2022-03-22, 17:15
Medlem
Kommer ni kanske inte ihåg - EUs enorma överskott av precis allt - minns ni smörberg - vinsjöar - mjölk som man häller ut i 20000 ton åt gången i havet för att franska bönder ska kunna leva -

Framtiden kommer bli intressant gällande jordbrukspriser.
Citera
2022-03-22, 17:17
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag slås alltid av hur otrolig camp rysk militär är. Tvärrandig tröja med vid krage, baksjuten mössa över utväxt snagglugg och över ena axeln, en jävla gardintofs! 😆 Rena prideparaden!
Du glömde alla 42 medaljerna som förtäljer om vilken hjälte du är som har räddat moderlandet genom att vägra handla i någon av Vkusvills butiker.Detta är bragd om något.Efter 86 medaljer får du en gratis flytväst....om du nu hör till arme'n.(ledsen för OT,men jag har sett detta alltför ofta med egna ögon.Inte flyvästen nej )
Citera
2022-03-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jag tror dock att det är bättre ordning och disciplin i den kinesiska armen.
Moralen tror jag också är högre.
Utrustning vet jag inte men de har betydligt större ekonomiska resurser samt en industri som täcker i princip allt vid en kris.
Dvs de kan producera det mesta så länge resurser finns.

Korruption är dock utbredd i Kina och det känns som lojalitet mot partiet värdesätts högre än kompetens om man ska klättra.
Folkets befrielsearmés gigantiska militärindustri är känd som något av dem mest korrupta i Kina, där generaler bygger privata lägenhetskomplex eller mindre slott fakturerade som "stridsflygplan". Hur korrupt armén i sig är vet nog ingen.
Citera
2022-03-22, 17:20
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja detta med tjtjenerna är ju lite märkligt. En gång kämpade de för sin självständighet. Sedan bombade Putin sönder deras huvudstad och satte Kadyrov som lokal president och försåg honom med miljarder så att han kunde bygga upp en egen arme. Men jag tror ju inte alla tjetjener älskar Putin.

Det är det långt ifrån men många som överlevde är nog inte kvar inom Rysslands gräns utan tog sig till Georgien eller till släktingar i USA.
Om man tittar på hela omgivningen till bergskedjan Ryssland erövrade i mitten av 1800-talet så är 12 miljoner ryssar största etniska gruppen av runt 35 miljoner totalt i Kaukasien.
De övriga utgörs av ca 50 olika etniciteter som dessutom har ett rikligt utbud av olika sorts muslimer, kristna och än äldre religioner.
Så med hjälp av trånga dalgångar och stora länder i närheten som gynnar sin favoritgrupp så kan det bli upprorisk stämning av allt möjligt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaukasien?wprov=sfti1
Citera
2022-03-22, 17:22
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
En del kvinnor bland de här ukrainska krigsfångarna:

https://twitter.com/spriter99880/status/1506296139464773642

Hur vanligt är det med kvinnor i den ukrainska armén?

Kan tänka mig att det är förhållandevis vanligt, men är inte vad folk tror. De strider i regel inte, utan gör administrativa uppgifter och lagar mat, sådana grejer. När folk säger att kvinnor är med i arméer så tror folk att de strider, nope, de gör kvinnogöra. Man skulle inte vilja ha de i pressade situationer ändå, för de får bara panikattacker och är totalt värdelösa i strid. Vidare blir de våldtagna på löpande band om de blir tagna av fienden. Ser ganska dåligt ut när ens kvinnor genomgår bukkake.
Citera
2022-03-22, 17:24
Medlem
Termos99s avatar
This absurd war is unwinnable, says UN chief

A month into Russia’s invasion of Ukraine, UN Secretary-General Antonio Guterres on Tuesday said this “absurd” war is “unwinnable” and inevitably it will have to move from the battlefield to the peace table.

“One month ago, the Russian Federation launched a massive invasion of the sovereign territory of Ukraine in violation of the UN Charter. It was done after months of building up a military force of overwhelming proportion along the Ukrainian border,” Guterres said in his remarks to the press.

“This war is unwinnable. Sooner or later, it will have to move from the battlefield to the peace table. That is inevitable,” he said.

India Today
Citera
2022-03-22, 17:25
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är det ett skämtfoto till höger eller brukar spetsnazzar gå runt i 30-tals-baddräkt?

Spetsnazzar vet jag inte men fallskärmstrupperna, marininfanteriet och flottan brukar ju ha de. De har de väl gjort i 150 år eller något sånt.
Citera
2022-03-22, 17:25
Medlem
Ja Sverige sitter också delvis i skiten. Men vi har inte startat krig mer än mot vår egen befolkning.

Hur som helst!

På UA TV framträdde på nytt den ukrainske talespersonen Oleksiy Arestovych och jag gillade stuket. Några timmars sömn och lite orakad, ingen kostym utan kom direkt från skyttegraven?

Han påståd att de ryska förlusterna nu ligger på 15400 döda i striderna.
Citera
2022-03-22, 17:26
Medlem
Kedoslavs avatar
Ukrainsk soldat 👍

https://twitter.com/antiputler_news/status/1506304326712676352?s=20&t=aaKWhkdd51nSac2pBndPeA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Ryssarna beskjuter ett barnsjukhus i Severdonetsk.

https://liveuamap.com/en/2022/22-march-emergency-service-russians-shell-childrens-hospital
Vidriga nyheter förstås, dock inte förvånande tyvärr! Men de proryska z-onanisterna här inne hejar glatt vidare på idolen i kreml.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Ry och DNR trupper har omringat ukrainska armén på minst 50 000 utanför Kramatorsk. Mariupol rensas byggnad för byggnad av tjetjener. Vilken motoffensiv i Kiev?
Kramatorsk? Om ryssarna listat ut hur man teleporterar sig så kanske...
Citera
2022-03-22, 17:28
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Bristen på bilreservdelar i Ryssland är nu så akut att bilstölder i landet ökar dramatiskt, rapportera en av Rysslands största försäkringsbolag.
Man spår även kraftiga kostnadsökningar av premier för bilägare.
Går bra nu även på den här fronten…

Tillbaka till 80-talets Sovjet och planekonomin verkar det. En klassiker från den tiden är att ryssarna till och från tog med sig torkarbladen när de lämnade bilen, då de under vissa ekonomiska perioder helt enkelt inte gick att få tag på dvs var stöldbegärliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in