Citat:
Ursprungligen postat av
Olofsfru
Han pluggade bild, alltså konstnärslinjen, kanske lärarna sa till honom att hans målningar var fula och att han aldrig skulle kunna bli konstnär
Då skulle världen vara tom på lärare och full av lidande konstnärer.
Till alla som säger att han inte skulle ha gjort det om han hade fått förståelse och blivit insläppt i gemenskapen måste jag påpeka att det kan vara jävligt jobbigt att umgås med folk som ligger långt ut på spektrumet (ja, jag träffar personer som är aspergare och med annan autism). Det brukar märkas i tidig ålder att jämnåriga tröttnar på att agera förälder och lärare åt någon eller så orkar de bara umgås då och då. De kan reta upp sig över sådant som vi tycker är skitsaker som en innebandymatch eller något de läst på Instagram. Ibland väldigt aggressivt. Jag har även sett dem älta småsaker för att använda dem som argument vid bråk månader senare.
Spektrumpersoner blir vilsna och som många av er säkert vet så försöker de få kompisar genom gåvor som godis, prylar och högre upp i åldrarna sprit och röka.
Ibland försöker de bygga en umgängeskrets genom att låta folk ha hemmafester eller hänga hos dem. Ibland är det spektrumpersonen som är klängig och går inte hem förrän hen blir tillsagd att klockan är midnatt och att man ska sova.
Med det sagt vet jag inte ett skit om Fabbe är ute och slirar socialt med en spektrumpersonlighet men de som känner honom är nog inte förvånade att han kunde hysa onormalt agg och hänga upp sig på småsaker. Sådant märks i umgängeskretsen.
Det kan ju finnas andra anledningar.