""Vad br man satsa p fr att f maximal utdelning men samtidigt inte riskera att frlora s mycket?""
Ahh, den klassiska frgan! problemet r att du mste vlja mellan de tv, frvntad avkastning eller risk... St lngre t hger, eller lngre t vnster. Det gr inte att g t bda hllen samtidigt.
Ingen vet hur brsen kommer att g i framtiden. Men vi vet en del om brsens risk och avkastning, s att vi kan vlja mellan de tv, mellan hger och vnster. Drfr behver vi ocks veta vad du som person tycker om risk, innan man kan ge ett gott rd. Gr s hr:
Stt en bit papperstejp p varje sida av en trning.
Skriv fljande belopp p de sex sidorna: 46, 54, 61, 68, 76, 90. Det r s mnga tusen dina 60 000 omvandlats till efter ett r investerade i en indexfond. (med frvntad avkastning 7% och standardavvikelse 25%, avgifter och skatt oaktat). Det r 2 av 6 som ger frlust, och 1 av sex ungefr ofrndrat. 50% att du gr vinst. Kasta trningen ngra gnger, och tnk efter varje kast, att this was it! Det hr utfallet ska jag leva med. Gillar jag det eller inte?
Om du tnker anvnda pengarna frst om fem r, s ska du anvnda beloppen 43, 63, 81, 102, 133, 193 p trningen. Det r d bara 1 av 6 som r frlust, och en av sex unngefr ofrndrat. en av sex att pengarna hela tredubblas! Detta visar varfr det r bra att ligga i indexfond p lngre sikt.
Om du tycker att risken r fr hg, s ska du stta en andel av pengarna p ett rntekonot, eller kanske i premieobligationer. om du stter hlften av de 60 000 till en sker rnta om 3%, s kan anvnda vrdena 56, 67, 76, 86, 102, 135 p trningen fr att se utfallet efter 5 r. Men tnk p att 30% av vinnsten gr bort i skatt, och att bankens avgifter frsmrar utfallet ytterligare.
Om du tycker att risken r fr lg, s ska du prata med banken dr du kper indexfonden och sga att du vill belna din placering. Du kan skert f lna 30 000 till, s att det r 90 000 som liggere i indexfonden. nu mste du frsts betala en rnta p lnet, och om fonden gr dligt, s kommer de att tvngsslja fonden och ta tillbaka lnet. Risken fr det r strre n den verkar eftersom det rcker att fonden vid ett enda tillflle faller under en viss niv, fr att spelet ska vara ver. ca 1/6 dock, att du frlorar strre delen av de 60 000. Det kan vara bttre att, bredvid fonden, kpa en omx-option, med minst ett rs lptid, fr ca 10 000. Men nu brjar det bli lite mer komplicerat. Jag hoppas att du inte r desperat, utan att en indnexfond passar dig bra. Vlj en vrldsindexfond, inte en sverigefond och vlj denn fonden som har lgst avgift. Avgiften r JTTEVIKTIG och mste vara mindre n 1% om ret. det gr ltt att pruta p banken!
Tyvrr har jag bara presenterat tv alternativ, 60000 i index, eller 30000 i index plus 30000 i rnta, men jag har annat att gra nu... Jag kan tillgga att man ocks mste ta hnsyn till dina andra inkomster/utgifter. Om du ger en bostadsrtt, s kommer vrdendringen p den att verskugga brsens rrelser. Om du har hg inkomst s kan du ta strre risk p brsen, n om du r arbetsls. Om du vntar ett arv frn dina frldrar i framtiden, s behver du inte tnka s mycket p pensionsparande. osv Placeringsrd handlar om placeraren, inte om enskilda aktier.
Om du istllet vill gra som flera hr tycks fresl, att investera i ett ftal aktier, d ska du ta ett mynt och skriva typ 94 p ena sidan och 34 p den andra. Singla det knn efter om du gillar det. Fr ungefr s kommer utfallet att se ut. Risken fr frlust r fifty-fifty och huvuddelen av dina besparingar str p spel. det finns ingen som helst anledning att tro att en viss aktie kommer att stiga mer n ngon annan. Banker sger s fr att locka okunniga gamblers att bli deras kunder. Mnga amatrer tror p detta och gr gambling till en hobby. Denn som tror att en viss aktie ska stiga mer n en annan aktie, mste frklara varfr den de ska kpa aktien av, r s dumma att de r beredda att slja den till dem till dagens "lga" pris?