2022-03-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Mobbad av lärare?
Förekommer det att lärare kränker/fryser ut elever?
Kanske inte fryser ut rent medvetet. Däremot finns det väl favoriseringar i olika utsträckning. Är det en elev som visar sig inte dela de värderingar som råder, som sätter sig på tvären, som alltid ifrågasätter och uppträder arrogant är nog risken att eleven hamnar utanför. Ingen lärare uppskattar elever som inte beter sig på ett lämpligt sätt.
Citera
2022-03-23, 10:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
På tal om ett "vagt motiv". Det var någon som tidigare frågade ifall GM hade haft kontakt med någon av offrens barn, som ju var i samma ålder som GM. Jag hittar inte det inlägget nu.

Det skulle kunna vara ett motiv, ifall han haft/velat ha ett förhållande med någon & sedan, verkligt eller inbillat, fått för sig att mamman hindrat detta.

Inget jag själv tänkte på från början, men den där frågan fick mig att fundera lite.

Givetvis ren spekulation.
Citera
2022-03-23, 10:54
Medlem
Bendis avatar
Det finns ju människor som är antisociala oberoende av vad de varit med om eller hur folk beter sig mot dem. Kanske finns det ingen att skylla på i detta fall utöver självaste FC
Citera
2022-03-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archimedesx
SSRI är inte så ofarligt som du beskriver, tvärtom kan det för vissa ge extrema biverkningar som gör att de vill ta både sitt och andras liv. Troligtvis pga av att serotoninnivån blir alldeles för hög. SSRI har varit med i bilden som en starkt misstänkt utlösande faktor i extremt många vansinnesdåd i USA. Se länk.
https://www.psychreg.org/antidepressants-ssri-mass-shootings/
Det låter ju inte alls bra. Men det är klart att en melankolisk person som får tillbaka lite initiativförmåga och viljestyrka mha SSRI från att kanske i månader ha legat i sängen 24/7 kan förstås använda den energin inte minst för att ta livet av sig själv, något personen inte aktivt orkat göra tidigare.
Citera
2022-03-23, 10:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Det finns ju människor som är antisociala oberoende av vad de varit med om eller hur folk beter sig mot dem. Kanske finns det ingen att skylla på i detta fall utöver självaste FC
I det här fallet kan man väl dessutom anta att rikspolischefen inte kommer att ställa sig frågan:
..för den enskilde unge killen som begår en sån här förskräcklig händelse. Vad har den personen varit med om för någonting? Vilka omständigheter har den killen växt upp under? Vad är det för trauma han bär med sig?
Citera
2022-03-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Menar du asocial eller osocial? Det är en enorm skillnad. Googla gärna.
Citera
2022-03-23, 11:04
Medlem
18åringen bevakas dygnet runt.

Den 18-åriga elev som erkänt de två morden på lärarna i Malmö är ångerfull, uppger hans advokat.

Advokaten uppger även att 18-åringen inte förberett sig särskilt länge.

Han har en jäkla ångest just nu, naturligtvis. Han har väl ett litet helvete där nere, kan jag tänka mig, säger Anders Elison

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4M9eJ/skolattacken-pa-malmo-latin-18-aringen-angerfull-uppger-advokaten
Citera
2022-03-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whateverwhenever
Kan bekräfta att ena av offren heter (Ann*a bö*k) n,ö. Må dom vila i frid ✌🏼 ❤️

An*na? Inte Sa*ra?
Citera
2022-03-23, 11:06
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
En sammanfattning med ett ord på det du beskriver är att han hade ett behov av ”självbekräftelse”.
Att få ”bli någon som blir ihågkommen”.
Rätt eller fel - det vet vi inte heller än.
Men sannolikheten är stor för att du har rätt.
Ja, att bli sedd. Levt utan sin mamma sedan 2009, känslor som ev en pappa kan fylla hålrummet av. Mamma son rollen ÄR speciell. Andra kvinnor t pappa kan ha funnits och då kan pappa också bli upptagen av ngn annan än ”honom” - mkt ensamhet.? Hatkänslor väcks. Svårigheter socialt, tyst, 58 vänner på soc. medier - dom var kanske riktiga vänner o inte som alla klickar vänförfrågan t hö o vä utan att känna personen!! Mobbad = hat, drar sig undan och tränar, fysiskt förlösande.
Kontentan för honom efter morden är självuppfyllande - NEJ jag är ingenting värd och nu har jag förstört mitt liv.
Så sorgligt, jätte duktig på att teckna!!
Har han blivit mobbad så anser jag att då är dom medskyldiga till detta!
Citera
2022-03-23, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Den 18-åriga elev som erkänt de två morden på lärarna i Malmö är ångerfull, uppger hans advokat.

Advokaten uppger även att 18-åringen inte förberett sig särskilt länge.

Han har en jäkla ångest just nu, naturligtvis. Han har väl ett litet helvete där nere, kan jag tänka mig, säger Anders Elison

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4M9eJ/skolattacken-pa-malmo-latin-18-aringen-angerfull-uppger-advokaten
Jag undrar vad som hände i skallen på honom. Han är ledsen och ångerfull. Han vill ha det ogjort. En handling han kommer ha ångest över resten av sitt liv.
Citera
2022-03-23, 11:09
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I det här fallet kan man väl dessutom anta att rikspolischefen inte kommer att ställa sig frågan:
..för den enskilde unge killen som begår en sån här förskräcklig händelse. Vad har den personen varit med om för någonting? Vilka omständigheter har den killen växt upp under? Vad är det för trauma han bär med sig?

Samtidigt borde hela samhället ställa sig den frågan.

Och också hur bup/psykiatrin fungerar.
Citera
2022-03-23, 11:11
Medlem
ImTheMans avatar
incel-begreppet känns väl inte jätterelevant när man pratar om 18-åringar. åldern på offren är väl en antydan om att det inte handlar så mycket om att få ligga heller.

det är gynnsammt inför dom att var "ångerfull", i synnerhet när man är tidigare ostraffad. det är irrelevant att hans advokat säger sånt.
Senast redigerad av ImTheMan 2022-03-23 kl. 11:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in