2022-03-23, 18:52
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kanske har inte Ukraina haft resurser för en undsättningsexpedition, det är ju också ett enormt stort land men vem vet, kanske Ukraina kommer dit någongång igen och tar upp striden.

Vi kan inte ta något för givet.
Det är ett stort land, men Rysslands armé har ju imploderat för länge sedan, enligt alla ukrainska rapporter, så märkligt att man ändå inte försöker rädda Mariupol.
Citera
2022-03-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Precis. Den här typen av jude och CIA-stödda grupper fungerar ju som nyttiga idioter, men bara så länge de är nyttiga. Det är också Azov som aldrig skulle gå med på nån typ av överenskommelse med Ryssland som Zelensky kanske tänker sig längre fram. Så strategin är att skapa hjältestoryn som kan fortsätta vara nyttig för Ukraina, samtidigt som man dödar hjältarna, som slutat vara nyttiga.

Om du läser DN artikeln istället för att få all din info från Leffe som jobbar på ditt lager kunde du se hur liten del Azov trupperna faktiskt är.
Citera
2022-03-23, 18:54
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag anser att Ukraina borde ha undvikit kriget, ja. Och det till nästan vilket pris som helst. Ukraina är fattigt. Ukraina är korrupt. På de klipp man kan se från landsbygden där strider dragit fram, ser man ett obeskrivligt armod. Det blev väl inte bättre av striderna, men många hus ser ju ut som skjul och de som bor där går klädda i trasor. Städerna sen. Nedgångna hyreskaserner och jättelika industriområden som industriarbetarna arbetar i i sina korta liv. Och nu slåss för ett jävla Natomedlemsskap, strider som lemlästar och dödar många gånger unga människor och på toppen av det lägger byar och städer i ruiner. Och svält. För varje dag som går förloras människoliv, mark, och tillhörigheter i en obeskrivlig omfattning. Och de som främst drabbas är de redan fattiga.

Jag tror de flesta skiter i om ryssarna är där eller inte. Att hålla på med en massa skuld hit och dit spelar ingen roll. Kapitulera nu. För varje dag som går blir kostnaden högre.

Ni är en idiot som inte vet ett skit om det ukrainska folket.
Tor ni att folket vill tillhöra Ryssland? Sitter ukrainarna med rumpan i vädret och väntar?
Fattigt och korrupt ja, men STOLTA ukrainare vill ändra allt till det bättre.Kan bara bli bättre efter denna invasion.. Ni kan suga Putins brunhål
Senast redigerad av leach 2022-03-23 kl. 18:59.
Citera
2022-03-23, 18:54
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sverige skickar ytterligare 5000 pansarskott till Ukraina. Tankar? Själv är jag emot att Sverige ska skicka vapen till krig. Jag tror vi kan göra mer på diplomatisk väg och den bron har vi nu bränt.

Det går inte att förhandla med Putin med ord. På denna front gör pansarskotten mer nytta.

Oavsett vad man tycker om det, så är det på slagfältet allt avgörs. Och ju fler vapen Ukraina har, desto bättre "förhandlingsposition" har de.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Verkligen sjukt detta. Sverige har förbud mot vapenexport till krigförande länder
När vapnen kommer fram tas de om hand av ryzzar.
Det enda det leder till är att Putin riktar några fler missiler mot oss.

Nä. Ett visst antal kanske, men det ingår i kalkylerna. Om ryssarna kommer över några tiotal utav 5000 st så spelar det liksom ingen roll.
Citera
2022-03-23, 18:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Att försöka udensätta Mariupol är inte taktiskt försvarbart på något sätt med tanke på vad jag antar UA armens offensiv förmåga är efter hårda strider i söder. Det skulle vara väldigt liten schans man lyckas till att börja med, att göra stora offenisver är dumt när ryssarna i princip har luften, det riskerar att förstöra hela armen i söder och då ryssarna försöka göra en pincer på trupperna vid donetsk
Azov kan säkert slå sig ut själva om dom vill. De ryska trupperna verkar extremt desorganiserade och ha dålig stridsmoral. Nu vill dom inte det utan försöker hålla staden.
Citera
Medlem
En lägessammanfattning och bedömning tisdag av en krigsvetare på försvarshögskolan.

LÄGESSAMMANFATTNING TISDAG 22/3

Strider har fortsatt utanför Kiev. Enligt Ukraina har man helt rensat byn Moschun utanför Hostomel.

Strider har också pågått inne i Mariupol samt som beskjutningen av staden har fortsatt. Flera andra städer i både östra och västra Ukraina har beskjutits från havet, marken och luften.

BEDÖMNING

Det är tänkbart att Rysslands geografiska målsättningar nu begränsats till att enbart ta kontroll över ett område i sydöstra Ukraina, där Mariupol spelar en nyckelroll.
Mariupol är viktigt för Ryssland ur detta perspektiv av flera skäl. Bland annat:

⦁ Staden krävs för att öppna landförbindelserna mellan Ryssland och Krim.

