2004-02-19, 15:58
Medlem
Corazons avatar
Tja.

Jag skall placera 60 000 i fonder eller dylikt. Vad bör man satsa på för att få maximal utdelning men samtidigt inte riskera att förlora så mycket?

Tacksam för svar.

/Corazon.
Citera
2004-02-19, 16:08
Medlem
kurrecs avatar
Jag skulle köpa Industrivärden för 15000, Investor för 15000, Föreningssparbanken för 10000, Lundin Petroleum för 10000, och Axfood för 10000.
Citera
2004-02-19, 16:17
Medlem
Eftersom IT-sektorn är på väg upp så borde du välja minst ett bolag därifrån. Nokia kanske. DICE kommer nog med en bra rapport den 24 och Academedia kan vara värt att hålla ögonen på. Försök att placera i många olika bolag. Helst mer än fem.
Citera
2004-02-19, 16:27
Medlem
Roll8ors avatar
Jag hade satt i Östeuropafonden och Rysslandsfonden. Tjänar själv storkovan där.
Citera
2004-02-19, 18:05
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas
Eftersom IT-sektorn är på väg upp så borde du välja minst ett bolag därifrån. Nokia kanske. DICE kommer nog med en bra rapport den 24 och Academedia kan vara värt att hålla ögonen på. Försök att placera i många olika bolag. Helst mer än fem.

Du vet inte vad eget kapital är och ger akiteråd.
http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=110674

Tillåt mig att ställa mig lite skeptiskt till dina råd.
Citera
2004-02-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Du vet inte vad eget kapital är och ger akiteråd.
http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=110674

Tillåt mig att ställa mig lite skeptiskt till dina råd.
När det gäller att bedöma t.ex. DICE eller Nokia så är deras vinster (eller framtida vinster) det vesäntliga.
Citera
2004-02-19, 23:38
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas
När det gäller att bedöma t.ex. DICE eller Nokia så är deras vinster (eller framtida vinster) det vesäntliga.

Du måste ju ändå ha en hel del grundläggande kunskaper för att prognostisera vinster och bestämma lämpliga diskonteringsräntor,tillväxttakter mm.Det är väldigt svårt att få få fram kapitalkostnaden för ett företag utan att veta vad eget kapital är...
Citera
2004-02-20, 01:29
Medlem
Bleeps avatar
Skit i fonderna. Köp moderna antikviteter (1900-tal) i stället. Köp en bok eller två först och läs in dig på ämnet, den kunskapen du får kommer du ha glädje av hela livet. Gör som de gjorde förr i världen, möblera ditt hem med värdesaker, köp aldrig ett prydnadsföremål som inte äger samlarvärde.
Citera
2004-02-20, 10:16
Bannlyst
""Vad bör man satsa på för att få maximal utdelning men samtidigt inte riskera att förlora så mycket?""

Ahh, den klassiska frågan! problemet är att du måste välja mellan de två, förväntad avkastning eller risk... Stå längre åt höger, eller längre åt vänster. Det går inte att gå åt båda hållen samtidigt.

Ingen vet hur börsen kommer att gå i framtiden. Men vi vet en del om börsens risk och avkastning, så att vi kan välja mellan de två, mellan höger och vänster. Därför behöver vi också veta vad du som person tycker om risk, innan man kan ge ett gott råd. Gör så här:

Sätt en bit papperstejp på varje sida av en tärning.
Skriv följande belopp på de sex sidorna: 46, 54, 61, 68, 76, 90. Det är så många tusen dina 60 000 omvandlats till efter ett år investerade i en indexfond. (med förväntad avkastning 7% och standardavvikelse 25%, avgifter och skatt oaktat). Det är 2 av 6 som ger förlust, och 1 av sex ungefär oförändrat. 50% att du gör vinst. Kasta tärningen några gånger, och tänk efter varje kast, att this was it! Det här utfallet ska jag leva med. Gillar jag det eller inte?

Om du tänker använda pengarna först om fem år, så ska du använda beloppen 43, 63, 81, 102, 133, 193 på tärningen. Det är då bara 1 av 6 som är förlust, och en av sex unngefär oförändrat. en av sex att pengarna hela tredubblas! Detta visar varför det är bra att ligga i indexfond på längre sikt.

