2022-03-22, 11:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Ryssar levde i 8 år med stora skuldkänslor att Putin inte skyddat Donbass-folket 2014.

Dumheter, och en cancersvultst kan, per definition, inte ha skuldkänslor, se bara vad Ryssland gär emot den ukrainska civilbefolkningen och mot ukrainska städer. (Därmed inte sagt att jag jämställer, alla, ryssar med en cancersvultst. Det finns många vettiga människor där också, låt vara att de är i minoritet).
Citera
2022-03-22, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Rent juridiskt tror jag Japan skulle kunna ta tillbaks de två öarna, som japan anser är japanska, utan att bryta mot sina egna lagar. Då det finns ingen fredsfördrag med Ryssland/Sovjet.

Men Japan skulle "aldrig" göra något sådant. Möjligen skulle några nationalistiska japanska grupper jaga bort ryssarna från öarna. Då uppstår ett konstigt läge i så fall. Så jag utgår att Ryssland har någon liten styrka på öarna.
Japan kan inte ta tillbaka öarna med våld enligt nuvarande grundlagsstiftning.
Japans grundlag förbjuder Japan att ha en militär med krigspotential som tolkas som styrkor som kan utföra offensiva operationer bortom enbart försvar.
the Japanese people forever renounce war as a sovereign right of the nation and the threat or use of force as means of settling international disputes
https://en.wikipedia.org/wiki/Article_9_of_the_Japanese_Constitution
Öarna är endast symboliska det är inte så att öarna har något speciellt som är värt att strida om förutom möjligtvis fiskerättigheter och att de är bra för signalspaning, luftvärnsradar osv.
Citera
2022-03-22, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Det är Polska områden ockuperade av Ukraina. Stulna av Kommunisterna.

De tillhör officiellt Ukraina. När har Polen uttalat intresse för sagda regioner?
Citera
2022-03-22, 11:57
Medlem
Knut-Annes avatar
Världsfotografen inifrån skräckstaden Mariupol

De vittnar från helvetet.

”Jag är säker på att jag kommer att dö snart. Det är en fråga om dagar. I den här staden väntar alla ständigt på döden”, skriver Mariupol-bon Nadezhda Sukhorukova på Facebook – inifrån hamnstaden Mariupol.
Journalisten och fotografen Mstyslav Chernovs, som arbetar för världens största nyhetsbyrå Associated Press, AP:
”Vi var de sista journalisterna i Mariupol. Nu finns det inga.”
Greklands generalkonsul Manolis Androulakis, den siste EU-diplomaten som lämnade staden:
– Mariupol kommer att inkluderas i en lista över städer i världen som totalförstörts i krig – som Guernica, Stalingrad, Grozny, Aleppo.

https://www.expressen.se/nyheter/varldsfotografen-inifran-skrackstaden-mariupol/

Läs!
Citera
2022-03-22, 11:58
Moderator
-Info-s avatar
Tyskland arbetar hårt med att bli kvitt beroendet av rysk gas:

Citat:
Tyskland i avtal med Qatar: ”Behöver inte rysk gas”
Citat:
"Vi kanske inte klarar oss utan rysk gas i år, men vi kommer göra det i framtiden", sa näringslivsministern.

https://sverigesradio.se/artikel/tyskland-koper-gas-fran-qatar
Citat:
– Även om vi fortfarande kan behöva rysk gas i år, blir det inte så i framtiden, sa han enligt nyhetsbyrån DPA.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/tyskland-i-avtal-med-qatar-beh%C3%B6ver-inte-rysk-gas/ar-AAViAmR?li=AAwCMW9

Därefter har Tyskland inget emot ännu kraftigare sanktioner, om konflikten med Ryssland blir långvarig.
Citera
2022-03-22, 11:59
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu är inte usa så tuffa längre.
Dom är helt bakbundna av sina egna kärnvapen.

Att endast kunna hota med kärnvapen är desto mindre tufft och sätter bara Ryssland i samma fack som Nordkorea.

Fortsätter Putin med sin expansion så tvingas världen agera kärnvapen eller inte.
Citera
2022-03-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Ukraina har ju begått fruktansvärda brott mot Polackerna historiskt.
De förtjänar både moraliskt, såväl som rättsligt att få tillbaka sin mark och städer.

Det har Tyskland gjort också. Med din logik borde alltså Polen även återta delar av Tyskland 😉
Citera
2022-03-22, 12:00
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Sverige vill ha tillbaks Kiev, Novgorod och St Petersburg.
Sverige aldrig haft Kiev, Novgorod och St.Petersburg.
Citera
2022-03-22, 12:01
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Varje dag är det snack om hur ryssarna åker på stryk.

Är det verkligen så?

karta, dag för dag: https://www.youtube.com/watch?v=e38dPBiutag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
RySSen producerar drygt 10 procent av världens olja. Nu kommer Indien o Kina köpa den med 20 procent rabatt medan väst köper olja från andra.

Det blir inte mycket olja utan maskiner och reservdelar från väst, eller stridsvagnar , utsäde till… ja i stort allt de odlar…

Ryssen bör snabba sig….
Citera
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Det är ju därför Zelenskyy plötsligt gick ut nyligen och sade att de aldrig kommer gå med i NATO. Vilket sammanträffande. Du är blåst.

Jag är inte arg. Jag har inte ens plockat fram mina arga ögon.

"Aldrig". Jo, det är ju löften man kan ge. Även om det har en längre hållbarhet än "allt prat om att vi ska attackera Ukraina är nonsens och förtal" är det liksom inte det det handlar om.

Ukraina var inte på väg in i Nato. Dom hade ett antal krav att uppfylla som dom inte var ens nära.
Om du inte tror mig, fråga Nato själva.

Men ok. Ryssland gick in i Ukraina för att inte få (ytterligare ett) Nato-land nära sina gränser. Resultatet blir att ett antal nya länder plötsligt är sugna på att gå med, inklusive ett annat gränsland som dom tidigare stridit med (och blivit massakrerade av): Finland.
Stämmer din premiss kan vi alltså konstatera att Putin är totalt inkompetent vad gäller konsekvensanalys.

Sen får du gärna svara på frågan jag ställde: på vilket sätt tjänar vi i Sverige på att Ryssland lyckas vinna kriget i Ukraina?
Citera
2022-03-22, 12:03
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
"Aldrig". Jo, det är ju löften man kan ge. Även om det har en längre hållbarhet än "allt prat om att vi ska attackera Ukraina är nonsens och förtal" är det liksom inte det det handlar om.

Ukraina var inte på väg in i Nato. Dom hade ett antal krav att uppfylla som dom inte var ens nära.
Om du inte tror mig, fråga Nato själva.

Men ok. Ryssland gick in i Ukraina för att inte få (ytterligare ett) Nato-land nära sina gränser. Resultatet blir att ett antal nya länder plötsligt är sugna på att gå med, inklusive ett annat gränsland som dom tidigare stridit med (och blivit massakrerade av): Finland.
Stämmer din premiss kan vi alltså konstatera att Putin är totalt inkompetent vad gäller konsekvensanalys.

Sen får du gärna svara på frågan jag ställde: på vilket sätt tjänar vi i Sverige på att Ryssland lyckas vinna kriget i Ukraina?

Jag har inte sagt någon gång att Sverige tjänar på att Ryssland vinner. Vad fan svamlar du om? Ta dina mediciner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in