2022-03-23, 18:04
Medlem
Termos99s avatar
Trevligt.

Putinrådgivare uppges ha avgått

Anatolij Tjubajs har lämnat sitt uppdrag som Vladimir Putins särskilda representant för förbindelser med internationella organisationer, rapporterar Reuters.

Anatolij Tjubajs uppges vara den högst profilerade tjänsteman som avgått sedan kriget i Ukraina började. Han har lämnat Ryssland och har inte för avsikt att återvända, säger en källa till nyhetsbyrån.

Enligt nyhetsbyrån Bloomberg är orsaken kritik mot kriget i Ukraina.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage
Citera
Medlem
Sverige har väl skickat 5000 pansarskott redan. Ytterligare 5000 är nog bra men jag hade satsat på granatkastare och granater istället.

Kanske är det så man skiljer ut vad som är offensiva och defensiva vapen, det är egentligen ganska flummigt.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
När man talar om trollen... Det här hittade jag med tjetjener i från Mauripol

https://twitter.com/khalediskef/status/1506596829449887751?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1506596829449887751%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.redditm edia.com%2Fmediaembed%2Ftkv8px%3Fresponsive%3Dtrue is_nightmode%3Dfa lse
Man ser dom aldrig de facto slåss mot några UA förband, det eldas på mot utblåsta tomma hus, det beskjuts en balkong, de kliver omkring ibland ett par stela lik som varit döda i timmar.
Kadyrovs tjetjener är knappast något direkt förband för strid, mer polisiära uppgifter verkar det som. Typ som att hindra ryska förband från att retirera.
Citera
2022-03-23, 18:06
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är nog större risk att Kherson och Krim skärs av vad det lider.

Ja så kan det förstås också bli. Det beror på vilket tidsperspektiv man anlägger. Jag såg en karta över hur Ukrainas territorium förändrats genom århundradena. Det har både svällt och krympt vid olika tillfällen. Kollar man lite nordväst, alltså gränserna mellan Polen, Ukraina, Ungern, Vitryssland, Litauen och Tyskland får man en förståelse för hur gränser kan ändras.
Citera
2022-03-23, 18:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Är det nya SAAB tillverkade vi beställer ? Eller hörde att England tillverkar dom nu? Dom är mobila anti tanks är ju en game changer, vi borde haft kvar produktionen är i Sverige.
NLAW tillverkas av Thales i Belfast Nordirland, AT4 i USA och i Karlskoga.
Citera
2022-03-23, 18:07
Medlem
Termos99s avatar
Russian losses in Ukraine exceed Soviet losses in Afghanistan

Russian Foreign Minister Sergei Lavrov on Wednesday said sending peacekeepers to Ukraine may lead to a direct confrontation between Russia and the NATO military alliance.

https://www.jpost.com/breaking-news/article-702073
Citera
2022-03-23, 18:08
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sverige har väl skickat 5000 pansarskott redan. Ytterligare 5000 är nog bra men jag hade satsat på granatkastare och granater istället.

Kanske är det så man skiljer ut vad som är offensiva och defensiva vapen, det är egentligen ganska flummigt.

Hur kan du tänka dig att pansarskott är offensiva? Skall användaren springa över gränsen till fiendeland och leta mål?Nu pratar jag om detta kriget.
Citera
2022-03-23, 18:09
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Efter att ukraina gått ut med att man tänkte avrätta krigsfångar, följt av
uppmaningarna att kastrera fångar och döda ryska barn.
Så är nog ryssarna lite griniga. Grinig ryss, är inget positivt.
Låter som fria fantasier det där.
Ryssen blir grinig för att de får stryk på slagfältet och tar ut det på försvarslösa civila och krigsfångar.
Iof inget ovanligt i brutala krig men tsar Putin den förskräcklige vid makten kan man räkna med extra grisiga ryssar.
Citera
2022-03-23, 18:10
Medlem
ncr04s avatar
Sky News visar upp sina Sverige-kunskaper:
Citat:
Sweden is reportedly sending an additional 5,000 anti-tank weapons to Ukraine to help in its fight against Russian forces.

TT news agency revealed the announcement, quoting Sweden's defence minister.

The country, which is a member of NATO and also has a border with Russia, has already sent 5,000 anti-tank weapons to Ukraine along with other military equipment.
https://news.sky.com/story/ukraine-news-latest-russia-war-putin-nuclear-live-12541713?postid=3598942#liveblog-body
Citera
2022-03-23, 18:11
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Tror du att Kina säger samma sak om Taiwan?

Skillnaden är att Sovjet erkände Ukraina som suverän stat, Kina har aldrig erkänt Taiwan.
Citera
2022-03-23, 18:12
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det vore väldigt spännande att veta orsaken till att Vitryssland inte redan deltar i kriget. Jag förväntade mig att de skulle ge sig in i Ukraina redan under den första veckan, men jag har väl förmodligen missbedömt deras förhållande till Ryssland då helt enkelt.

Presidenten blev nästan störtad där nyligen.
Teorin jag har hört är att ett krig skulle vara jävligt impopulärt bland folket och han sitter illa till redan.
Vi har liksom frivilliga från Vitryssland i Ukraina som förmodligen hoppas på en dominoeffekt om Ryssland åker på truten.
Citera
2022-03-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Jasså du är här nu, och med flagga också.
De kvinnliga flygregementen, tror det var några stycken bildades av Stalin.
"Natthäxorna" kallades de, och som du skrev var de överlag väldigt skickliga stridspiloter
Ja natthäxorna var namnet.
Klart jag måste visa min solidaritet med Ukraina när landet har anfallits av ryssen. Att Ukrainska flaggan är blågul borde ju egentligen inte påverka men gör ändå att den fulla patriotism jag känner för mitt fina Sverige spiller över med lite "patriotism" på Ukraina i dess kamp för sin frihet. För inte ens min värste ovän önskar jag rysk medborgarskap.

Så Ukraina har mitt fulla stöd och även då stöd i form av lite ekonomiska bidrag i sin kamp mot ondskan rike. Mer kan jag inte göra. Hur långt det räcker återstår ju att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in