2022-03-22, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Påminner om Hitler jugend. Ungdomar med Putins Z...

"shoulder by shoulder,” three young women say in the video posted on the VK page of the Murmansk Youth Committee. They all wear sweaters with the letter Z, the symbol used by the Kremlin in its war against Ukraine"

https://thebarentsobserver.com/en/security/2022/03/wave-warmongering-gushing-over-russian-youth

Ja som sagt var, ryssarnas självbild är störd.
Detta krig är produkten av hjärnor som lever kvar på fyrtiotalet. Och oskyldiga betalar med sina liv, för att Ryssland styrs av regressiva kukhuvuden.

De där brudarna med Z:an på tröjorna, vill man ju skicka till fronten. Vilka extrema idioter. Är ryssar såhär dumma, eller skojar de med oss?
Citera
2022-03-22, 19:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ukrainska armen lär väl få löpande satelit data av USA kring ryssarnas truppförflyttningar. Kan vara sjukt viktigt och avgörande på marken.

Ja de har sagt att de får det, inte bara satelliter utan även olika spaningsplan som ständigt flyger över Polen. De får nog hjälp med signalspaning också som avlyssnar rysarnas radiokommunikation. De har ju dödat många generaler, kanske med hjälp från USA om var de befinner sig.
Citera
2022-03-22, 19:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Överallt där de drar fram förstör de allt och dödar allt. Och så gräver de ner minor så ingen kan använda det efteråt.

rySSAr är ohyra av bibliska mått. De går verkligen in för att göra en holocaust i Ukraina.
Citera
2022-03-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Man undrar ju hur många som på förhand dömde ut ukrainarna.

Jag gjorde det....

i min värld så hade det "jobbiga" för ryssen börjat efter att kharkiv, dnipro , poltava och odessa fallit..... mycket styrkor låsta till att kontrolera tagen terräng och städer, ihop med att behöva mala ner föreberedda ukrainska ställningar i donbass, dock svskurna så det hade naturligtvis skett, men under ständiga backhåll och fickor av hårt motstånd lite överallt i terängen (gerillakrig).

Antigen var putin hög på krokodil, eller så är exakt alla andra i hans stab det, för att inte tala om alla inom "command and control"...(vägrar tro att det hade gjort det sämre om de så bara nöjt sig med visselpipor och trummor)

Med det sagt, Ukraina har gjort det mesta rätt såhärlångt, även om jag inte för ett ögonblick trodde att det skulle hjälpa om ryssarna hade nöjt sig med att göra åtminstonde ett uselt jobb, det vi fick istället är mer bizzart katastrofalt som kommer kräva en helt egen ny definition av "uselt genomfört" inom "militärvetenskapen"....
Citera
2022-03-22, 19:34
Medlem
Det är nog sant till det här att ryska offensiven "på marken" skulle kulminera, dom militära bedömare som förutspådde detta ser ut att få rätt. Kan vi har kokpunkten om 5 dagar eller har det redan pöst över?

Jag var inne på CNN tidigare och militära "experter" trodde att Ryssland har svårt att samordna mellan dom olika arméerna och man vet inte vem som styr, likt Jan Långben när han kör en husvagn julafton.

Det ser istället ut som om Ukraina långsamt förbättrar styrkorna. Fast även dom har svårt att samordna och det är ju ett ofantligt stort land att skicka förstärkningar.

Jag tycker mig se en skillnad i bedömningen. Svensk massmedia är pessimistisk om Ukrainas möjligheter i stort men CNN verkar ha blivit ytterst pro-ukraina.

Jag kanske är ute och reser i mina bedömningar, det enda jag vet är att invasionen är brottslig.
Citera
2022-03-22, 19:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Jag har letat runt en stund nu för att hitta nån rysk offensiv som pågår. Det enda jag har lyckats hitta är en offensiv vid Marinka. Annars verkar det som att Röda Armén nu står helt still.

https://twitter.com/RWApodcast/status/1506325995007225870
Citera
2022-03-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Syrianer? Såvitt jag vet så strider inga Syrianer i Rysslands millitär men du kanske syftade på syrier?

