2022-03-23, 09:28
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Kanske inte topic…

Men det finns en orsak till att skoldåd ökat

Det finns ingen styrning och man får inte vara en auktoritet som lärare.

Vissa klarar inte av det och GM kan vara en av dem. Han blev ifrågasatt på ett sätt han inte klarade av.

Reglerna och de sociala koderna är väldigt oklara i dagens skolsystem.
Autistiska människor klarar inte av när man säger åt dem. Det är väldigt svårt att ställa krav på dem och sätta regler de ska förhålla sig mot. De klarar sällan av att uttrycka frustration utan är arga omkring en osv. Jag kan vara sträng mot autistiska när de blir äldre och inte lyssnar. Medan de är små och i lägre skolåldern fungerar det bättre men det blir svårt för dem när kravbilden ökar. Du måste verkligen kunna kommunicera med dem, ställa frågor som om de är mycket yngre och uppfatta deras behov. Det är inte människor som spontant kan sätta ord på känslor, deras frustration eller upplevelser och de vägrar att göra som de blir tillsagda om de inte känner för det. I deras huvuden förekommer ett personligt regelverk på var och varannan av dem. Det är jag övertygad om även om jag bara varit med i ett par enstaka autistiska människors liv.

Däremot har du rätt i att det måste återgå till bättre strukturer i skolan. Majoriteten av eleverna är inte förmögna till alltför mycket eget ansvar, otydligheter etc. Det är sinnesjukt hur många hemmasittare det blivit. Skolan har allvarliga problem!
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofia.lotussen
Det är riktigt svårt att få hjälp med psykiska problem i princip överallt (internationellt) oavsett vilken ålder du är i.
Pga. Fördomar emot personer med psykiska problem avsaknad av kunskap och pga att jävligt många psykologer inte bryr sig ett skit om människan de behandlar.

Det finns dock en skillnad på Malmö och andra städer om man ser till Sverige i stort och den skillnaden har förekommit en del i media, men inte tillräckligt. Bara tills för några år sedan var tex PTSD en diagnos som en svensk person inte kunde få adekvat behandling för i Malmö, enbart krigsflyktingar kunde få den sortens terapi som erkänt fungerar bäst och har bäst evidens. Det är bara ett exempel av många.
Citera
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Varför känns detta typiskt att inte agera i tid, innan ngt händer.
Vad gjorde pappan? vilken grundskola gick han i?
Klimatet i skolan är hårt och dom vuxna ser inget.
Omklädningsrum på gymnastiken är tortyrkammare för många där man piskar varandra med blöta handdukar, pissar på kläder, gömmer kläder mm mm
Även inom sporten händer övergrepp och ingen vuxen på plats.
Det ursäktar inte detta hemska brott men förklarar varför sånt händer. Ungar kan inte släppas ”vind för våg” lärare måste vara på plats i omklädningsrum, skolgårdar mm
Det du beskriver hoppas jag verkligen inte förekommer! Det ska polisanmälas då!
Citera
2022-03-23, 09:29
Medlem
Hebrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaerettbi
Fler bilder på GM:
https://ibb.co/mrnjZVV
https://ibb.co/ym9bH3S
https://ibb.co/0cptB7v
https://ibb.co/f4pSs1f

Ingen av bilderna föreställer GM. Gör om gör rätt. Herregud
Citera
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det finns dock en skillnad på Malmö och andra städer om man ser till Sverige i stort och den skillnaden har förekommit en del i media, men inte tillräckligt. Bara tills för några år sedan var tex PTSD en diagnos som en svensk person inte kunde få adekvat behandling för i Malmö, enbart krigsflyktingar kunde få den sortens terapi som erkänt fungerar bäst och har bäst evidens. Det är bara ett exempel av många.
Ser ut så över hela Sverige
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Jag har sett skiten på nära håll så jag vet precis vad du talar om.

Hela den där grejen med "första linjen" är en enda stor larmsignal att systemet redan har kollapsat.

Det är inte svårt att analysera och verifiera de bakomliggande orsakerna till denna kollaps och det ökande antalet brott och mord av denna typ. Massiv invandring av krigsskadade analfabeter, friska vuxna män som sätter i system att utnyttja välfärdssystemet med låtsassjukdomar som genererar enorma inkomster för hela kebabklanen med assistensersättning och eviga sjukskrivningar i ett extrem parasit-utsugning av svensk välfärd.

Finns inte en chans i helvete att psykiatri, vård eller resurser till unga svenskar som drabbas, inte ens när katastrofen är framme och små barns föräldrar dör. Det görs ibland panikinsatser som ofta blir helt felriktade utan uppfölnjning.

Har bekanta som hamnat i kafkaprocesser där myndigeternas hantering innebär att privatpersoner inte har några rättigheter alls och den självklara hjälp som borde finnas inte existerar över huvud taget, hur mycket svenska folket än betalar i skatt så används istället pengarna till att jävlas med svenska folket på diverse olika sätt. Även det ofta ett resultat av att myndigheter kvoterar in imvandrarklaner som endast bryr sig om den egna klanen och skiter i svenskars behov eftersom de kommer från en kultur så långt från alla människors lika värde man kan komma och extrem korruption är självklar.

Kan låta som om jag överdriver,

Jag tycker inte du överdriver tyvärr.
Citera
2022-03-23, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Det är dock ovanligt. Man bör även hålla i minnet att mediciner fungerar olika på enzymnivå och olika på olika personer. Människor med latent bipoläritet kan få det triggat.
Nu har tydligen gubbstrutten ❤️ 😁 Leif GW Persson uttalat sig i Nyhetsmorgon.

https://www.expressen.se/nyheter/leif-gws-teori--efter-skoldadet-/ När GW talar, lyssnar man

Men det var jättemycket sagt den här gången.
GW säger:
"– Han dödar de här båda kvinnorna, ganska avskiljt i två olika rum och sedan så ringer han polisen."

