2022-03-23, 17:05
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Patrick Lancaster har varit inne och vänt i Mariupol igen:

https://www.youtube.com/watch?v=fziLeZtmadE

Intressant för den som vill få en liten blick över situationen kring staden.

En inblick i situationen i staden sedd med pro-ryska ögon ja.

Artikel om bl.a. Lancaster från 2017

"Phillips works with a third pro-separatist video maker - American-born Patrick Lancaster. Lancaster also describes himself as an independent journalist, and says his work is entirely funded through crowdfunding. Despite this, he seems to have raised less than $6,500 in the past eight months.
Lancaster's videos have been featured by mainstream media outlets and he has contributed to The Telegraph and Sky News.
However, some of his reporting has been openly hostile towards Ukraine and the West. Speaking on RT in February 2015, Lancaster said that the Ukraine's current president, Petro Poroshenko, is an enemy of the people."

https://www.bbc.com/news/blogs-trending-40647061
Citera
2022-03-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Gör det verkligen det? De ser ju ut som att de kommer direkt från sminklogen i varenda film de lägger ut. Att deras svarta uniformer ser ut som att de kommer direkt från kemtvätten gör också att jag tvivlar på hur mycket jobb de faktiskt utför.

Det är dem officiella kanalerna, så tillsätter de musik. Verkar som Kadyrov vill ha sin stämpel med. Funnits klipp som postats inifrån Mariupol där det är mkt närstrider
Citera
2022-03-23, 17:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Så då kommer vi alla att "vinna" på kriget. Är det det du menar? Vad gäller Ryssland så verkar de redan vända sig bort från EU. EU hotar med att inte köpa gas, men ryssarna låter gasen flöda forfarande. Vi får se hur länge. Jag tror man ska vara försiktig med att se enbart positivt på sprickan mellan Ryssland och Väst.

Den stora vinsten kommer när Ryssland kollapsar. Man får bita ihop ett par veckor till.
Citera
2022-03-23, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sverige skickar ytterligare 5000 pansarskott till Ukraina. Tankar? Själv är jag emot att Sverige ska skicka vapen till krig. Jag tror vi kan göra mer på diplomatisk väg och den bron har vi nu bränt.

Bara 5000 ?
Citera
2022-03-23, 17:11
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Fanns några på reddit, men oftast försvinner vissa och så dyker det upp klipp man gjort av flera filmer med musik… (inget sevärt) Vet inte om det är censur eller annat från Ryssland.

När man talar om trollen... Det här hittade jag med tjetjener i från Mauripol

https://twitter.com/khalediskef/status/1506596829449887751?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1506596829449887751%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.redditm edia.com%2Fmediaembed%2Ftkv8px%3Fresponsive%3Dtrue is_nightmode%3Dfa lse
Citera
2022-03-23, 17:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Sverige skickar ytterligare 5000 pansarskott till Ukraina. Tankar? Själv är jag emot att Sverige ska skicka vapen till krig. Jag tror vi kan göra mer på diplomatisk väg och den bron har vi nu bränt.
Du inser att det inte kommer att bli nån mera diplomati eller relationer överhuvudtaget mellan Väst och Ryssland på tiotals år?
Att sända vapen till Ukraina är en investering i framtiden. Försvaga Ryssland så mycket så att de aldrig vågar sig på nått liknande igen.
Citera
2022-03-23, 17:12
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Ja precis.

Du jämför ju din siffra 220 mot dessa 16000 döda. Har du någon siffra på att dessa är döda i strid, eftersom verkar vara extemt viktigt för dig att man dör i strid. Annars är ju din jämförelse helt ointressant. Så hur många ryssar har hittils dött i strid i detta krig?

Jag har inte påstått att 16000 dött utan det bisarra i påståendet.

Förövrigt så är konflikten inte slut vad jag vet och sådan statistik förs samman efter kriget.

Ukraina har gått ut med att 14000 dött i strid.

Vissa andra källor säger 16000.

Sen tycker jag du borde chilla lite. Knappast jag som dragit upp parametrar på vad "in combat" innebär. Vill du räkna in sjukdom, självmord och förstoppning i den kategorin så räkna på ditt sätt. Oavsett vad har du fel.

Jag tror inte ens folk förstår hur fruktansvärt stora strider och mängder av soldater det ska till för att 500 ska dö om dagen. Sänk till 10.000 döda ryssar så är det 357 om dagen.

Det är inte en sån konflikt som. Utspelar sig i Ukraina nu. Det är inte hundratusentals soldater i aktiv strid.
Citera
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Känns ju inte direkt som att Putin är intresserad av diplomati. Tror att en avsättning av honom är den enda möjligheten, och den kan bara komma inifrån Ryssland, och det enda som kan tvinga fram det är militära nederlag.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Sista ultimatum till Azov i Mariupol. Från midnatt tas inga fångar:
Citat:
Russian + Donbass forces have given a last ultimatum to Azov in Mariupol, giving them time to surrender until midnight local time (in six hours)

From midnight no one will be taken prisoner.
https://t.me/intelslava/23249
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
5000 till AT4 på gång.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Goda nyheter! Må de komma väl till användning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Saken har förts fram från Ryssland sedan 2008 utan att ha hörsammats. Kriget hade kunnat undvikas.

https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4&t=1052s
Väst gjorde allt som var möjligt för att försöka undvika krig. De talade tydligt om för Putin att ett krig skulle leda till en katastrof för Ryssland, men Putin ville inte lyssna och gjorde sitt livs största misstag. Hade Putin bara haft lite bättre verklighetsförankring och förstått konsekvenserna av ett krig så hade detta aldrig hänt.

Det enda som man kunde ha gjort från Ukrainsk sida för att förhindra kriget vore att frivilligt bli en rysk lydstat, det var det enda som Putin ville och hela syftet med invasionen. Men det hade inneburit en oerhört dyster framtid för det ukrainska folket.
Citera
2022-03-23, 17:13
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Vad tror du att man kan göra på diplomatisk väg, om jag får fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in