Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-16, 17:02
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Korsika styrs centralt från Paris. Men nu sker protester. Korsikanerna utnyttjar nog att Macron inte vill ha någon större kris inför valet. De som vill ha mer oberoende har stöd i valen och nu verkar oroligheterna ha tilltagit efter det att en korsikansk terrorist i franskt fängelse attackerats. Han var fängslad för delaktighet i mordet på den franske "ståthållaren" på Korsika som sköts ihjäl 1998 med ett vapen som terroristerna stulit av den franska militären efter att ha stormat en militärförläggning på ön.
Citat:
France may offer Corsica ‘autonomy’ as it struggles to quell protests
Interior minister says government, faced with major crisis before April presidential election, open to talks

Paris could offer “autonomy” to Corsica, the French government has said, suggesting the state might be willing to loosen its historic, centralised grip on the Mediterranean island as it struggles to calm violent protests.

It is unprecedented for a French government minister to suggest offering autonomy for Corsica, an island of 330,000 people

The protests on the island have created a major government crisis with just weeks before April’s presidential election.

The 40-year Corsican “national liberation” campaign of bombing and violence targeting French infrastructure, calmed in 2014 when armed separatists announced an “end to military operations”.

election successes at local and regional levels,

The protests broke out two weeks ago after a savage prison attack on a key jailed nationalist, Yvan Colonna, who was being held at a mainland French prison. He is in a coma ... Colonna was serving a life sentence for murder for being part of a group who assassinated Claude Érignac, the French state’s top official in Corsica, ... Demonstrations and riots have been continuing since the attack on Colonna on 2 March, which protesters blamed on the French government.

[Frankrike] said Colonna had been attacked in prison by a jihadist fellow inmate over “blasphemy”

Prosecutors said 102 people were injured on Sunday during clashes in Corsica’s second-largest city, Bastia. Of the injured, 77 were police.

... legislative powers, such as taxation, local economic development, and housing issues on the island known for the high number of holiday homes owned by non-Corsicans.

53% of those questioned favoured a degree of autonomy for Corsica, with 35% favouring the island’s outright independence from France.
https://www.theguardian.com/world/20...quell-protests

Hur blir den fortsatta utveckllingen på ön?
Kommer de att få mer oberoende?
Kommer protesterna att avta eller tillta?
Och alla andra frågor som påverkas av områdets förhållande till Frankrike.

Vad det låter på Frankrike så verkar det som om korsikanerna kommer att få mer oberoende om inte Macron lyckas förhala det hela över valet, gissar jag.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-16 kl. 17:19.
Citera
2022-03-22, 21:44
  #2
Avstängd
DeValeras avatar
Tror inte på något oberoende Korsika. Ön är för fattig för att kunna erbjuda invånarna en acceptabel levnadsstandard. Skulle tippa på att området får en hel del ekonomiskt stöd.

Tydligen har en korsikansk frihetskämpa blivit mördad i fängelse av en jihadist.

https://www.aljazeera.com/news/2022/...in-jail-france

Undrar om mordet hade politiska eller personliga motiv. Korsika är ett av få områden i Västeuropa där muslimska migranter inte ostraffat kan bete sig hur dom vill mot ursprungsbefolkningen.
Citera
2022-03-22, 22:04
  #3
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tror inte på något oberoende Korsika. Ön är för fattig för att kunna erbjuda invånarna en acceptabel levnadsstandard. Skulle tippa på att området får en hel del ekonomiskt stöd.

Tydligen har en korsikansk frihetskämpa blivit mördad i fängelse av en jihadist.

