2022-03-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det spelar ingen roll. Du sa det själv. Han laddade upp den, alltså har han spridit videon. Den skulle omöjligt kunnat spridas om han bara filmat och inte laddat upp videon från första början.

Det är inte ens lagligt att filma den videon.
Det är väl lagligt att filma händelser? Polisen sökte ju dessutom ungdomar som filmat för att styrka bevis.
Citera
2022-03-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyStalberg
Det är advokaten som sa det i intervju. Se den här. https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/advokaten-han-ska-inte-kunna-paverkas/
Ja du. Vad ska man säga. En ganska otrolig intervju och en mycket öppenhjärtig advokat. Den triggerpoint som skedde dagen eller dagarna innan kan man fråga sig vad det var. Advokaten säger också att killen var väldigt distinkt och kronologisk. Och han påpekade att när FC var klar med sin berättelse så var det alldeles tyst i förhörsrummet då de tre (advokat och två poliser) behövde smälta vad som sagts.

Tack för länken!
Citera
2022-03-23, 17:54
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Det är nu vi skulle behövt an Freedom of Information Act som i USA. Skulle gärna vilja ta del av förhörsinspelningarna. Fattar inte varför han hatade dessa lärare...
Och innan man ger sig på folk med Yxa är man extremt skadad. Att skjuta någon eller kanske knivhugga kan ske mer i affekt och impulsmässigt. Men innan man hugger med yxa måste många spärrar kopplas bort..
Citera
2022-03-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Ryktet jag hörde från en annan som bor där nere var att han inte fick delta i något spex och fick hjärnsläpp. Kan också vara därför som "fel" sorts lärare blev angripen.
Enligt advokaten, se länken @ConnyStalberg lagt ut, så hade triggern inget med skolan att göra överhuvudtaget. Det kommer bli väldigt intressant att läsa det där förhöret när killen berättar allt från början till slut.
Citera
2022-03-23, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shutzmann
Sicket dravel. Det är inte lätt att leva för dig.

Motiv: han hatade lärarna. Det är motivet. Garanterat woke pk feminazis. Skyll er själva. Var är nyheten? Ingenstans. Ett par gamla haggor blev dödade, so what? Vem fan bryr sig? Uppenbarligen du.

Det där är inte ett motiv, det där är ett sjukdomsuttryck. Det normala är förstås att bry sig när ett par lärare med vanliga liv och familj och vänner blir mördade av nån galning. Det är ett sjukdomsuttryck att inte bry sig, och då menar jag även att det speglar mer allmän dysfunktion hos den som inte bryr sig. Den typen av person har sällan fungerande liv med fungerande relationer. Fabian är ju en sådan person och vi ser ju hur det gått för honom.
Citera
2022-03-23, 17:58
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratebratom
Citat:
På den digitala anslagstavlan Pinterest har 18-åringen delat rasnationalistiska och antimuslimska konspirationsteorier. Det ena inlägget är en engelsk fake news-artikel om att etniska svenskar riskerar bli en minoritet i Sverige. Artikeln bygger på ett tidigare uttalande från Sverigedemokraternas Richard Jomshof. Det andra inlägget är en bild på en karta över ett framtida Europa där Ryssland saknar gräns med Ukraina och Västeuropa målas ut som muslimskt.
https://aktuelltfokus.se/skolmordaren-i-malmo-delade-hogerextrema-budskap-pa-sociala-medier/
Latinskolan i Malmö anses vara en skola där man, även enl. deras policies, bryr sig väldigt mycket om varandra samt bland mycket annat, människors lika värde.👍🏼

Detta måste sannolikt ha stuckit i ögonen på FC iom de olika diagnoser som han antagligen kan fastställas att bära på. Rasnationalism och antimuslimska konspirationsteorier är ingen bra kombo för någon med FC bräckliga mentala hälsa.

