Citat:
Ursprungligen postat av
WallElls
Okej. Men jag håller med dig på många sätt. Utanförskap kan skapa stora problem. Sen har vi många svenska medborgare (olika etniciteter) som känner sig utanför. Det är de som gör skit. Tillhörighet är otroligt viktigt. Att känna sig viktig i ett samhälle är högt upp på listan.
Jag antog att du inte kände samma förståelse för invandrare eller svenskfödda med annan etnicitet. Du nämnde ju att endast araber utrycker sig hemskt gällande GMs intagram. Som om svenskar inte är hemska. Jag har hört svenskar skrika både det ena och andra. Inom fotbollen skyr rasistiska ord och hot överallt. Och då kan man ju tycka att en mördare förtjänar det mer än någon som missar en straff.
Det skiljer sig dock på en viktig punkt gällande olika fall av kriminalitet och våldsdåd. Alla är ju inte psykiskt sjuka, alla mår inte på samma sätt.
I det här fallet är jag väldigt säker på att det handlar om psykisk ohälsa i och med vad man kan läsa sig till. Alla kriminella i gäng och annat är inte psykiskt sjuka. Det är avgörande för om man kan dömas till fängelse eller ej, om man kan ta fullt ansvar för vad som skett med mera.