Självklart.
Citera
2022-03-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Många hävdar att detta är ett krig som USA för mot Ryssland via proxy( ukrainarna).
Hur tänker du då? Ryssland invaderar Ukraina för andra gången på 8 år. Hur kan det vara USA som för krig?
Citera
2022-03-22, 19:38
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
området är 60 * 125km som ryssarna kontrollerar väster om lilla byn , byn de har tagit är 400m bred och 2500m långt

Den lilla byn som du kallar den ligger mitt i ryssarnas framryckningsväg från Belarus och till NV om Kiev. Så om inte ukrainarna har teleporterat sig dit så betyder de att de är på väg att omsluta ryssarna vid Hostomel, Irpin och Bucha. Ukrainarna pressar också på mot detta område från SV och SO.

Det är ett objektivt faktum att ryssarna pressas tillbaka utanför Kiev (även på östra sidan) och huvudstaden har nu mindre risk för inneslutning än den har haft någon gång de senaste 2-3 veckorna.
Citera
2022-03-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiro
Hört nånting om att Ryssland kan komma att nöja sig med hela högra sidan floden dnepr samt hela kusten till transnistiren. Men var ett tag sen jag läste det dock och svårt att hitta nu.

Då behöver de ju först ta den, och sedemera kontrolera den, och det är inte ens möjligt i nuläget.

Citat:
Kan ju va så att Ryssland bakar långsamt ut ifrån Kiev och skickar större trupper till dom andra fronterna?
Jo, men det tog dem 25 dygn att ta sig dit, det räcker inte med 50 dygn att ta sig ut och runt, och jag tror inte de har förmåga till att göra det under ordnade former.

Citat:
Tar nog dock lite tid, men framfarten från Krim måste ju vara deras bästa strider hittills?
Ja, Krim är i stort en enda stor "militärbas", men utan tillräkligt många manöverförband så har de fått nöja sig med att skjuta arteleri på marioupol i typ 20 dygn, och rettirera till cherson varanna dag sen någon vecka tillbaks...

De skulle behöva börja om från början.... men om inte putin kan väcka de döda, hela de sårade och skita ut färdiga lastbilar/tanks/apc`s eller åtminstonde komponeter till dem så går inte heller det....
Citera
2022-03-22, 19:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har letat runt en stund nu för att hitta nån rysk offensiv som pågår. Det enda jag har lyckats hitta är en offensiv vid Marinka. Annars verkar det som att Röda Armén nu står helt still. https://twitter.com/RWApodcast/status/1506325995007225870

Ja och det är den ursprungliga frontlinjen sedan innan nuvarande krig. Ryssarna är där de varit de senaste 8 åren.
Citera
2022-03-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag gjorde det....

i min värld så hade det "jobbiga" för ryssen börjat efter att kharkiv, dnipro , poltava och odessa fallit..... mycket styrkor låsta till att kontrolera tagen terräng och städer, ihop med att behöva mala ner föreberedda ukrainska ställningar i donbass, dock svskurna så det hade naturligtvis skett, men under ständiga backhåll och fickor av hårt motstånd lite överallt i terängen (gerillakrig).

Antigen var putin hög på krokodil, eller så är exakt alla andra i hans stab det, för att inte tala om alla inom "command and control"...(vägrar tro att det hade gjort det sämre om de så bara nöjt sig med visselpipor och trummor)

Med det sagt, Ukraina har gjort det mesta rätt såhärlångt, även om jag inte för ett ögonblick trodde att det skulle hjälpa om ryssarna hade nöjt sig med att göra åtminstonde ett uselt jobb, det vi fick istället är mer bizzart katastrofalt som kommer kräva en helt egen ny definition av "uselt genomfört" inom "militärvetenskapen"....
Jag dömde också ut ukrainarna och tyckte väldigt synd om den generation som skulle tvingas växa upp i Puttler-Ukraina. Jag förväntade mig att det hela skulle vara över innan helgen var slut (så den 27 Feb), men hoppades på ett mirakel. Det fanns inte mycket den första morgonen som indikerade att ryssarna skulle köra fast efter 2 dagar när de hade slut på bränsle, ammo och mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in