2022-03-23, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Vad menar du? Om vaccinerade dödsfall bland 70+ är 10%, men de utgör 20% av 70+ befolkningen, då har ju dödligheten halverats. Vad är det som du inte förstår?

Till och med när man använder det kinesiska CoronaVac.

BioNTechs Comirnaty mRNAvaccin reducerar dödligheten med drygt 90%. Det räcker att du kollar på datan från Hong Kong, där omicron nu bränner igenom befolkningen med en ruskig fart.
Nej, 90% av alla som avlider i/med covid är vaccinerade - utan hänsyn tagen till åldersgrupp.
Sedan får väl var och en bena ut åldersfördelningen i respektive grupp.
Vi kan bara konstatera att de ovaccinerade knappast kan vara överrepresenterade om de endast utgör ca 10%
Citera
2022-03-23, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej, 90% av alla som avlider i/med covid är vaccinerade - utan hänsyn tagen till åldersgrupp.
Vi kan bara konstatera att de ovaccinerade knappast kan vara överrepresenterade om de endast utgör ca 10%

Jo - de ovaccinerade är kraftigt överrepresenterade.

https://i.imgur.com/AnBhG5m.png
Citera
2022-03-23, 17:02
Medlem
Citat:
Du verkar vara totalförvirrad.

För det första så är Sverige ett dåligt exampel att mäta med, eftersom nästan alla 70+are redan är vaccinerade.

Istället ska du kolla på Hong Kong. Vaccinationsgraden bland 70+ är runt 20% och folk dör som flugor. Det är som när det var som värst i Sverige. 200-300 per dag. I princip vartenda dödsfall är ovaccinerat, trots att hela 20% av gruppen har fått vaccin.

Varför är det här så svårt för dig att förstå?
Citera
2022-03-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Du har postat den tidigare och jag har kommenterat den. Åldringarna tål sannolikt inte boosterdoserna samtidigt som de åker på Covid.
Säger inte det gröna diagrammet något helt annat?
Pucklar är oerhört intressanta och återger kanske en hemsk verklighet i stället för vaccinets fantastiska egenskaper.
Citera
2022-03-23, 17:06
Medlem
Citat:
Du har postat den tidigare och jag har kommenterat den. Åldringarna tål sannolikt inte boosterdoserna samtidigt som de åker på Covid.
Säger inte det gröna diagrammet något helt annat?
Pucklar är oerhört intressanta och återger kanske en hemsk verklighet i stället för vaccinets fantastiska egenskaper.

Vad menar du? Menar du den gröna linjen som representerar dödsfall i gruppen 20-49 år?

Man ser inte skillnaden då skalan är anpassad till åldersgrupperna med högre dödlighet men skillnaden är lika stor där om inte större.
Citera
2022-03-23, 17:07
Medlem
Citat:

Du vet att din graf slutar vecka 8 och att vi nu är inne på vecka 12? Samt så är väl den där grafen baserad på 21 dagars glidande medelvärde? dvs sista punkten i din graf är medelvärdet av perioden vecka 6 till 8.
Omikronpatienterna hade väl knappt hunnit börja komma till IVA då? Än mindre hunnit börja dö.

En aning oärlig presentation av statistik kan jag tycka, och jag undrar även varför dom ändrat till 21 dagars medelvärde just nu när statistiken börjar ändras.
Senast redigerad av 4shoshin 2022-03-23 kl. 17:13.
Citera
2022-03-23, 17:10
Medlem
Citat:

För det första så är Sverige ett dåligt exampel att mäta med, eftersom nästan alla 70+are redan är vaccinerade.

Istället ska du kolla på Hong Kong. Vaccinationsgraden bland 70+ är runt 20% och folk dör som flugor. Det är som när det var som värst i Sverige. 200-300 per dag. I princip vartenda dödsfall är ovaccinerat, trots att hela 20% av gruppen har fått vaccin.

Är du säker på att vaccineringsgraden för 70+ är så låg?

https://www.covidvaccine.gov.hk/en/dashboard

Enligt denna så är vaccineringsgraden för äldre mycket högre än så - dock mycket lägre än i Sverige.
Citera
2022-03-23, 17:10
Medlem
Citat:

Jag kan kontra med Israel, Island, Färöarna som upplevde sin värsta period under omicron. Trots en nästan hundraprocentig vaccinationstäckning.
Dessa länder drabbades inte i första vågen på samma sätt som Sverige. Vi har byggt vårt naturliga immunförsvar på ett betydligt mer gynnsamt sätt. Vi har T-celler som bekämpar infektionen innan den hinner bli allvarlig.
Vaccinet hindrar inte infektion eftersom det bygger på en felaktig mrna kod.
Citera
2022-03-23, 17:13
Medlem
Citat:
Vad menar du? Menar du den gröna linjen som representerar dödsfall i gruppen 20-49 år?

Man ser inte skillnaden då skalan är anpassad till åldersgrupperna med högre dödlighet men skillnaden är lika stor där om inte större.
Jag menar stapeldiagrammen.
Citera
2022-03-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Du vet att din graf slutar vecka 8 och att vi nu är inne på vecka 12? Samt så är väl den där grafen baserad på 21 dagars glidande medelvärde? dvs sista punkten i din graf är medelvärdet av perioden vecka 6 till 8.
Omikronpatienterna hade väl knappt hunnit börja komma till IVA då? Än mindre hunnit börja dö.

Jag är fullt medveten om detta. Rapporten kom i Torsdags och det är väl ungefär så långt man kan sammanställa någorlunda säkert utan att eftersläpningen påverkar för mycket.

Vad tror du har hänt dessa 2-3 veckor? Ser det helt tvärt om nu helt plötsligt?
Citera
2022-03-23, 17:17
Medlem
Citat:
Jag är fullt medveten om detta. Rapporten kom i Torsdags och det är väl ungefär så långt man kan sammanställa någorlunda säkert utan att eftersläpningen påverkar för mycket.

Vad tror du har hänt dessa 2-3 veckor? Ser det helt tvärt om nu helt plötsligt?

Ingen ide att jag säger åt dig vad som hänt ända sedan januari när omikron började ta över. Det är bättre att du kollar själv för du kommer ändå inte tro mig om jag säger det åt dig.
Citera
2022-03-23, 17:32
Medlem
Citat:
Är du säker på att vaccineringsgraden för 70+ är så låg?

https://www.covidvaccine.gov.hk/en/dashboard

Enligt denna så är vaccineringsgraden för äldre mycket högre än så - dock mycket lägre än i Sverige.
När jag pekar på låg vaccinationsgrad så menar jag folk som har fått 2 doser och att det sedan gått 2 veckor sedan den senaste dosen.

Sen måste jag medge att det var ett tag sedan jag kollade på denna sida, så jag underdriver helt klart hur effektivt vaccinet är om du man tittar på datan.

https://www.covidvaccine.gov.hk/pdf/death_analysis_en.pdf

Hong Kong har ungefär samma befolkning som Sverige. Sju veckor sedan hade de totalt 300 dödsfall av covid sedan pandemin bröt ut för drygt två år sedan.

Under de senaste sju veckorna har det varit som Sverige mars-april 2020. 6000 personer har dött i covid och 88% har varit ovaccinerade.

Need we say more?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in