https://www.aljazeera.com/news/2022/...in-jail-france

Undrar om mordet hade politiska eller personliga motiv. Korsika är ett av få områden i Västeuropa där muslimska migranter inte ostraffat kan bete sig hur dom vill mot ursprungsbefolkningen.
Jaha, så han har dött nu. Det står lite om attacken i första inlägget i tråden. Den franske inrikesministern har varit pressad om hur han kunde bli attackerad i ett franskt fängelse. Ministern säger det var en terrorattack. Det skedde visst i gymet. Frihetskämpen var alltså med och mördade den franske ståthållaren på ön och var nu på väg att flyttas tillbaka till korsikanskt fängelse. Macron ser väl tyvärr ut att leda valet men just korsikanskt oberoende är väl ingen favoritfråga under valet.
Citera
2022-03-22, 22:25
  #4
Avstängd
DeValeras avatar
Jag är inte så insatt i den franska inrikespolitiken. Däremot så ver jag att Frankrike traditionellt har haft en av de mest förtryckande systemet mot språkliga minoriteter. Värst har de tyskspråkiga i Elsass och Lohtringen haft det, deras språk har inte haft något officiellt erkännande, antalet med tyska som modersmål har sjunkt mycket snabbt sedan efter kriget. Italienska i Nizza/Nice har i princip helt försvunnit, flamländskan i nordöstra Frankrike talas av max 30000 personer och försvunnit helt från flera områden, bretonskan i Bretagne har tappat många talare liksom baskiskan.

På Korsika kanske den italienska varianten, korsikanskan bevarats bättre, jag vill erinra mig att frihetskampen har lett till en stärkt position för språket, vilket är unikt för Frankrike och ett visst självbestämmande med ett eget parlament. Hur många som vill ha full frihet och självständighet vet jag inte, men i början av 2000-talet var det en folkomröstning om detta där väljarna sade nej till utökad självständighet. Det bor väl en del franskspråkiga på ön också främst fransmäns som flydde Algeriet vid självständigheten sk pied noir - svartfötter.

En annan ö gick omvänd väg, ön Mayotte i Indiska Oceanien rösta för några år sedan om att bli en helt integrerad del av Frankrike, dvs som ett franskt län och röstade jag till detta. En annan ö, fast större Nya Kaledonien i Stilla Havet har haft folkomröstningar att totalt bryta bandet till Frankrike, men ännu rösterna att fortfarande vara kvar som utomeuropeiskt besittning vann.
Citera
2022-03-23, 06:38
  #5
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Frihetskämpen var alltså med och mördade den franske ståthållaren på ön och var nu på väg att flyttas tillbaka till korsikanskt fängelse.

Vad jag har läst så kan vi inte veta om han var inblandad i mordet eftersom domstolen dömde honom på grundval av att han brukat göra aktivistiska saker tillsammans med de andra två, d v s guilt by association. Jag är inte insatt i fallet, men uppenbarligen finns det två väldigt olika vinklingar i nyhetsrapporteringen. Nationalia skriver:
Colonna has always maintained his innocence. Corsican nationalism considers that there were political motivations in his trial.
Vad finns det som tyder på att han skulle ha flyttats till korsikanskt fängelse om han inte blivit mördad innan? Det fanns väl inga sådana planer hos Paris?

Jag föreställer mig att det knappast skulle bli någon större upprördhet i Korsika om folk i allmänhet trodde att han verkligen vore skyldig. Nu ser det väl snarare ut som om Frankrike har återinfört dödsstraff för separatism, i praktiken?
Citera
2022-03-23, 06:56
  #6
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Vad jag har läst så kan vi inte veta om han var inblandad i mordet eftersom domstolen dömde honom på grundval av att han brukat göra aktivistiska saker tillsammans med de andra två, d v s guilt by association. Jag är inte insatt i fallet, men uppenbarligen finns det två väldigt olika vinklingar i nyhetsrapporteringen. Nationalia skriver:
Colonna has always maintained his innocence. Corsican nationalism considers that there were political motivations in his trial.
Vad finns det som tyder på att han skulle ha flyttats till korsikanskt fängelse om han inte blivit mördad innan? Det fanns väl inga sådana planer hos Paris?

Jag föreställer mig att det knappast skulle bli någon större upprördhet i Korsika om folk i allmänhet trodde att han verkligen vore skyldig. Nu ser det väl snarare ut som om Frankrike har återinfört dödsstraff för separatism, i praktiken?
Är han dessutom oskyldigt dömd så sitter ju Frankrike och Macron i en riktig klämma. Det är redan tveksamt som det är nu. Skillnaden mellan att kallas frihetskämpe eller terrorist beror väl egentligen bara på vilken sida som vinner kriget. "Frihetskämparna" ser väl sin aktivitet som krig. Det vapen som den franske prefekten mördades med hade tydligen erövrats genom en stormning av en fransk militärförläggning på ön.

