Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Inte riktigt. Så här skriver Sydsvenskan: Morden var över på bara några minuter. Artonåringen la ifrån sig mordvapnen och gick till en toalett på samma våning. Det låter som om han lade ifrån sig vapnen där han stod just då, och sedan gick till en toalett.
Då blandade jag ihop det. Men man får inte mycket grepp om killen. Relationerna mellan honom och lärarna ska ha varit god och det med hat bara vad han först sa.
Folk är ofta enkelriktade. Jag skrev en gång en kort text med meningen skolkorridorens massaker. En metafor för mobbning och någon dåre började konfrontera mig som är vuxen, medelålders och knappast en tonårigskolelev. Inspirerad av låten I don't like mondays. Bra låt och låtskrivaren begick inget illdåd. Poängen är att folk ser väldigt enkelt. De frågade tjejen varför och hon svarade kallt. "I don't like mondays." Den egentliga orsaken var att mamman försvunnit ut ur hennes liv och pappan söp och våldtog henne. Hon hade inte ens en egen sovplats. När hon fyllde år eller om det var i julklapp fick hon ett gevär av pappan som visste att hon var självmordsnära. Istället för att blåsa huvudet av sig gick hon till skolan och började skjuta. Sensmoralen är att livet är svårt för särskilt utsatta ungar och utfrysning och mobbning gör det inte bättre och den mest dumma motiveringen kan dölja på en enorm oförmåga att sätta ord på vad som egentligen pågår eller vad personen känner. Särskilt om de inte vet själva. Det var liksom bara en dålig måndag (föreställ dig en helg med en supit som förgriper sig på dig och en ny vecka med elaka elever startar upp innan det blir helg igen).
Ska bli intressant att få veta mer om motivbilden.