Dådet verkar inte ha skett i tillfällig affekt utan mer som en planerad avrättning och att han inte försökte dölja vem GM var. Grabben är intelligent nog att planera så han skulle ha möjlighet att undvika upptäckt.
Senast redigerad av nbsp 2022-03-23 kl. 09:35.
Citera
2022-03-23, 09:35
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Autistiska människor klarar inte av när man säger åt dem. Det är väldigt svårt att ställa krav på dem och sätta regler de ska förhålla sig mot. De klarar sällan av att uttrycka frustration utan är arga omkring en osv. Jag kan vara sträng mot autistiska när de blir äldre och inte lyssnar. Medan de är små och i lägre skolåldern fungerar det bättre men det blir svårt för dem när kravbilden ökar. Du måste verkligen kunna kommunicera med dem, ställa frågor som om de är mycket yngre och uppfatta deras behov. Det är inte människor som spontant kan sätta ord på känslor, deras frustration eller upplevelser och de vägrar att göra som de blir tillsagda om de inte känner för det. I deras huvuden förekommer ett personligt regelverk på var och varannan av dem. Det är jag övertygad om även om jag bara varit med i ett par enstaka autistiska människors liv.

Däremot har du rätt i att det måste återgå till bättre strukturer i skolan. Majoriteten av eleverna är inte förmögna till alltför mycket eget ansvar, otydligheter etc. Det är sinnesjukt hur många hemmasittare det blivit. Skolan har allvarliga problem!

Vill tillägga en sak. Om läraren inte kan/får/hinner så blir det klasskompisar som blir auktoriteter. Och de i sin tur har halva världen i sina tfn.

DET är riktigt jobbigt för någon som inte förstår sociala koder.

Jag skriver det för att jag tror det kan appliceras på GM
Citera
2022-03-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Kanske inte topic…

Men det finns en orsak till att skoldåd ökat

Det finns ingen styrning och man får inte vara en auktoritet som lärare.

Vissa klarar inte av det och GM kan vara en av dem. Han blev ifrågasatt på ett sätt han inte klarade av.

Reglerna och de sociala koderna är väldigt oklara i dagens skolsystem.

Bra analys. Gränssättning är också viktigt för barn och ungdomar. Bristen på detta i kombination med att GM förmodligen har en narcissistisk personlighetsstörning, gör att han hyser ett hat mot lärarna, särskilt de kvinnliga, eftersom han anser sig förmer.
Citera
2022-03-23, 09:36
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
GW säger:
"– Han dödar de här båda kvinnorna, ganska avskiljt i två olika rum och sedan så ringer han polisen."

Dådet verkar inte ha skett i tillfällig affekt utan mer som en planerad avrättning och att han inte försökte dölja vem GM var. Grabben är intelligent nog att planera så han skulle ha möjlighet att undvika upptäckt.

Jag skrev tidigare att hans utspel i klassrummet nog var ett sista rop på hjälp.
Citera
2022-03-23, 09:37
Medlem
yidarmy123s avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Precis, därför kan alla unga aggressiva män passa på att åka till kriget som pågår nu! Skulle lösa så många problem. off you go!!

Varför tror du att en ’naturlig aggressivitet’ är samma sak som att vilja mörda folk som i det här fallet, och som man lär behöva göra om man åker till Ukraina, och att det är just den aggressiviteten man vill få utlopp för?

Det är liksom inte en totalt mordisk aggressivitet man menar när man säger att feminismen förtycker mäns naturliga aggressivitet. Du verkar se världen totalt svartvitt.

Dock får det konsekvenser när samhället förtrycker mäns naturliga aggressivitet och försöker få dem att bete sig som kvinnor. I vissa fall så går det då jävligt snett till slut, som i det här fallet. Men det är fortfarande en kombination av många olika saker, men jag skulle ändå säga att det feministiska förtrycket av det naturligt manliga är högst upp på pyramiden och de övriga faktorerna är sekundära.
Senast redigerad av yidarmy123 2022-03-23 kl. 09:49. Anledning: .
Citera
2022-03-23, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Varför känns detta typiskt att inte agera i tid, innan ngt händer.
Vad gjorde pappan? vilken grundskola gick han i?
Klimatet i skolan är hårt och dom vuxna ser inget.
Omklädningsrum på gymnastiken är tortyrkammare för många där man piskar varandra med blöta handdukar, pissar på kläder, gömmer kläder mm mm
Även inom sporten händer övergrepp och ingen vuxen på plats.
Det ursäktar inte detta hemska brott men förklarar varför sånt händer. Ungar kan inte släppas ”vind för våg” lärare måste vara på plats i omklädningsrum, skolgårdar mm

Nånstans måste man dra gränsen när det är dags att agera. Det är självklart lätt med facit i hand. Efterspelet kommer bli viktigt, och jag är ganska säker på att skolan kommer få mycket kritik.

Att han hade drag av neuropsykiatrisk diagnos, spelade dataspel, tecknade och höll sig för sig själv är väl inget jätteovanligt.

Men att fler olika skolpersonal slagit larm och att har flera gånger varit aktuell på elevhälsoteamets veckovisa möten där experter såsom rektor, psykologer och kuratorer medverkat.
Samt att förra året försökte skolans kurator larma om udda beteende som personalen uppfattade som vaga indikationer för skolattentat borde väl ändå räcka till någon slags insats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in