Nu påstås han ha utsatts för en terrorattack! Men varför det, just nu? Nog låter det troligare att någon kan ha blivit betald för att mucka gräl i fängelsegymet och mörda honom.

Han var dessutom på väg att flyttas till korsikanskt fängelse där han kunnat bli hjälte i både fängelset och på ön.

Det här kanske stinker rejält för Frankrike och Macron.

(Själv tycker jag fallet är svårvärderat eftersom han misstänks/dömts i delaktighet för mord och då är det svårt att försvara honom.)
Citat:
Aggression of Yvan Colonna: what is the status of "particularly reported detainee", lifted by Castex?

Matignon announced on Tuesday March 8 the end of the status of "particularly reported prisoner" for Yvan Colonna, violently attacked in prison.

This status, which prevented his bringing him closer to a Corsican prison, had been contested for years by Yvan Colonna, sentenced to life imprisonment for the assassination of the prefect Erignac in 1998.
https://www.midilibre.fr/2022/03/09/...x-10158138.php

Det står ännu tydligare på andra ställen, men jag hittar det inte just nu.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-23 kl. 07:24.
Citera
2022-03-23, 08:27
  #7
Avstängd
wwrs avatar
Den franske inrikesministern:
Citat:
Darmanin, who was to meet elected officials in the Corsican capital, Ajaccio, said Colonna had been attacked in prison by a jihadist fellow inmate over “blasphemy” in “a clearly terrorist” act. “This talk of a crime by the state is excessive, not to say intolerable,” he told Corse Matin.
https://www.theguardian.com/world/20...quell-protests

Frankrike påstår att Colonna blivit mördad av en jihadist. Möjligen kan han ha skändat islam, men nog låter det troligare att den franska regeringen hyrt lönnmördare som mördat honom innan han skulle förflyttas till Korsika och troligen bli frihetshjälte.

Fallet utgör ett intressant moraliskt dilemma.

Är han oskyldigt dömd så är det givetvis ett fruktansvärt övergrepp.

Men även om han varit delaktig i mordet på den franska prefekten så är frågan diskutabel. "Frihetskämparna" kanske anser att de bedriver krig mot Frankrike. De stormar en militärförläggning, tar vapen som de använder för att mörda den franske ledaren på ön. Sedan tillfångatas en "frihetskämpe" av ockupationsarmén (som "frihetskämparna" ser det). (efter att i flera år levt som herde i bergen på ön, kanske gömd av motståndsrörelsen/terroristerna - välj det som passar) Men han mördas i ockupationsmaktens fängelse. Det strider också mot internationell rätt.

Så objektivt så kan det tolkas som om Frankrike kan bedriva statsterrorism. Även en mördare skall skyddas i fängelset.

Det går inte att bevisa att franska regeringen mördat honom, men det verkar troligt.

Själv tycker jag det känns svårt att försvara honom eftersom han misstänks för delaktighet i mord. Det avgörande är om han varit delaktig i mordet och hur situationen som ledde till mordet av honom själv uppstod. Och de detaljerna blir nog svåra att hitta säker information om.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-23 kl. 09:03.
Citera
2022-03-23, 17:42
  #8
Medlem
barkenarots avatar
Aha!
Jag uppfattade det som om de ändrade hans status till följd av attacken, för att det är onödigt att utse en döende person i koma till republikens farligaste lik. Eller som en eftergift till demonstranterna:

Citat:
"Dans un esprit d'apaisement", leur statut de DPS vient d'être levé par Jean Castex ce vendredi 11 mars.
— FranceBleu/AFP
---
"I en anda av lugnande" kommer deras status som särskilt markerade fångar lyftas av Jean Castex (premiärministern) fredag 11 mars.

Det citatet gäller två andra Korsikanska fångar.
Citera
2022-03-23, 18:06
  #9
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Aha!
Jag uppfattade det som om de ändrade hans status till följd av attacken, för att det är onödigt att utse en döende person i koma till republikens farligaste lik. Eller som en eftergift till demonstranterna:

Det citatet gäller två andra Korsikanska fångar.
Så kan det vara. Men det verkar fullt möjligt att den franska regeringen utsett en lönnmördare som utförde mordet innan Colonnas fångstatus förr eller senare skulle ändras och det hade blivit möjligt att föra honom till Korsika. Han hade då suttit 20 år i fängelse!