⦁ Mariupol innehåller en stor hamn, vilket skulle ge Ryssland total dominans i Azovska havet.

⦁ Mariupol innehåller flera stora industrier för tillverkning av stål och andra viktiga resurser och är ett ekonomiskt viktigt centrum i östra Ukraina.

⦁ Det är (eller var innan belägringen) den nästa största staden i Donetsk oblast och behövs för att ”återförena” Donetsk-republiken.

⦁ Staden försvaras bland annat av Azov-bataljonen. Azov-bataljonen grundades 2014 av högerextremister och har utgjort en viktig del för att motivera Rysslands propaganda om nazistiskt inflytande i Ukraina. Detta trots att den ukrainska staten rensat ut de mest radikala och extrema elementen i bataljonen sedan 2014. Att erövra Mariupol och besegra Azov-bataljonen skulle således bli en stor propagandaseger för Ryssland och man kan hävda att man uppnått sitt mål att ”denazifiera” Ukraina, vilket man formellt – särskilt mot den inhemska opinionen – hävdat varit det viktigaste målet med kriget.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Det är ett stort land, men Rysslands armé har ju imploderat för länge sedan, enligt alla ukrainska rapporter, så märkligt att man ändå inte försöker rädda Mariupol.

Vem har sagt att Ryska armen har imploderat? Jag har bara läst att den är betydligt sämre än vad de flesta trodde.

Ryska armen kan fortfarande beskjuta civila och bomba bostäder, se helt ute ur leken är de inte. Ryssland pressas inte hårdare för då trycker herr Putin på några knappar, och då hjälper ingen solksyddskräm.
Citera
2022-03-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Fy fan vad sorgligt, putin måste hata sitt folk.

Visst gör han det. Ryssar verkar självhatiska i allmänhet.
Vägrar vara glada, vägrar vara fria, vägrar att utvecklas.

Fy fan vad skamligt. De slåss nästan om basvaror.
Ska detta föreställa ett av världens största I-länder?

Detta är Putins fel, ingen annans. Jävla svin.

Att läsa böcker om detta krig blir jobbigt.
Det är ju rena skräckfilmen, för båda sidor.
Citera
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jo det är offensivt men för en bra defensiv behöver man nu utnyttja motståndarens svaghet för man vet inte hur länge den varar.
Som sagt hellre granatkastare och granater skulle jag velat se än fler pansarskott. Jag vet inte hur man resonerat här.

Ok, sluta prata offensivt eller defensivt om ni är osäker.
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Azov offras av Ukraina. Dag efter dag - utan ens ett försök att komma till undsättning. Man ser hellre ett förlorat Mariupol med dessa döda hjältar, än ett ukrainskt Mariupol.

Azov på 1000 man (av en arme på 200.000) och ändå har ryssmongolerna inte lyckats besegra dom under 8 års försök. Räknar man de ryska förlusterna som börjar närma sig 10.000 blir en väldigt dyrköpt seger om de väl lyckas... Vad tror du det beror på? Är det Azov som är smått övermänskliga eller ryssmongolerna som är totala klåpare och amatörer?
Citera
2022-03-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Visst är det sjukt. Istället för att hålla huvudet kallt och objektivt så föder man ett längre krig och mer lidande. Jag tycker om Ukraina, ett fantastiskt land och jag har varit där några gånger men jag jag vet samtidigt vad det är för typ av land och regim. Det finns ju orsaker varför dom inte kommer med i EU. Utöver det så är liknelsen med nazityskland mycket bättre på Ukraina än det är på Ryssland, två korrupta länder med i stort sätt samma folk och plundrande oligarker. Jag ser detta som oligarkernas och USA:s krig, inte vårt. Ukrainas regim har själva jobbat bra på det här och nu får dom sin "ära" för historieböckerna och Banderas hade varit stolt. Naturligtvis är större delen av befolkningarna i både Ryssland och Ukraina oskyldiga till detta krig och spektakel men båda folken ska nu lida för västs "värdegrund". USA och EU som inte satt stopp för detta långt tidigare men planen har väl alltid varit att krossa Ryssland med hjälp av offret Ukraina. Jag hade ställt upp på att försvara och skicka vapen till varje EU land och framför allt våra grannländer. Ukraina gick sin hatfulla väg 2014 har sig själva att skylla tillsammans med USA att Ryssland till slut överreagerade.

Varför ska Ukraina lägga sig platt för ocivilicerade orcher? Tur att inte ditt passiva resonemang var gällande i kampen mot exempelvis Hitler.
Citera
2022-03-23, 18:58
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Och nu vill ryssland enbart få betalt med rubel för sin gas/olja, snart står vi och slåss om en brödbit. Fan vad magdalena andersson måste hata svenskar.
Njae, vi klarar oss. Länge. Mycket underhudsfett i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in