2022-03-22, 12:35
Medlem
Jag tror att Ukraina ligger ganska rätt nu i beräkningarna av ryska förluster. Man är uppe i 300 döda ryssar per dygn.

Men i och med att ryska styrkor blir mer stillastående kanske det dras ned mot 200. Que sera sera?
Citera
2022-03-22, 12:37
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Jo självklart har du rätt i att Putin inte vill förstöra för mycket av Ukraina då hans plan på något sätt är ju an kontrollera det sen ( via en puppet eller göra det till en del av Ryssland) oavsett är det ju Putin som måste stå för notan när det ska byggas upp. Men det har inget att göra med att offensiven inte lyckades. Dom hade en militär plan att ta över Kiev, den misslyckades av olika anledningar. Putin sympati mot dom civila har inget att göra med att den militära redan utsatta planen misslyckades.

Spelar egentligen ingen roll om han misslyckas 1000 gånger. Så en viss offensiv misslyckades, so what?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Sverige aldrig haft Kiev, Novgorod och St.Petersburg.
Sverige erövrade Novgorod 1611, Ryssland fick dock tillbaks den 1617 som tröstnapp iom freden i Stolbova som var en stor svensk seger.
Citera
Medlem
Det pratas lite nu om att ryssarna i sin interna kommunikation har diskuterat att använda sk C-vapen, det är massförstörelsevapen som dödar människor, men behåller infrastrukturen.

Kan vara mycket ljug här eller skrämmande sanning.

Sådant visar att det är ganska jobbig situation att ha krig med länder som har tillgång till massförstörelsevapen.

Att i ett enda slag döda hundratusentals människor i en hel stad.
Citera
2022-03-22, 12:38
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag har lyssnat på Ukrainare och situationen är fruktansvärd i de ockuperade områdena. De kommer aldrig böja sig för ryssarna.
I Melitopol där ukrainska administrationen samarbetar med ryssarna är allting lugn, befolkning får mat.

https://twitter.com/llane0005/status/1499447311101050884?s=21

Citat:
I Kherson sköt ryssarna mot obeväpnade demonstranter igår.
Några provokatörer som försökte skjuta mot ryska polisen blivit arresterade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
I princip har de luftherravälde.

Det har gått en månad, varför har du så bråttom för? Ryssen tar Kiev allt eftersom.

Det finns många anledningar varför Ryssland vill att detta ska gå snabbt. Det är rätt så uppenbart . Igen googla på Hostmel airport så fattar du att det är uppenbart att dom ville ta Kiev snabbt. Alla som har någon grundlig kunskap om krigsföring förstår att Ryska plan A misslyckades. Men sen kommer du in och anklagar folk för att vara korkade och gå på media när det är uppenbart att du inte har god kunskap om krigsföring? Varför? Du har fått din information från RT, det gör dig smartare?
Citera
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Återigen visar du att din påstådda bildning endast är fantasier.

Om du visste något om strid i bebyggelse hade du vetat att ingen armé i världen hade tagit Kyiv på en halv dag. Inte ens om man hade tagit dem på sängen. Och nu har ukrainarna förberett staden i åratal inför det kommande angreppet.

’En eftermiddag’ jo tjena

Du är ju uppenbarligen förståndshandikappad som inte inser att stora bomber är en grej. Du vet sådana som spränger sönder saker. Ryssland har ganska många sådana stora bomber som kan spränga stora delar av staden.

Dregla någon annanstans, går knappt att läsa tråden.
Citera
2022-03-22, 12:39
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror att Ukraina ligger ganska rätt nu i beräkningarna av ryska förluster. Man är uppe i 300 döda ryssar per dygn.

Men i och med att ryska styrkor blir mer stillastående kanske det dras ned mot 200. Que sera sera?

Och inte en enda död Ukrainsk soldat. Måste vara någon slags rekord.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag kände att jag inte orkade med det projektet för jag har ändå inget att vinna på det.

Därav, by default, tar jag tillbaka mitt påstående och återgår till neutral status.

Brukar bli så när man drar påståenden ur röven.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Jämnt och fint nummer. Måste ju stämma för det har azovbataljonen sagt! Samtidigt hör man nästan inget om döda regimsoldater, vilka superhjältar dom måste vara eller hur?

Det är fritt fram för Sovjetryssland att publicera statistik men dom anser ju att det är en specialoperation och inger i princip händer.

Börskurserna rusar uppåt i väst och ryssarna förbereder sig för årtionden av liv i isolation. I stort sett allting i Ryssland håller på att sakta falla samman.
Citera
2022-03-22, 12:40
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Det finns många anledningar varför Ryssland vill att detta ska gå snabbt. Det är rätt så uppenbart . Igen googla på Hostmel airport så fattar du att det är uppenbart att dom ville ta Kiev snabbt. Alla som har någon grundlig kunskap om krigsföring förstår att Ryska plan A misslyckades. Men sen kommer du in och anklagar folk för att vara korkade och gå på media när det är uppenbart att du inte har god kunskap om krigsföring? Varför? Du har fått din information från RT, det gör dig smartare?

Spelar ingen roll om deras planer har misslyckats, de hittar bara på nya planer. Är inte direkt så att de misslyckades med en plan och säger "Ah, var värt ett försök" och sedan åker hem igen.

Jag fattar inte varför ni är så besatta av planer som misslyckas för, fokusera på vad som händer istället.
Citera
2022-03-22, 12:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Idag skall inte konflikter lösas genom krig. Har vi inte 2022? Ryssland är primitivt som inte förstår bättre.
Det kan man absolut hålla med om, om man vill det. Men nu blev det så. Hade inte ens tänkt använda något "men".

Tror att läget blev akut först efter att ryssarna erkänt DPR och LPR som autonoma områden och striderna fortsatte. Sedan kan man spekulera i de ryska motiven bakom detta drag — man ville kanske ha en indirekt krigsförklaring (som omvärlden inte godkänner).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in