Jag har inte sett något om hur han skulle riskera livet genom att skymfa islam i ett franskt fängelse med förmodligen många muslimska våldsbrottslingar. Suicide by jihadist låter inte smart om man redan gjort 20 år och har utsikter att förr eller senare få komma hem som "hjälte"

Colonna blev 61 år och arbetade i gymmet (verkade inte träna) när en 35-årig jihadist hoppade på honom och kvävde honom under 8 minuter utan att några vakter ingrep.
Citat:
For eight minutes, Abé beat Colonna and tried to suffocate him with a bin bag and towels, investigators say.
https://www.bbc.com/news/world-europe-60830052

Det verkar fullt möjligt att den franska regeringen använder lönnmördare. Det är i alla fall en möjlig tolkning av det som inträffade.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-23 kl. 18:40.
Citera
2022-03-29, 22:04
  #10
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag är inte så insatt i den franska inrikespolitiken. Däremot så ver jag att Frankrike traditionellt har haft en av de mest förtryckande systemet mot språkliga minoriteter. Värst har de tyskspråkiga i Elsass och Lohtringen haft det, deras språk har inte haft något officiellt erkännande, antalet med tyska som modersmål har sjunkt mycket snabbt sedan efter kriget. Italienska i Nizza/Nice har i princip helt försvunnit, flamländskan i nordöstra Frankrike talas av max 30000 personer och försvunnit helt från flera områden, bretonskan i Bretagne har tappat många talare liksom baskiskan.

På Korsika kanske den italienska varianten, korsikanskan bevarats bättre, jag vill erinra mig att frihetskampen har lett till en stärkt position för språket, vilket är unikt för Frankrike och ett visst självbestämmande med ett eget parlament. Hur många som vill ha full frihet och självständighet vet jag inte, men i början av 2000-talet var det en folkomröstning om detta där väljarna sade nej till utökad självständighet. Det bor väl en del franskspråkiga på ön också främst fransmäns som flydde Algeriet vid självständigheten sk pied noir - svartfötter.

En annan ö gick omvänd väg, ön Mayotte i Indiska Oceanien rösta för några år sedan om att bli en helt integrerad del av Frankrike, dvs som ett franskt län och röstade jag till detta. En annan ö, fast större Nya Kaledonien i Stilla Havet har haft folkomröstningar att totalt bryta bandet till Frankrike, men ännu rösterna att fortfarande vara kvar som utomeuropeiskt besittning vann.
Samma med katalanskan vid östligaste gränstrakterna till Spanien. Frankrike absolut värsta politiken i Europa kring detta.
Citera
2022-03-29, 23:15
  #11
Medlem
FriaLandetTibets avatar
En regional självständighetsvåg sprider sig västerifrån över EU.

Det började i Storbritannien, med Skottland, och i Spanien, med Katalonien.

Nu har vågen nått Frankrike, med Korsika.

Om några år drabbas Tyskland. Vilket område i Tyskland tror ni bli först ut?

EU är en förutsättning för självständighetsvågen. Små länder som Luxemburg, Irland osv. klarar sig bra i EU, pga den fria rörligheten för varor, tjänster, människor och kapital. Gör att det inte är nödvändigt att vara del av stora länder. Och när även små länder klarar sig väldigt bra, då vill många regioner bli självständiga.
__________________
Senast redigerad av FriaLandetTibet 2022-03-29 kl. 23:19.
Citera
2023-03-11, 06:27
  #12
Avstängd
wwrs avatar
Användningen av korsikanskt språk förbjuds inom offentliga inrättningar på Korsika.
Citat:
The court in the city of Bastia cited France’s constitution it its ruling on Thursday that French was the only language allowed in the exercise of public office.
https://www.theguardian.com/world/20...-french-island

Franskan smyger fram. Boris Johnson och Greta Thunberg är förmodligen båda flytande i franska men talar inte så gärna om det. (Jag har själv pluggat franska i Frankrike, och gillar språket och kulturen, men inte att de skall dominera EU.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-11 kl. 06:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback