2022-03-23, 09:04
Medlem
pingvinens avatar
Har ett större belopp tillgängligt som jag inte vill låta stå på banken med nollränta.
Vilken typ av räntefond skulle ni rekommendera (ca 1 Mkr) med en horisont på 3-5 år? Eller finns det andra bättre alternativ med låg eller ingen risk?
Citera
2022-03-23, 09:25
Avslutad
Jag skulle välja att lägga miljonen i flera olika bankers räntefonder, det är bra att sprida på flera aktörer. Skulle också välja räntefonder som har olika sammansättning av värdepapper för att ytterligare reducera riskerna, och så se vilken tidshorisont de har i relation till din egen tidshorisont. Som vanligt förstås kolla deras avgifter för det finns många som tjänar bra med pengar på att inte göra något jobb med räntefonderna.

Däremot finns det inte i nuvarande läge något som jag skulle beteckna som "låg eller ingen risk" då vi har ett ryskt kärnvapenhot vilande över både Europa och Sverige.
Citera
2022-03-23, 09:54
Medlem
Räntefonder är något jag skyr som pesten. Hellre skulle jag sätta pengarna hos en nischbank med låst eller rörlig ränta. Annars är ger väl preffar hyfsad avkastning till någotsånär låg risk.
Citera
2022-03-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Har ett större belopp tillgängligt som jag inte vill låta stå på banken med nollränta.
Vilken typ av räntefond skulle ni rekommendera (ca 1 Mkr) med en horisont på 3-5 år? Eller finns det andra bättre alternativ med låg eller ingen risk?

Personligen skulle jag inte investera i räntefonder i nuläget. Men om du ändå är tvungen skulle jag:
50%- Räntefond kort
25%- Global Indexfond
25%- Sparkonto
Citera
2022-03-23, 12:49
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Vad som helst förutom Europeiska räntefonder (inkluderat Sverige då såklart). Jag sitter med följande obligationer: 50% USA TIPS (treasury inflation protected securities) med 3 år löptid, 20% 2-åriga USA Treasuries, 30 Emerging markets med ~3 år löptid. Just nu är amerikanska långa räntor nästan samma som de korta räntorna, skillnaden mellan 2-års ränta och 10-års ränta är t.ex. bara ~0,2% (2.13% och 2.37%), så det finns egentligen ingen anledning att ta mer risk och köpa längre räntor, då dessa är mer volatila.

Föreslår att du köper ETF istället också, generellt lägre avgifter på dom för exakt samma sak. Betala 0,7% i avgift på en räntefond som ger ungefär 2-3% är enligt mig skitdumt, det är en tredjedel av vinsten du slänger bort.
Citera
2022-03-23, 13:54
Medlem
KJosefs avatar
Många konstiga råd i denna tråden.

Preffar är väldigt riskabla. Om du har tillräckligt med risktolerans för att äga preffar så är det bättre att köpa aktier. Preffar och D-aktier är ganska värdelöst.

Vilka räntefonder du väljer beror också på din risktolerans. Långa räntefonder är mer riskabla än korta. Företagsobligationer är mer riskabla än statspapper. High Yield är mer riskabelt än Investment Grade osv.

Ingen kan ge dig ett bra svar på den här frågan om vi inte vet vad du har för risktolernas. Om du förlorar 5-10% av ditt kapital är det en total katastrof eller är det acceptabelt?
Citera
2022-03-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Många konstiga råd i denna tråden.

Preffar är väldigt riskabla. Om du har tillräckligt med risktolerans för att äga preffar så är det bättre att köpa aktier. Preffar och D-aktier är ganska värdelöst.

Vilka större preffar har blivit värdelösa de senaste 10 åren menar du?
Citera
2022-03-23, 19:01
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Vilka större preffar har blivit värdelösa de senaste 10 åren menar du?

Vi kan ha en diskussion där jag listar dåliga preffar och du listar bra preffar sen kan vi sitta och stirra på våra listor och se om vi blir klokare men jag tycker det är ganska meningslöst.

Det jag pratar om vilka egenskaper som pref-aktier och D-aktier har i allmänhet. De är mycket mer riskabla än obligationer och att rekommendera dessa rakt ut till någon som vill ha investeringar med "låg eller ingen risk" är ganska klantigt tycker jag.
Citera
2022-03-23, 19:24
Medlem
KJosefs avatar
Invesco Preferred Shares UCITS ETF är ner mer än 9% sen årsskiftet.
Den ETFen och liknande produkter har gått ner mer än globala aktier mätt i SEK trots att vi har räntehöjningscykel och ett krig.

Prefaktier är inte lågrisk.
Citera
2022-03-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Vi kan ha en diskussion där jag listar dåliga preffar och du listar bra preffar sen kan vi sitta och stirra på våra listor och se om vi blir klokare men jag tycker det är ganska meningslöst.

Det jag pratar om vilka egenskaper som pref-aktier och D-aktier har i allmänhet. De är mycket mer riskabla än obligationer och att rekommendera dessa rakt ut till någon som vill ha investeringar med "låg eller ingen risk" är ganska klantigt tycker jag.

Tja, för min del har jag har tjänat pengar stadigt och länge på preffar och förlorat på obligationer. Så du kanske inte ska vara så fördömande.
Citera
2022-03-23, 20:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Vad som helst förutom Europeiska räntefonder (inkluderat Sverige då såklart). Jag sitter med följande obligationer: 50% USA TIPS (treasury inflation protected securities) med 3 år löptid, 20% 2-åriga USA Treasuries, 30 Emerging markets med ~3 år löptid. Just nu är amerikanska långa räntor nästan samma som de korta räntorna, skillnaden mellan 2-års ränta och 10-års ränta är t.ex. bara ~0,2% (2.13% och 2.37%), så det finns egentligen ingen anledning att ta mer risk och köpa längre räntor, då dessa är mer volatila.

Föreslår att du köper ETF istället också, generellt lägre avgifter på dom för exakt samma sak. Betala 0,7% i avgift på en räntefond som ger ungefär 2-3% är enligt mig skitdumt, det är en tredjedel av vinsten du slänger bort.
Brukar räntefonder verkligen ha så hög avgift som 0,7 %?
Det brukar väl snarare ligga omkring 0,2 %?
Finns ju visserligen olika sorter.
Citera
2022-03-23, 21:41
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Brukar räntefonder verkligen ha så hög avgift som 0,7 %?
Det brukar väl snarare ligga omkring 0,2 %?
Finns ju visserligen olika sorter.
Ja, tyvärr, här är en ganska normal (0.78% avg.):
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2075/nordea-obligationsfond-icke-utd
Ett skräckexempel (3,03% avg.):
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/523834/catella-credit-opportunity

Och här är obligations-ETFen med absolut högsta avgiften som går att hitta på Avanza (0.6% avg.):
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/1233050/spdr-bloomberg-em-mkts-local-bd-ucits-etf-eurh-acc

Varför någon köper vanliga fonder istället för ETFer är ett mysterium.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in