2022-03-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kodeinmannen
Det skrivs hela tiden hur många ryska soldater som uppskattningsvis dött hittills sedan start, men läser aldrig om Ukrainas förluster, dem borde väl ha lika många förluster på sin sida?
nja 1/3 1/4 brukar vara standard dem som försvarar har fördel ser ännu värre ut i städer men med rysslands tok bombningar så har det säkerligen dött en hel del ukrainare ochså såklart.
sen har massor av civila ochså dött men jag antar att du inte räknar med dessa.
Citera
2022-03-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Utbildning? Det var minusgrader på natten och ingen av oss fick köldskador. Vad är det du inte förstår?

Hmm låt mig ge dig lite tips.. Logistik problem, sovplatser ...Kommer du fram till något?
Citera
2022-03-23, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag kollar på ryska rapporter men de är oftast så diffusa, man kan inte översätta för det är text i bildform så man vet ju aldrig var och när något är. Ni förlorar propagandakriget för ni har alltid sämre rapporter. De kanske är sanna men för att de är så dåliga så får de mindre genomslag/intresse. Det känns som den ryska propagandan alltid bara riktar sig inåt mot Ryssland, medans ukrainsk propaganda riktar sig till hela världen.

Översatt till Svenska genom Translate står det
Konsekvenserna av dagens beskjutning av byn Zhuravlyovka, Belgorod-regionen. Ukrainas väpnade styrkor sköt mot byn Smerch med ett klusterstridshuvud. Lokalbor har evakuerats.
Byn Smerch verkar ligga på den Ukrainska sidan men nära Belgorod som ligger på den ryska.
Citera
2022-03-23, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kodeinmannen
Det skrivs hela tiden hur många ryska soldater som uppskattningsvis dött hittills sedan start, men läser aldrig om Ukrainas förluster, dem borde väl ha lika många förluster på sin sida?

Ukraina har också gigantiska förluster, det är ett brutalt krig. Ryssarna anfaller Ukrainska baser med missiler som ger hundratals döda soldater. Kriget är sinnessjukt, anti-vita globalister sitter och njuter och hejar på dödandet. Delta inte i globalisternas proxy-krig.
Citera
2022-03-23, 20:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är ju propaganda. Jag är inte så dum att jag tror att någon sida här inte bedriver propaganda under ett krig. Men efter att ha följt olika källor så har jag helt enkelt landat i att för att få bäst koll på vad som pågår är den ryska propagandan bättre än den ukrainska. Så jag står helt fast i att det är ett bra beslut även ur ett bara vetigirigt neutralt perspektiv.

Enligt den ryska propagandan:

- så skulle inte Ryssland invadera Ukraina
- efter militärövningarna nära den ukrainska gränsen skulle ryssarna återvända till sina baser
- när ryssarna gick in i Ukraina ändå, då var det en fredsbevarande operation
- när massiva strider bryter ut i Ukrainas territorium mellan ryska och ukrainska soldater då säger Ryssland att inget krig pågår
- osv...

Och du tycker att man får bäst koll genom att följa den ryska propagandan?

I detta fall tycker jag att man får bäst koll genom att lyssna på vad USA:s underrättelsetjänst och Pentagon säger. De fick rätt att Ryssland tänker invadera Ukraina, medan ryssarna kategoriskt förnekade det (dvs ljög).

Information från rysk håll kan liknas med "information" från Sanningsministeriet i Orwells bok 1984 ("krig är fred", "frihet är slaveri" och "okunnighet är styrka"). Det är alltid tvärtom mot verkligheten.

Citat:
Det Putin och Ryssland gör nu gör de för oss alla som vill leva i en hyggligt fri och civiliserad värld i framtiden. Faller Ryssland så återstår bara mörker och barbari.

Som sagt: "krig är fred", "frihet är slaveri" och "okunnighet är styrka".
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigurdJudebane
Amerikansk underrättelseanalytiker: Ryssland håller medvetet igen och vill inte bomba civila. Vad DIA-analytikern alltså indirekt säger är att det sprids propaganda i västmedia som saknar förankring i verkligheten.

