2022-03-23, 18:40
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sverige har, i flertalet konflikter över hela världen, bidragit med både kunniga diplomater och neutrala platser att hålla samtal på. Men som sagt har vi bränt denna bro när det gäller denna konflikt.
Men hur ska det hjälpa? Det här problemet kan inte en tredje part lösa genom att prata med Putin.
Citera
2022-03-23, 18:40
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Märkligt av Ryssarna att bomba sönder en stad till 90% som i själva verket är, enligt dig, pro-rysk.

Det är väl även så att de som var ryssvänliga innan kriget knappast är det efter den bombningen.

Dvs ryssarna gör ju i princip alla Ukrainare till rysshatare
Citera
2022-03-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Beslutet: Ryssland och Belarus stoppas från sim-VM

Det internationella simförbundet (Fina) var ett av få förbund som inte stoppat ryska och belarusiska idrottare.
Det fick Sverige att tidigare i veckan hota med bojkott av VM i sommar.
Nu slipper de bojkotta tävlingarna, efter att Fina beslutat sig för att stoppa ryska och belarusiska simmare.

https://www.svt.se/sport/simning/beslutet-ryssland-och-belarus-stoppas-fran-sim-vm

Men Ryssland har minsan sina egna mästerskapsspel numera - tillsammans med Nordkorea, Zimbabwe och Belarus! Inga löjliga dopingkontroller heller!
Citera
2022-03-23, 18:41
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Ryssar köar för att köpa socker. Blir riktigt stökigt när alla försöker greppa varorna samtidigt: https://twitter.com/buch10_04/status/1505068461998882821?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1505068461998882821%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fd-3440917599918724772.ampproject.net%2F2203101844000 %2Fframe.html

Frukt verkar vara bristvara också. Undrar vilka mer varor som kommer bli hamstring av? Hde gärna set fler bilder inifrån sovj..ryZsland
Citera
2022-03-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Verkligen sjukt detta. Sverige har förbud mot vapenexport till krigförande länder
När vapnen kommer fram tas de om hand av ryzzar.
Det enda det leder till är att Putin riktar några fler missiler mot oss.
Visst är det sjukt. Istället för att hålla huvudet kallt och objektivt så föder man ett längre krig och mer lidande. Jag tycker om Ukraina, ett fantastiskt land och jag har varit där några gånger men jag jag vet samtidigt vad det är för typ av land och regim. Det finns ju orsaker varför dom inte kommer med i EU. Utöver det så är liknelsen med nazityskland mycket bättre på Ukraina än det är på Ryssland, två korrupta länder med i stort sätt samma folk och plundrande oligarker. Jag ser detta som oligarkernas och USA:s krig, inte vårt. Ukrainas regim har själva jobbat bra på det här och nu får dom sin "ära" för historieböckerna och Banderas hade varit stolt. Naturligtvis är större delen av befolkningarna i både Ryssland och Ukraina oskyldiga till detta krig och spektakel men båda folken ska nu lida för västs "värdegrund". USA och EU som inte satt stopp för detta långt tidigare men planen har väl alltid varit att krossa Ryssland med hjälp av offret Ukraina. Jag hade ställt upp på att försvara och skicka vapen till varje EU land och framför allt våra grannländer. Ukraina gick sin hatfulla väg 2014 har sig själva att skylla tillsammans med USA att Ryssland till slut överreagerade.
Citera
2022-03-23, 18:42
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Ditt envisa upprepande om att Ukraina borde undvikit kriget visar på en utpräglad skuldproblematik. Det vore klokare att lägga skulden där den hör hemma och inte hos offret. Det blir för mycket Putin ska bomba och Zelensky ska prata.

Jag anser att Ukraina borde ha undvikit kriget, ja. Och det till nästan vilket pris som helst. Ukraina är fattigt. Ukraina är korrupt. På de klipp man kan se från landsbygden där strider dragit fram, ser man ett obeskrivligt armod. Det blev väl inte bättre av striderna, men många hus ser ju ut som skjul och de som bor där går klädda i trasor. Städerna sen. Nedgångna hyreskaserner och jättelika industriområden som industriarbetarna arbetar i i sina korta liv. Och nu slåss för ett jävla Natomedlemsskap, strider som lemlästar och dödar många gånger unga människor och på toppen av det lägger byar och städer i ruiner. Och svält. För varje dag som går förloras människoliv, mark, och tillhörigheter i en obeskrivlig omfattning. Och de som främst drabbas är de redan fattiga.

Jag tror de flesta skiter i om ryssarna är där eller inte. Att hålla på med en massa skuld hit och dit spelar ingen roll. Kapitulera nu. För varje dag som går blir kostnaden högre.
Citera
2022-03-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Vad tycker ni om att ukrainska soldater klär ut sig till kvinnor och försöker smita med civilbefolkningen

Vad tycker jag om att du skulle servera din röv om ryssarna kommer? Lite oroväckande faktiskt. Det mest oroväckande är många som kör med argumentet det är lika bra att ge upp onödigt att slåss för Ryssarna är så mycket starkare. Tycker vi borde spara nicken utifall man behöver ställa några för högfärredi om Putin blickar väst
Citera
2022-03-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
1 Min fet mark. Självklart vill Ukraina försvara sitt territorium.2 Min fet mark. Så detta är inte offensivt?

Jo det är offensivt men för en bra defensiv behöver man nu utnyttja motståndarens svaghet för man vet inte hur länge den varar.
Som sagt hellre granatkastare och granater skulle jag velat se än fler pansarskott. Jag vet inte hur man resonerat här.
Citera
2022-03-23, 18:45
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lancaster hade något klipp strax före invasionen där det tydligt var knallskott som smällde samtidigt som fettot låtsades att det var ukrainskt artilleri och han och hans ”team” tog skydd.
Han jobbar bara med propaganda.

Jo jag har försökt förklara för barkie tidigare ikväll att Lancasters videor är proryska och sprider en falsk bild men det gick inte hem utan jag blev kallad dum som inte tänkte okritiskt. (=
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Azov offras av Ukraina. Dag efter dag - utan ens ett försök att komma till undsättning. Man ser hellre ett förlorat Mariupol med dessa döda hjältar, än ett ukrainskt Mariupol.
Det kan ju också vara ett drag för Kievregimen och Zelenskyj att få bort dom för dom är farliga för regimen med. Men visst kommer det att skrivas många hjältesagor om dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Kramatorsk är helt på Ukrainska sidan. Flera mil från fronten.

Ja det är ju så. Konstigt man säger att ukrainska styrkor bombade där men jag skall titta mer på detta.
Citera
Medlem
Både Ukraina och Ryssland blir bankrutt på detta. Så onödigt. Kommer säkert 1 miljon fattiga hungriga ryssar hit också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in