva i en hyggligt fri och civiliserad värld i framtiden. Faller Ryssland så återstår bara mörker och barbari.
Som sagt: "krig är fred", "frihet är slaveri" och "okunnighet är styrka".