Känns otroligt tungt att konstatera att ingen i omgivningen tycks ha agerat konkret i sak innan FC formellt blivit myndig.
Hans mor avled igenom en olyckshändelse när han var 5 år, men han har ju bott hos sin far ända tills nu 13 år senare.
Även kontakter mellan samhällets olika funktioner (skola, socialtjänst m.fl.) tycks inte ha utvecklats i några konkreta åtgärder, som exempelvis utredning vid en orosanmälan.

Någon kan tycka att det är lätt för mig att ha åsikter med facit i hand, men resultatorienterade förändringar måste absolut genomföras, och inte bara snackas om.

Mina tankar går till de två oerhört omtyckta lärarna som förtjänade att komma hem till sina nära och kära efter ännu en väl genomförd dag på jobbet!
V.I.F.🕯
/🇺🇦
Senast redigerad av LeBronThurman 2022-03-23 kl. 18:54.
Citera
2022-03-23, 17:59
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyStalberg
Enlitg advokaten verkade det som triggern var samhällsrelaterad.
Jag var säker på att något sopats bort.

Kanske har han utsatts för näthat eller nättroll. Jag vill bedöma honom som högre intelligent även om det är gissningar, störda människor online skulle absolut kunna stressa upp någon som samtidigt kanske är särskilt omogen för sin ålder pga autismspektrum.
Jag anser dock ändå att han varit väldigt märklig trots autism som gått till skolan för att döda och sedan fastnat i någon rigid föreställning att han ska närvara under lektionerna.

Inte mycket som släppts. Om han inte är någon som är särskilt intresserad av gärningsmän som han kan identifiera sig med, och då inte gör det för att bli känd och samtidigt ta hämnd då är det intressanta om stressen kommit inifrån honom själv eller utifrån. Man ser exempelvis regelbundet typer dyka upp som verkar leta självmordsnära människor här på forumet. Gissningsvis är de inte sällsynta även om man själv inte direkt ser dem. Internet är trots allt störda människors lekplats.

Skulle det vara som du säger vet jag inte riktigt vad i samhället som kan orsaka en attack på lärare. Djup skräck för något som gör att han ville hållas i förvar länge?
Citera
2022-03-23, 17:59
Medlem
Advokaten verkar inte ha haft några större mål tidigare va? Ger bilden av att inte vara särskilt mediavan i alla fall, spekulerar om klienten och ger ut ganska mycket information såhär tidigt.
Citera
2022-03-23, 18:00
Moderator
OYs avatar
Om någon är officiellt misstänkt för brottet kränkande fotografering kan en tråd startas om det konkreta fallet. Den här tråden handlar om ett misstänkt dubbelmord.

/Mod
Citera
2022-03-23, 18:00
Medlem
NidarosGnomens avatar
Det här känns som ett rätt udda fall. Det kanske inte är det, men det känns som att många andra gärningsmän som begår den här typen av brott antingen har specifika måltavlor, vilket denne GM inte verkar ha, eller bara vill skada så många som möjligt tills polis är på plats och han kan provocera fram "suicide by cop" eller att bli gripen. I detta fallet så har GM slutat efter två (potentiellt för att ingen annan var i närheten, men ändå) och självmant kontaktat polisen för att sedan lämna över sig själv och samarbeta med polisen.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som känns udda, men allt känns bara så onödigt och idiotisk ur GMs perspektiv. Jag hoppas att vi snart får en tydligare bild av vad motivet till denna tragiska händelse var för något.
Citera
2022-03-23, 18:01
Medlem
Vilket förakt för brottsoffrens familj o efterlevande ! hur kan pressen skriva " han mår dåligt och har ångest " stackar pojke ....

Sen att det finns en "orsak " till dåden ... att det finns en triggerpunkt vad har det för betydelse ??
Citera
2022-03-23, 18:01
Medlem
Har MGM:s Facebook lagts ned? Vill läsa vad andra skrivit till hen om dådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in