Om du tycker att risken är för hög, så ska du sätta en andel av pengarna på ett räntekonot, eller kanske i premieobligationer. om du sätter hälften av de 60 000 till en säker ränta om 3%, så kan använda värdena 56, 67, 76, 86, 102, 135 på tärningen för att se utfallet efter 5 år. Men tänk på att 30% av vinnsten går bort i skatt, och att bankens avgifter försämrar utfallet ytterligare.

Om du tycker att risken är för låg, så ska du prata med banken där du köper indexfonden och säga att du vill belåna din placering. Du kan säkert få låna 30 000 till, så att det är 90 000 som liggere i indexfonden. nu måste du förstås betala en ränta på lånet, och om fonden går dåligt, så kommer de att tvångssälja fonden och ta tillbaka lånet. Risken för det är större än den verkar eftersom det räcker att fonden vid ett enda tillfälle faller under en viss nivå, för att spelet ska vara över. ca 1/6 dock, att du förlorar större delen av de 60 000. Det kan vara bättre att, bredvid fonden, köpa en omx-option, med minst ett års löptid, för ca 10 000. Men nu börjar det bli lite mer komplicerat. Jag hoppas att du inte är desperat, utan att en indnexfond passar dig bra. Välj en världsindexfond, inte en sverigefond och välj denn fonden som har lägst avgift. Avgiften är JÄTTEVIKTIG och måste vara mindre än 1% om året. det går lätt att pruta på banken!

Tyvärr har jag bara presenterat två alternativ, 60000 i index, eller 30000 i index plus 30000 i ränta, men jag har annat att göra nu... Jag kan tillägga att man också måste ta hänsyn till dina andra inkomster/utgifter. Om du äger en bostadsrätt, så kommer värdeändringen på den att överskugga börsens rörelser. Om du har hög inkomst så kan du ta större risk på börsen, än om du är arbetslös. Om du väntar ett arv från dina föräldrar i framtiden, så behöver du inte tänka så mycket på pensionsparande. osv Placeringsråd handlar om placeraren, inte om enskilda aktier.

Om du istället vill göra som flera här tycks föreslå, att investera i ett fåtal aktier, då ska du ta ett mynt och skriva typ 94 på ena sidan och 34 på den andra. Singla det å känn efter om du gillar det. För ungefär så kommer utfallet att se ut. Risken för förlust är fifty-fifty och huvuddelen av dina besparingar står på spel. det finns ingen som helst anledning att tro att en viss aktie kommer att stiga mer än någon annan. Banker säger så för att locka okunniga gamblers att bli deras kunder. Många amatörer tror på detta och gör gambling till en hobby. Denn som tror att en viss aktie ska stiga mer än en annan aktie, måste förklara varför den de ska köpa aktien av, är så dumma att de är beredda att sälja den till dem till dagens "låga" pris?
Citera
2004-02-20, 12:26
Medlem
Nezhs avatar
Jag tycker att spel och dobbel är kul, men jag skulle aldrig riskera mitt samlade kapital genom att satsa på aktier, och inte ens fonder. Har fonder som jag fått när jag var liten som knappt utvecklat sig alls... Tycker det är en för stor chanstagning, även om fonder är säkrare än aktier.

Hade jag varit i din sits hade jag gjort en insättning på ett sparkonto och nöja mig med räntan!
Citera
2004-02-20, 12:50
Bannlyst
En världsindexfond är säker på lång sikt. ca 7% om året efter inflation har det gett de senaste hundra åren. Det innebär en fördubbling ungefär vart tionde år. Sen finns det gott om usla fonder. det man tjänar på är att diversifiera, särskilt att investera i utländska aktier, eftersom de kan gå bra även när det är kris i Sverige, och man t.ex. förlorar jobbet eller får lägre lön eller ens bostad rasar i värde. Då vore det synd om ens sparkapital faller samtidigt.
Citera
2004-02-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
""Vad ... ... ... pris?

Klockrent svar!!! Det borde vem som helst vara nöjd med!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in