Nordfronts uppgifter härrör från en artikel från den amerikanska tidskriften Newsweek som jag tror postades här tidigare.

https://nordfront.se/amerikansk-underrattelseanalytiker-ryssland-ar-aterhallsamma-med-bombandet-av-ukraina
Är Nordfront för eller mot "Denazifieringen"?
Bara så att vi håller koll på eventuellt "bias"!
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Vad baserar du ditt påstående på att dom har tagit över ledningen? Det borde väll vara så att det är den regelrätta armen som har ledning över TD ? Ok så du fick det från andra sidan. Du som anklagar alla för att köpa propaganda borde vara lite smart att inse att då är det troligtvis inte 7000 personer som är omringade i staden. Men kanske 3000, det vore konstigt att så stor arme skulle dra sig tillbaka till en sån dålig position också. Om dom var ett större antal skulle dom väll försökt iaf att göra något åt sin sits.
När Zelensky utnämnde två "nationens hjältar" i Mariupol gick ju den ena till Azovs ledare. Då måste de ju stå högt i rang i försvaret av staden.

De 14000 det pratas om tror jag är de som hamnade i den "gryta" som så småningom snördes ihop i Mariupol. Jag tänka mig att DPR syftar även på folk från Volnovakha och söderut när de nämner den siffran. Möjligen också trupper från Melitopol och Berdyansk (två städer som togs mer eller mindre utan strid) som kan ha retirerat mot Mariupol under Rysslands offensiv. Så de 14000 är betydligt fler än de som försvarade själva staden Mariupol från början.
Citera
2022-03-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Ukraina har också gigantiska förluster, det är ett brutalt krig. Ryssarna anfaller Ukrainska baser med missiler som ger hundratals döda soldater. Kriget är sinnessjukt, anti-vita globalister sitter och njuter och hejar på dödandet. Delta inte i globalisternas proxy-krig.

Vad är ett proxykrig?
Citera
2022-03-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
För er som inte har så bra koll på Mariupol och Azovnassarna. Det är koncentrerat med ryska styrkor och Azovdrägg i just Mariupol på grund av dess geogragiska läge. Staden ligger vid Azovska sjön. Stålverket heter även Azov. Mariupol är nazidräggens hem och Mekka. Putins denazifiering koncentreras självklart där då också.
För oss som har bra koll så vet vi att åtminstone hälften av inlägget är känslobaserad nonsens. Fast kul att du nämner just Mekka med tanke på dom islamistiska terrorgrupper från Tjetjenien som Putin tagit i sin sold.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Azov är inte de enda i Mariupol även om det verkar som om de mer och mer tagit över ledningen för försvaret i stort. 7000 kommer från Donetsk ledning.

Det är propagandan som säger så. Hur strukturen egentligen ser ut har vi ingen större koll på.

Noterbart är att utifrån rysk synvinkel är det bäst om alla är nazister och att de är väldigt många. Och ur Azovs synvinkel finns det intresse av att visa att staden kan försvara sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
En trevlig effekt av sanktionerna. Välutbildade inser att de måste fly landet haha.

Between 50,000 and 70,000 Russian IT professionals have left the country in recent weeks, and more plan to follow, according to the Russian Association of Electronic Communications, an organization that promotes online businesses.

Klassiskt symptom på tyranni. Intelligensen flyr.
Kriget verkar splittra Putins stab också. Brain drain.
Nu går det blixtsnabbt utför. Putin är helt slut.
Citera
2022-03-23, 20:21
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag kollar på ryska rapporter men de är oftast så diffusa, man kan inte översätta för det är text i bildform så man vet ju aldrig var och när något är. Ni förlorar propagandakriget för ni har alltid sämre rapporter. De kanske är sanna men för att de är så dåliga så får de mindre genomslag/intresse. Det känns som den ryska propagandan alltid bara riktar sig inåt mot Ryssland, medans ukrainsk propaganda riktar sig till hela världen.
Den ryska propagandan är ju mer eller mindre förbjuden i hela Europa idag. Du måste gå direkt till Ryssland för du kan inte nå engelsspråkiga Russia Today eller Sputnik t.ex. Därför följer jag rysk propaganda på Telegram som inte censurerar och som används av ryssar nu när andra sociala medier är förbjudna där också. Den här informationsmuren från båda håll är inte så lätt att överbrygga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in