2022-03-23, 17:17
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vi kan väl i alla fall enas om vad gäller det här specifika fallet att den här filmen på hur ett av brottsoffren förs bort inte kommer att påverka bevisläget mot gärningsmannen alls.

Det kan vi enas om!
Citera
2022-03-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Det är nu vi skulle behövt an Freedom of Information Act som i USA. Skulle gärna vilja ta del av förhörsinspelningarna. Fattar inte varför han hatade dessa lärare...

Spelar ingen roll varför. Vad en psyksjuk person säger om sina motiv är sällan informativt utan det ska betraktas som uttryck för dennes sjukdom.
Citera
2022-03-23, 17:19
Avslutad
Skulle tippa på att Karate-Fabian får minst 18 års fängelse.

Vad tror ni?
Citera
2022-03-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Mördaren forcerade dörr och attackerade med yxa
23 mars 2022 16:52

Den 18-årige eleven har berättat hur han dödade de båda lärarna på Latinskolan. Yxan som han använde vid morden hade han med sig redan när skoldagen började."

Från en några minuter gammal artikel.

https://www.sydsvenskan.se/2022-03-23/mordaren-forcerade-dorr-och-attackerade-med-yxa
Jag citerar lite:

Den misstänkte har angett ett slags motiv, men det riktas inte mot de båda mördade kvinnorna som individer och är svårt för utredarna att få grepp om. Mannens försvarare beskriver det som ”konturerna av ett motiv”, utan att gå in i detaljer.

Jag tolkar det som att han specifikt inriktade sig på dessa två lärare, men att motivet inte är riktat mot dessa två. Det verkar vara väldigt luddigt. Frågan är om killen begriper själv varför han gjort som han gjort.

Lektionen som nyss avslutats handlade om kriminologi.
Citera
2022-03-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
För det första är filmen inte närgången eller stör något räddningsarbete på något sätt.

efter lite sökande hitta jag också filmen. Som du säger..
Att den skulle vara kränkande eller oetiskt på något sätt, är total jävla skitsnack.

Det framgår inga skador. Identiteten på personen framgår inte heller.

man ser en person filmat från andra sidan vägen.. under orange filtar, som åker bår och lastas in.
troligt att personen på båren är en kvinna endast på grund att vi vet att det bara var två kvinnliga offer - och för att man ser 1 dam-stövlar under filten.
Citera
2022-03-23, 17:23
Medlem
Larasofts avatar
Otroligt otäckt om han kunnat mörda flera (lärare?) Om de strömmat till. Och sedan som en stoppknapp lugnt ringa 112. Jag undrar om han påverkats på något forum för likasinnade.
Citera
2022-03-23, 17:24
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland

Vad tror ni?
Kan bli 16 år, som är normalstraffet för mord i Sverige. Främst då man kommer beakta att han varit samarbetsvillig och larmade polisen. Med andra ord ute om 10 år om han sköter sig.

Hade han begått brottet för tre månader sedan så hade han fått max 8 års fängelse (ute efter 5 år). Eller kanske till och med sluten ungdomsvård 4 år.
Citera
2022-03-23, 17:25
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nej, jag tar inte anabola. Däremot har jag tränat i snart 20 år och har således mängder av vänner som kurerat eller kurerar med jämna mellanrum. Det händer självklart att folk skadar sig när dom kört ett program med kur och det har haft ganska allvarliga konsekvenser på deras humörsvängningar. Att man tagit kur och sen skitit i träning har jag bara sett vid ett tillfälle för säkert 15 år sedan och vad jag vill minnas så var personen i fråga minst sagt odräglig under den tiden till och väldigt svår att umgås med.

Jag hoppas du förstår att du inte kan jämföra självmedicinering med en behandling som är ordinerad av läkare där man dessutom gör regelbundna uppföljningar för att försäkra sig om att allting står till som det ska. Män som får testo utskrivna av läkare får det för att motverka ex. prostata cancer och då talar vi om helt andra mängder och, som sagt, under helt andra former. Det du gör här är att jämföra äpplen och päron och leder endast till en väldigt förvrängd bild av verkligheten.

Jag har inte sagt att det var roidrage, det jag sa var att man inte ska dra slutsatsen att en människa inte går på kur därför man inte ser tydliga gains. Det är inte så att testo gör per automatik att du blir biffig utan du ska käka, sova och lyfta rätt också. Jag är för övrigt helt övertygad om att det inte är roid rage därför fallet vi talar om här uppenbarligen är till viss del överlagt snarare än en spontan outburst av ilska

Lilla gubben, Den som slagit i dig att roidrage är en myt ljög duktigt. Testostorone är en hormon och ett överflöd av hormoner har en påverkan på humörsvängningar. Det räcker att titta på kvinnor under mens eller dylikt för att hitta liknande, om än mindre omfattande, resultat av att ha ett överflöd av hormoner i kroppen där man kan tydligt se hur dessa påverkar beteende och att ilska vid ett tillfälle där kroppen har ett överflöd av hormoner är minst sagt amplifierad, dvs "Roid rage" i fallet testo.

Länkar för säkerhetsskull till några studier för att köra hem min poäng om sund logik inte biter här;

Källa: https://www.outsideonline.com/health/training-performance/how-real-roid-rage/

Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3615053/

Jag har själv brukat i många år så jag har egen erfarenhet.
Vi kan säga så här, våra erfarenheter skiljer oss åt.

Jag tycker inte bilderna talar för aas bruk.
Han är för den normala gymråttan ganska otränad.
Att han sen tagit något för att bli "tuffare" låter jag andra bedömma.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Kan bli 16 år, som är normalstraffet för mord i Sverige. Främst då man kommer beakta att han varit samarbetsvillig och larmade polisen. Med andra ord ute om 10 år om han sköter sig.

Hade han begått brottet för tre månader sedan så hade han fått max 8 års fängelse (ute efter 5 år).

Fast det är ju ett dubbelmord, planerat.
Citera
Medlem
Citerar från expressen gällande F@bian/kvinno mördaren.

”Under förhöret igår så hade han ett kroppsspråk av en som var helt förkrossad om jag säger så. Han var ledsen, tårarna rann på honom nästan hela tiden. Han var otroligt låg”

Ska man tycka synd om den här vidriga saken? Krokodil tårar? Tror han att det funkar så?

Han är under uppsikt för att han inte ska begå självmord i sin cell! Mysigt se till att han håller sig vid liv och plågas av sina smutsiga handlingar!

Bye bye lill fabbe!
Citera
2022-03-23, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Otroligt otäckt om han kunnat mörda flera (lärare?) Om de strömmat till. Och sedan som en stoppknapp lugnt ringa 112. Jag undrar om han påverkats på något forum för likasinnade.
Jag har inte hittat någonstans där det står att det skulle kunna begås fler mord. Han stack upp till 3:e våningen, dödade en lärare. En annan smet iväg genom en dörr, som han forcerade, och dödade henne också. Var nånstans står det att det skulle kunnat bli fler mord? Ja, förutom att en random tråddeltagare sagt så.
Citera
2022-03-23, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland

Vad tror ni?

Han kommer sannolikt dömas till rättspsyk. Ung, deprimerad, troligtvis asperger eller något annat på skalan. P7an kommer visa att han behöver vård. Kanske kan han komma tillbaks till samhället som en fungerande medelålders man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in